
“Yaşasin Radyo” adlı örgüt
geçen ay Paris’te Avrupa düzeyinde
bir radyolar toplantısı düzenledi.
Buna özel radyolarla derneksel rad
yolar katıldı.

Bu toplantıya sunulan bir
araştırma bugün Avrupa’nın 20 ülke
sinde radyoların genelde 20-35
yaşlarinda insanlara seslendiğini
gösteriyor. Rapora göre insanlar bir
hafta içinde en çok uykuya yer ayır
ıyorlar. Bunu, işe ve TV izlemeye
ayrılan zaman izliyor. Onların ar
kasından da radyo geliyor.

Radyo dinleyen insanların aynı
zamanda iyi gazete okuyucusu ol
dukları da belirtiliyor.

Radyo en çok Kuzey ve Orta
Avrupa ülkelerinde, Almanya ve
Fransa’da izleniyor. Buna karşılık
İtalya’da halkın dörtte biri hiç radyo
dinlemiyor.

Avrupa radyoculuğunda iki
çeşit gelişme var: Biri yerel ve
bölgesel radyoculuğun gelişmesi.
Bunun örnekleri Almanya’da, Belçi
ka’da ve İngiltere’de görülüyor.

İkinci çeşit gelişme radyo şebe
kelerinin gelişmesi. Bunun örnekle
rine Fransa’da, İtalya’da, Ispanya’da
ve Portekiz’de rastlanıyor.

Buna karşılık Fransa’da der
neksel radyoların çok geliştiği vur
gulamyor.

Toplantıda belirtildiğifle göre
tecimsel radyoların duı w’ıu pek par
lak değil. Üçte biri güçlük içinde bu
lunuyor.

Avrupa’daki devlet radyoları
Avrupa Yayın Birliği’ne üyeler.
Birlik özel radyolan üyeliğe kabul
etmediği için onlar da kendi ara
larında örgütlenerek geçen yıl Av
rupa Radyolar Birliği’ni kurdular.
Bu birlik Avrupa Parlamentosu
üzerinde etkin olmaya çalışıyor.

Monte-Carlo Radyosu
Satışa Çıkarılıyor
Monte-Carlo Radyosunun du

rumu son yıllarda oldukça
kötüleşmişti. Radyonun izlenme
oranı 1990’da % 5,2’ye, 1991’de %
4,7’ye, 1992’de de % 3,8’e düştü.
Radyonun bütçe açığının da 1992’de
38,7 milyon frank olduğu belirtili
yor.

Moitte-Carlo Radyosunun
hisselerinin % 83’ü Fransız Devleti
nin bir yan kuruluşu olan SOFİRAD
ortakliğımn elinde bulunuyor. Geri
ye kalan % 13’ü de Monako prens
liğinin elinde.

Monte-Carlo Radyosunu satın
almaya aday olanlar arasında şu fir
malar bulunuyor: Fas Kralı Ikinci
Hasan’ın damadı Fuad Filali’nin
mülkiyetinde olan ONA ortaklığı,
Berlusconi, NRS grubu, yayıncı
Alain Ayache vb..

Monte-Carlo Radyosunun
çöküşünün nedenlerinin başında FM
radyolarının rekabeti geliyor.

Ama, iktidarda olan Demok
ratik Forum Partisi bir süre sonra
TV ve Radyo yayınlarının hukume
ti yıprattığını öne sürerek bu ku
rumların yöneticilerini görevle
rinden uzaklaştırmaya yöneldi.
Muhalefet partilerinin temsilcisi
durumunda olan Cumhurbaşkanı
Arpad Gones ise hükümetin bu ka
rarını veto etti.

Hükümet başkanı Josef An-
tall bunun üzerine hükümetin
bütün kamu görevlilerinin işlerine
son verilebilmesifli sağlayacak ye
ni bir yasaya başvurarak iki yöne-
ticiyi de işten uzaklaştırdı. Böyle
ce havanın büsbütün gerginleştiği
bildiriliyor. _j

F BAŞYAZI ]
Düşünceye Kapalı
TV Kanalları

Hıfzı Topuz

Türkiye ‘de bugün izleyebil
diğimiz yerli TV kanallarırnfl sayı
sı 10 ‘u aşıyor. Çanak antenlerle iz
lenen yabancı TV kanallarını bu
sayıya katmıyorum.

Neler sağlıyor bize bu kanal
lar? Her şeyden önce varyete prog
ramlarında, yerli ve yabancı film

() lerde, yarışmalarda ve dizilerdeçoğulculuk ve geniş seçim olanak
ları.

Ya habercilik ne oluyor?
TRT’nin partiler açısından dengeli
haber programlarının yanı sıra
bazı özel kanallarda şimdi zaman
zaman çarpıcı haberler duyabiliyo
ruz. Ama bunlar yeterli mi?

Türkiye’de çok önemli olaylar
oluyor, türlü soruşturmalar, sa
bahtan akşama kadar süren panel
ler, sempozyumkir, konferanslar..
Bunlara siyasal yaşamda rol oyna
yan liderler, düşünürler, üniversite
öğretim üyeleri katılıyor. Yeni
düşünceler ortaya atılıyor, yeni
çözümler öneriliyor. Katılımcılar
liderleri köşelere sıkıştırıp ter
döktürüyorlar, türlü kararlar alın
ıyor..

Bu tartışmalar olurken salo

O na bakıyorsunuz, tek bir gazeteciyok. Televizyoncular ise açış ko
nuşmalarını çekip salondan çok
tan ayrılmışlar.

Brtesi sabah gazetelere bakı
yorsunuz, Türkiye ‘ye yön verecek
önerilerden tek satır yok. Bir ya da
iki gazetede bir resim ve dört
satırlık bir resim altı yazısı, belki
bir gazetede de tek sütun üzerine
allı satırlık bir haber!

Peki, hangi haberler ön plana
çıkartılmış diye bakıyorsunuz, ma
gazin haberleri, partilerin iç çe
kişmeleri ve terör olayları.

TV kanalları olayların kuru
gürültüleri ile yetiniyorlar, yorum
getireıniyorlar. Düşünce oluştur

devamı 14. sayfada

Geçen yıl Unesco’da Uluslara
rası Müzeler Konseyi (ICOMYun
başkanlığına seçilen Malili eğitim
uzmanı ve kültür araştırmacıSı Alp
ha Oumar (Omer) Konare geçen
aylarda yapılan demokratik seçim
lerle Mali devlet başkanlığına geti
rildi. Unescoda ün yapmış bir
kişinin devlet başkanlığına seçilme
si Paris’te sempati ile karşılandı.
Bugün 47 yaşında olan Konare
Varşova’da arkeoloji eğitimi
gördükten sonra 32 yaşında Gençific.
Kültür ve Spor Bakanlığına getiril
miş, ama o zamanki Devlet başkanı
Mousa .Traor~ ile anlaşamayarak
görevden ayrılmıştı. .

. Alpha Konare 1983’te Jama
na Kültür Kooperatiffini kurdu. Ja
mana adında da Bambaraca bir dergi
yayınladı. Jamana okuma yazma
bilmeyen köylülere sesleniyordu.
Kooperatif bunun yanı sıra Sorofe
(Bülbül) adında kasetler yayınlama
ya başladı. Amaç okur yazar olma
yanlara kasetlerle birşeyler, anlata
bfimekti.

Alpha Konar~.bun1arla da ye
tinmedi, .1989 Martmda Les Echos
(Yankılar) . adında. bir gazete
yayınladı. Gazetenin tirajı kısa za
manda 30 bine yükseldi. Köylüler ve
gençler kendisini destekliyorlardi.
Konare bunların yanı sıra birkaç ki
tap yazdı. Hükümet Konaröye kötü
gözle baluyordu. Konare yılmadı si
yasal eylemlere girişti. Traor~ dev
rildikten sonra da Mali’de Demok
rasi için Birlik (Adema) partisinin
desteğiyle seçimlerde Devlet
başkanlığına aday gösterildi ve ka

zandı. .

2 Şubat 1993 tarihli Le Monde
gazetesinde Konare ile yapılmış
uzun bir konuşma yayınlandı. Ko
nare bu konuşmasında eğitim,
kültür ve iletişim konularında şun
ları söylüyor:

-“Afrika’da bir eğitim bu
nalımı vardır. Mali bağımsızlığa
kavuşalı 30 yıl oldu ama, ülkede
okur yazar sayIsı gittikçe azalıyor.
Çocuklar okula daha az gidiyor
lar. Bu bir tragedyadir. Ulke de
mokratik bir sürece kavuştu ama,
biz yeni kuşakların demokrasi
sürecine katılmalarını nasıl isteye
cegız. . .

Sömürge..cilik döneminde
eğitimin amacı sömürge yönetimi
ne gerekli kadroları yetiştirmekti.
30 yıldır pek bir şey değişmedi.
Okullar işsiz insanlar üreten birer

. fabrika oldu. Okullardan çıkanlar
ülkenin gerçeklerini kavrayamı
yorlar. Çünkü okullar ne yerel
kültürleri gözönünde bulunduru
yor, ne de çevre sornülarını. Okul
lar çocuklara yabanĞı bir dile ses
leniyorlar. Eğitim sistemini
düzeltmek için işe buğünku siste
mi yıkmakla başlamak gerekffl.

Yarının oku!larmda’~i!keüin
geleneklerinin.. tartışfimasina,
sağlık, çevre, yur~t~şhk bfiğişi, tü-
nh ve coğrafya koüülarıhaağı~!ık
verilmelidir. . .

Demokrasi ve köktendin~ili].*
Afrika’nın bağımSıZ~ytlla~.

rında her ülkede.tek partj,rejinıi
kuruldu. Bu rejimlerin her yerde

devamı. 14. sayfada.

Avrupa’da “Özel”
Radyolar Bir iği

.
. • ( OCAK 1

İI[U1 I1k~t-ı-~ın’ı Dı.n ~ ~ I
UNESCO TÜRKİYE MİLLİ KO jSyONU.İLETİŞİM KOMİTESİ YAYINI

‘4acaristan ‘da TV
ve Radyo Kavgası

Macaristan ‘da hükümetle
muhalefet arasında Televizyonun
ve Radyonun yönetimini ele geçir
mek ya da yitirmemek amacıyla
bir süreden beri çekişmeler olu
yor.

Komünistler iktidardan ayrıl
dıktan sonra iş başına geçen tutu
cular Televizyonda ve Radyoda ta
rafsız bir yönetimin kurulması
amacıyla muhalefetin de kabul
edeceği iki sosyoloji uzmanını bu
kurumların başına getirmişlerdi.
Böylece Elemer Hankiss TV Ge-<’
nel Müdürlüğüne, Czaba Gombar
da Radyo Genel Müdürlüğüne
atanmıştı.

Çağdaş İletişimin Ulusal

Kültürlere Yararları ve Zararl rı

Mali’de ilk kez demokratik seçimlerle devlet başkanlı~ına ge
tirilen Unesco-ICOM başkanı Alpha Komar~ TV’nin Uçüncü
Dünya ülk~1erinde başı boş kaldığı zaman kültürel açıdan za
rarh olabileceğini vurguluyor.

Ii

,.

İLETİŞİM DÜNYASI
Sahibi

Unesco Türkiye Milli Komisyonu
Adına

Prof Dr. Suat Sinanoğlu
Sorumlu Yayın Müdürü

Hıfzı Topuz

Yazışma Adresi:
Unesco Türkiye Milli Komisyonu

İletişim Komitesi
Göreme Sokak No:7

Kavaklıdere - ANKARA
Fiyatı: 1000 TL.

Yapımı: Anadolu Matbaası
İSTANBUL

UNESCO TURKIYE MİLLİ KOMİSYONU
Başkan Prof. Dr. Suat SİNANOĞLU,

Başkan vekili Prof. Dr. Oluş ARIK, Prof. Dr.
Emel DOĞRAMACI, Recep BILGINER,
Ali Engin OBA, Prof. Dr, Ziya BURSA
LİOĞLU. Prof. Dr. İnci ENGİNON, Prof.
Dr. Mahmut ADEM, Prof. Dr. fiber OR

TAYLI, Prof. Dr. Emre KONGAR, Uygur
TAZEBAY, Prof. Dr. Ümit SERDA

ROĞLU. Prof. Dr. Arsin AYDİNURAZ,
Prof. Dr. Necati ERŞEN, İJİkÜ BILGEN.

16
1



Günümüzde toplum, güçlenen
media karşısında hangi konum
dadir? Alınan mesaj nasıl algılan
makta, ne tür bir reaksiyon meydana
gelmektedir?

Günlük yaşamın sıkıntfian, nı-
tin süreç içinde media bizlere “pem
be” bir dünya çizmektedir. “Sabun
köpüğü” diziler, bir yandan analize
dayanmayan yüzeysel bilgfierle in
sanlara yüzeysel bfigiçlik sağlayan
yarışma programları bizlen insan ol
mak erdeğinin getirdiği akılsal
boyuttan uzaldaştırmaktadır. Media
sadece heyecan yaratınası nedeniyle
birçok konulara yer vermektedir. Bu
durum kuşkusuz, felaketten menfaat
elde etmekten başka bir şey değil
dir.

Media kanımızca uzun vadeli
düşünmemekte, çıkar güdüsü me
sajın aktarımında ön plana geçmek
tedir. Oysa hümaniter sorunlar, çev
re olgusu üzerinde ciddi ve çıkan
fkinci plana atıcı çalışmalar yapfisa
media sosyal etik açısmdan görevini
yerine getirir. Kitleleri son derece et
kileyen media sadece rantabilite ve
kür kaygısıyla hareket etmez, top
lumsal etik onun birinci hedefi ol
malıdır. Ruhiara kapkaççıhğın, talan
ekonomisinin yerleştiği bir dönem
de, etik’i savunmanın hamhayal
(ütopya) olduğunu düşünmüyor da
değiliz.

Demek ki, günümüzde yapılan
yayın önce bir pembe dünya göster
mekte, ciddi konularda da çıkar
güdüsü ön plana gelmektedir.

Hedef kitle klasik ve çağdaş
kültür yapısıyla donanmış olsa, re-
aksiyon rasyonel olabilir. Oysa he
def kitle özellikle televizyonun
karşısında büyülenmekte, yeni
Olimpos dağının yeni Tannlarının
etkisinde kalmaktadır. Hedef kitle-
nin alternatiffi yoktur. Bir dönemler
de TRT’nin tek kanalında gösterilen
klasik dizilerden artık eser kal
mamıştır. Hiçbir özel media kuru
luşu köklü, klasik kültüre yer verme
mektedir. Oysa tüm aydınların o

dönemlerde klasik dizileri izlemek
için heyecanla beklediklerini bil
mekteyiz. Yani, bu alanda bir hayli
izleyici potansiyeli vardır. Son ay
larda özel radyo istasyonları açıl
mıştır, ama hiç birinde klasik Türk
veya klasik Batı müziğine yer verfi
memektedir. Oysa bu tür müziklerin
de ülkemizde geniş bir hedef kitlesi
vardır.

TRT’nin yaptığı kültür
yayınları kuru olmaktan çıkarılarak
cazip hale getirilebfiir. Kültür “Ibişli
kuldalık” olan bazı deyim, rakam ve
isimleri ezbere bilmek değil,.analiz
ve sentez kabiliyetini ortaya koy
maktır.

Sosyal etik insansal değerlerle
doğa bilimleri ve tekniği sentezleşti
rebfime olgusudur. Bizde media sa
dece tekniği ön plana çıkarmakta,
onun gücünden yararlanarak sadece
ve sadece çıkar sağlamayı
düşünmektedir. Gazetelerin Ansik
lopedi savaşı hedef kitleyi kültür
adına manipüle etmenin son
örneğidir. Kuşkusuz gazetelerin
kültür promosyonları yapması sos
yal etik açısından yerinde bir tutum
dur, ama bunu savaşa dönüştürmek,
birbirini karalamak kültüre katkı
değil, k~r ve rantabiliteyi arttır~
maktır.

Çernobil olayı savsaklanan bir
facianın yıllar sonra çıkışının
öyküsüdür. Sosyal etik’e zamanın
yöneticfieri uymamışlar, kendi ikti
dar güçlerine gölge gelmemesi için
doğruyu söylememişlerdir. Media
da başka alanlarda aynı tutum için
dedir. Acılarını yıllar sonra çocuk
lannuz çekecektir. Orta vadede bir
birlerine çamur atan, Ansiklopedi
savaşım sürdüren taraflardan sosyal
etik’e daha az dikkat edeni yok olup
gidecektir.

Dünyayı büyük ideolojilerin,
dinsel doktrinlerin düzeltemediğine
tarih tanıktır. Tam olarak kuşkusuz
bir “dünya cenneti” yaratmak ola
naksızdır. Ancak media çağında el
deki büyük güçle doğru, sağlıklı,
hümanist mesajlar aktarılır, sosyal

etik’e uyulursa çocuklarımız daha
erinçli bir dünyaya kavuşur.

Sosyal etik’e uymayan tek
yönlü media’da propaganda yapan
totaliter faşist, nasyonal sosyalist ve
komünist devletler yok olup git
mişlerdir. Acılarını çocukları çek
miştir.

Hedef kitle reaksiyonunda pa
sif olabilir, ancak günü geldiğinde
uyutulduğunun farkına varmnca çok
büyük bir bunalıma girerek şiddet
gösterebilir. . C)

“Bırakınız yapsınlar, bırakınız
geçsinler” formülü altematiflerin
çok olduğu ülkelerde sakıncalı ol
mayabilir. Kaldı ki oralarda bizde
kinden çok daha fazla hümanist ve
kültüre dayalı mesajlar verilmekte
ve insansal yönelimler kitle örgütle
riyle gündeme gelmektedir.

Aklımızı devşirn~enin zamanı
gelmiştir. Kökeni Hint, Antik Yu
nan, Islüm’ın Altın Çağı, Rönesans,
Aydınlanma Çağı, Doğal haklar ve
özgürlükler anlayışıyla biraraya ge
len insanlık “altın zincirine” ters
düşmememiz gerekir. 0 zincir ras
yonalist temele dayalıdır; o zincir
sevgiyi, kardeşliği, insanın insan ta
rafından sömürülmemesini esas alır.
0 zincir yaşam için çıkarın önemi
nin bfiincindedir, ama bunu istisma
ra dayalı olarak gerçekleştirmenin
yanhşhğını kavramıştır. 0 zincir ah
laka uygun davranmanın gerçek,
sağlıklı, eşit, özgür çıkar dengesi or
tamı yaratacağını bilir.

Media’nın ölçüt alacağı değer
ler sistemi ve aktaracağı mesajda bu
“altın zincir”e, yani klasik kültüre,
çağdaş kültür sentezine, insan hak
lanna ve hümanist ilkelere dayalı ol
malıdır. Hedef kitle böyle bir yak
laşımla karşılaşırsa tepkisi çok daha
anlayışlı ve sevecen olur; böylelikle
güçlü media da insanlığa hizmet
eder. Bu tür bir tıizmet çıkar da geti
rir. Bu tür çıkan getirdiği kazanç da
ha kutsal, daha ahlaldı ve daha in
sancıldır, ama uzun vadede gerçek
leşir.

sorunlar ya Sit-Corn denen gerçek
olayların ekrana getirilmesiyle, ya
da Reality-Show programlarıyla ele
alınıyor. Talk-Show program
lannda da hep toplumsal sorunlar
işleniyor. Bütün bu gelişmeler tele
vizyonun yeni aşamalara yönel
diğini ve izleyicfierinde çok başka
şeyler aradığını gösteriyor.

Belgrat’ta 1500 ga
zeteci işten atıldı

Uluslararası Gazeteciler Fe
derasyonu Sırbistan Radyo ve Tele
vizyonunda çalışan 1500 gazetecile
rinin işine son verildiğini bildiriyor.
Federasyonun aylık bülteni Direct
Line bu gazetecilerin hiç bir neden
olmadan işten çıkartıldıklannı be
lirttikten sonra uluslararası meslek
çevrelerini bu olayı protesto etmeye
çağırıyor.

Ozgür Avrupa
Radyoları

Özgür Avrupa Radyoları Fe
derasyonu’nun Dördüncü Kongre
Si 29 Nisan-3 Mayıs tarihlerinde
Brüksel’de toplanacak. Kongrenin
gündeminde şu konular yer alıyor:

-Tecimsel olmayan me
dia’larm 199 e urum arı:

Bu konunun tartışılmasına Av
rupa Konseyi, Avrupa Topluluğu
Komisyonu, Avrupa Parlementosu
temsilcileri de katılacak. Avrupa’da
media’larla ilgili yasalar, frekans
dağıtımı, demokratik media’ların
durumu bu madde çerçevesi içinde
tartışılacak;

-Ortalığı ateşe veren basm ya
da barış basını: Yugoslavya’da ga
zetecilerin ve media’lann durumu ve
sorumlulukları görüşülecek;

-Avrupa’da iletişim özgür
lüğü ve vatandaşlarm haber alma
hakkı.

Sosyal Etik ve Media
Prof. Dr. Niyazi Öktem

Amerika’da yalnız siyasal konuları
yayınlayan bir kanal var: C-SPAN

Amerika’da sayısı üç yüzü aşan
kamusal TV kanalı var. Bunların en
önemlilerinden biri de C-SPAN
(Cable Satellite Public Affairs Net
work)

1979’da kurulan C-SPAN’ın
amacı kamusal toplantıları kablo ile
halka duyurmak. C-SPAN ilk
başlarda Temsilciler Meclisindeki
tartışmaları duyurmak için kurul
muş, günde üç saat yayın yapmakla
yetiniyormuş. 0 dönemde bu kanala

C) abone olan meskenlerin sayısı da sa
dece 3 buçuk milyonmuş. Ama bu
aboneler Amerika’nm aydınlanndan
ve seçkin insanlarından oluştuğu
için C-SPAN kısa zamanda büyük
bir önem kazanmış.

Bir süre sonra da kanal sayısı
ikiye yükseltilmiş: C-SPAN I ve C-
SPAN II. Kanallar ayrı ayrı top
lantıları yayınlamakta uzman
laşmışlar. Dci kanala birde C-SPAN
adı veriliyor.

C-SPAN reklam almıyor.
Bütçesi 15 milyon doların üstünde.
Giderler abone gelirleriyle karşılam
yor. Aylık abonman 15 dolar.

C - SPAN ‘in yayınlandığı
başlıca programlar şunlar: Temsilci

Q ler Meclisi ve Senato tartışmaları,Seçim kampanyaları, özellikle
bütün ayrıntılarıyla ikibüyük parti
nin konvansiyonları, Kanada’da
İngiltere’de, İsrail’de, Japonya’da,
Fransa’da Meclis tartışmaları, Avru
pa Parlamentosu çalışmaları, büyük
federasyonlann ve örgütlerin kong
releri..

Bunların yanı sıra C-SPAN iz
leyicfierden gelen güncel sorulara da
yanıt veriyor. 1989’da yanıtlandı
nian telefon sayısı 13 binmiş, bu
sayı o yıldan bu yana durmadan
yükselmiş.

C-SPAN’ın kadrosunda bugün

. 155 kişi görev alıyor.
C-SPAN’m izleyicilerinin ana

tomisi de şöyle: İzleyicilerin %14’ü
18-24 yaşlarında gençlerden
oluşuyor; % 54’ü 25-44 yaşlarındaki
olgun insanlardan; geri kalanı da da
ha büyük yaşlardaki izleyicilerden.

Amerika’da C-SPAN izleyen
meskenlerin sayısı 50 milyonun
üstünde. Meskenlerin % 58mm C
SPANa abone olduğu anlaşılıyor.
Bu da hiç küçümsenecek bir oran
değil.

Amerika’da Show programları,
diziler, TV filmleri yayınlayan
yüzlerce TV kanalı varken insan
ların C-SPAN gibi politika ve kültür
yayını yapan bir kanala yönelmeleri
çok ilginç. İzleyiciler büyük bir
oburluk ve aç gözlülükle magazin
programlarına saldırdıktan sonra da
ha kaliteli programlar aramaya
başlıyorlar. Yalnız seks, şiddet, ma
cera olayları zamanla insanları do
yurmamaya başlıyor. İzleyiciler ha
bere, yoruma, kültüre ve sanata
yöneliyorlar. .

Amerika’da C-SPAN gibi
başka kanallar da var. Örneğin Co
urt-TV yalnız duruşmaları, adli
olayları yayınlıyor. İnsanlar bunları
hem ilgi ile izliyorlar, hem de bun
lardan birtakım toplumsal sonuçlar
çıkartıyorlar.

Bunların yanı sıra bazı kanallar
da yalnız çevre, kadın ve eğitim so
runlarını, dinsel konuları ele alıyor
lar ve kendi dallarında uzman
laşıyörlar.

Yerel televizzyonlar kentlerin
sorunlarına ağırlık veriyor, belediye
hizmetlerini tartışma konusu yapı
yorlar.

Bazı ülkelerde de bunlara ben
zer gelişmeler görülüyor. Toplumsal

2 15



Baştarafı 1. sayfada
işi başarısızhğa uğradığını bi

liyorsunuz. Şimdi gündemde de
mokrasi var. Bu deneyimi başara
mazsak köktendincfiik (yobazlık)
sorunlarıyla karşılaşacağız. Bu
birçok acılar getirebilir. Hoşgörü
olmayacak. Afrika kültürü çeşitli
liğe dayanır, köktencfier bu çeşit
liliğe karşı gelecekler.”

Amerikan TV dizileri
Alpha Konare radyo ve TV ko

nularında da şunları söylüyor:
-“Afrika müziğinin başarısı

Afrika kültürünün ölmediğini
gösteriyor. Radyolar bu müziğin
gelişmesini sağladı. Şimdi bizde
Dernek radyoları var, onlar da
kültürümüzün gelişmesine yar
dımcı oluyorlar. Ama şimdi

Düşünceye kapalı
TV kanalları
Baştarafı 1. sayfada
mak onların değil ki.. Yalnız

duygulara sesleniyorlar, kafalara
değiL

Belki bir gazetenin dışında
bütün basının ve özel TV’lerin
amacı reklamcılık ve bol gelir
sağlamak. TRT de haffif program
larla en çok sayıda izleyi”iy~ı,Ji~
ne çekip daha bol reklam alabil
mek için aynı yolu izliyor. Karam
sar bir tablo çıkıyor ortaya.

Çare kamusal yayıncılıkta. Bi
ze devletin borazanı olmayan, rek
lam gelirlerine bel bağlamayan,
yerel yönetimlerin, vakıfların ve
demokratik kitle örgütlerinin katıl
ımı ile kurulacak bağımsız, özgür
ve kamusal yayın kurumları ge
rek.

TV e gelişiyor. TV’ler Ameri
kan dizileri yayınlıyorlar, bun
ların en iyi diziler olduğu kanıs
ında değilim. Bu muazzam aracın
başı boş bırakfiamaz. TV’lerimiz
de çok az eğitici program var. Biz
edilgen olarak, hiç eleştiri getir
meden yabancıların hazırladığı
programları tüketiyoruz. Onlem
almazsak köklerimizi yitire
cegız.

Müze mi, morg mu?
-“Bir de müzecilik sorunu var.

Bize müzecilik de sömürgecilikten
miras kaldı. Onları taklit ettik. Sa
nat yapıtlarımızı kiınsenin görme
diği müzelere kaldırdık. Bu bir
boşluk yarattı. Gençler heykelle
rin, maskelerin ne amaçlarla kul
lanıldığını bilmiyorlar. Okullarda
bunlar öğretilmiyor. Okullarla
müzeler arasmda bağ kurulmazsa
müzeler morg’a döner..”

BBC-WST
Baştarafı 7. sayfada
mak niyetinde değiliz. Haber

lerden seçmeler yapacağız ve yo
rum getireceğiz.

Biz büyük haber gazetelerinin
yaptığını yapmaya yöneliyoruz.
Düşünün, Antenne 2’nin yarım sa
atlik bir haber programı Le Mon
de gazetesinin birinci sayfasının
ancak yarısını doldurur.”

Euronews beş yu üye devletler
den gelecek ödeneklerle yaşayacak.
Bu süre sonunda Euronews’un den
geli bir bütçe oluşturması bekleni
yor.

Çek Televizyonu
Baştarafı 9. sayfada
Amerikan-Kanada ortaklığına,_.’

verilmesi oldu.
Çekoslovakya ikiye bölünme

den önce Federal Kanal ülke çapı
nda yayın yapan en güçlü kanaldı.
Son aylarda bu kanalın özel serma
yeye dayalı ortakliklara kiralanması
gündeme getirildi. Birçok firma bu
kanala aday oldu ama, Çek Audiovi
suel Yayın Konseyi bu adaylar
arasından bir Amerikan-Kanada-
Çek ortakhğını seçerek kanalın işlet
me imtiyazım 12 yfi için bu ortakliğa
verdi. Bu ortaklığın % 70i CEDC
denen bir Amerikan-Kanada fir
masının elinde bulunuyor. Onun da
başında Reagan’ın eski siyasal
danışmanı Mark Palmer var.
Başbakan Vaciav Klaus bu kararı
çok büyük tepki ile karşıladı. Klaus
“TV politize ediliyor, bu çok sakı
ncalıdır’ diye karara karşı geliyor
ama hükümetin elinde artık hiç bir
yetki yok.

Cüneyt Cunda

TKA Ajanslar Birliği
Baştarafı 13. sayfada
Madde 14: Bu tüzük Türkçe (ku

rucu üye lehçeleriyle) yayın
lanmıştır. Hepsi eşit hukuki derece
de geçerlidir.

Tüzüğün yorumlanmasında bir
anlaşmazlık sözkonusu olur ise, Ge
nel Kurul, üyeler arasında seçilen 3
kişiden oluşan bir komite kurar. Bu
komite 2 ay içerisinde kararını bildi
rir ve bu karar tartışmasız kabul edi
lir.

Madde 15: 15 maddelik bu tüzük
kabul edildiği tarihde yürürlüğe gi
rer.

Fransa’da 17 Ocak 1989 ya
sasıyla kurulan Audiovisuel
Yüksek Konseyi radyo ve TV alanı
nda tarafsızlığı sağlamaya yönelik
bir kurumdur. Konseyin 9 üyesi
vardır. Toplantı gündemini başkan
hazirlar ve Konseyi gerekli gördüğü
zaman toplantıya çağırır.

Üyelerin görev süresi üç yıldır.
Yaşları 65’in altındadır.

Üyelerin üçünü Devlet başkanı
seçer, üçünü Senato başkanı, üçünü
de Meclis başkanı.

Konseyin önemli yetkileri
Devlete bağlı TV kurumlarının ge
nel müdürlerini atamaktadır. Anten
ne 2 ve FR3 diye adlandırılan Devlet
TV kanalları bir süre önce tek bir ge
nel müdürlüğe bağlandığı için Kon
sey bu iki kurumun ortak başkan-ge
nel müdürünü üç yfi için atar. Radio-
France ve Radio-France Internati
onal denen devlet radyolarının
başkanlarının atanmasını da onay-
lar.

Konseyin en önemli bir görevi
de radyo ve televizyonlara frenkans

Q dağıtmaktır. Radyolara ayrılan ifiekanslar 5 yıl, TV’lere ayrılan fre
kanslar da 10 yıl için geçerlidir.

Konsey Kablolu TV şebekele
rine 20 yıllık işletme imtiyazı verir.
Uydu yayınları da Konsey’in iznine
bağlıdır. Uydu imtiyazı 10 yıl için
geçerlidir. Konsey her çeşit ifiekans
ve imtiyaz dağıtımında adayları din
ler, dosyaları inceler ve bir seçim ya
par. Kamu sektöyünden gelen aday
lara öncelik tanınır.

Görevleri

Konseyin bir denetim görevi
vardır. Konsey yasaların koruyucu-

sudur.. İletişim özgürlüğü yasalara
saygıyı gerektirir, yoksa sınırsız bir
özgürlük yoktur. Özgürlüğün sınırı
yasalar ve başkalarının haklarıdır.
Konsey düşüncelerde çoğulluğu
sağlamaya özen gösterir. Seçim
kampanyaları sırasında özel TV’ler,
kablolu TV şebekelerinin, yerel rad
yoların yasaları çiğneyerek adaylar
arasında eşitsizlik yaratmalarını
önler. .

. Konsey özel TV’lerin yerli flim
üretimini desteklemeleflfli sağlama
ya çalışır. TV’lerin yılda 200 yerli
ffim göstermeleri zonınluğu vardır.

Konsey çocukların ve gençle
rin korunmasıni sağlayacak önlem
ler alır. .. .

Konsey Fransızcanın koruyu
cusudur. .

Konsey reklamcılığı da denet
ler, reklamların aldatıcı olmalarına
karşı önlem alır. .

Bu denetim işlerini yapabilmek
için Konsey her yıl ulusal TV’lerin
yayınladıkları yaklaşık 50 bin saat
lik programları izler. Bunun yarn
sıra bölgesel, yerel TV’lerin ve kab
lolu TV şebekelerinin yayınladıkları
735 bin saatlik programları da son-.
daj yoluyla denetler.

Bütün bu denetim işleri elbette
yalnız Konsey üyeleriyle yapılamaz.
Konseyin geniş bir teknik kadrosu
vardır. Programları onlar izler.

Konseyin kadrosu şu bölümler-
den oluşur: .. . . .

- imtiyaz verme ve ekonomik
incelemeler servisi: 13 kişi;

- Araştırmalar servisi: 4
kişi;

- Radyolar servisi: 29 kişi;
- Radyolar denetim servisi:

159 kişi;
- Hukuk işleri: 10 kişi;
- Dokümantasyon: 9 kişi;
- Dış ilişkiler: 6 kişi.
Böylece Konseyin 300’ü aşkın

bir personel kadrosu ile çalıştığı
görülür.

Üyeler

Konseyin şimdiki başkanı Jac
ques Boutet 6 yıl için seçilmiştir.
Damştay üyesidir. “Ecole Nationale
d’Administratiofl” (ENA)
çıkışlidır. 198 1-82 yıllarında TV Bi
rinci Kanalım yönetmiştir.

Üyelerden biri Francis Bal
ledir. Uzun yıllar Fransız Basın Ens
titüsünün müdiirlüğünü yapmış olan
Francis Bafre’in birçok Türk öğren
cisi olmuştur. Balle Senato
başkanmca Konsey üyeliğine seçil
miştir.

Konseyin öteki üyeleri
arasında Roland Faure, Roger
Burnel, Monique Dagnaud, Daisy
de Galard gibi ünlü gazetecfier ve
fietişim uzmanları yer alır.

TV kanalları ve radyolar yasa
lara ve verilen imtiyaz gereğince
kendilerine tanınan sorumluluklara
uymadıklan zaman Konsey önce
uyarılarda bulunur, sonra yayını bir
ay için durdurur, imtiyaz süresini
kısaltır, imtiyazı tümüyle geri alır,
ayrıca para cezası da verir. 1992’de
TFI’e 30 milyon Fransız frangı,
1989’da Beşinci Kanala da 5 milyon
Fransız frangı çeza verilmiştir.

Konseyin kararları ve çalışma
ları çeşitli eleştirilere konu olur.
Başkanın üyeler üzerinde büyük et
kisi olduğu öne sürülmektedir. Kon
seyin tarafsızlığı genelde saygınhk
uyandırmiştir.

H.T.

devamlar devamlar devamlar devamlar devamlar devamlar

Çağdaş iletişimin
yararları ve zararları

Fransa’da “Audiovisuel

Yüksek Konseyi” nedir?

Kampanyaların Bilançosu
Baştarafı 5. sayfada
nusunda o kadar ileri gidiyor ki,
baykuşları koruyacagım dire
bütün Amerikalıları işsizlige
sürükleyecek!

Clinton da Bush’tan söz ederken
“Bu adamın hiçbir ciddi yanı yok,
seçilmek için her şeyi söyleyebilir”
dedi.

Cumhuriyetçilerin bu kampan
yadaki hedefi Clinton’un kişiliği
üzerinde şüpheler uyandırabilmek
ve güvenilır bir kişi olmadığı
düşüncesini yaratmaktı.

Demokrat Parti bu kampanyada
1 mfiyon dolar harcadı. Cumhuriyet
çi Parti’nin kampanyasını yöneten
Frederic Malek “Demokratların
paraları tükendi> Bill Clinton dev
letin parasını i~yı bir biçimde kul
lanacak çapta ınsan değildir” de

Bağımsız.aday Ross Perot kam
panyasının masraflarını tek başına
yükledi, kazanamıyacağını bile bfie
2 milyon dolar harcadı.

2 Kasım 1992 gecesi seçim so
nuçları şöyle çıktı:

Clinton % 43, Bush % 38, Perot
%19.

- Programları izleme servisi:
53 kişi;

- Frekanslar~serviSi: 22 kişi;

14 3



‘ 1968 seçimlerinde bir Televiz
yon şebekesindekı izleyici sayısının
9 milyon olmasına karşılık son se
çimlerde bu sayının 5 milyona
düştüğü belirtiliyor. Buna karşılık

‘Roscanne gibi bir dizi 14 milyon
~l<~şi tarafından izleniyor. ..

: : Amerikadaki iki büyük parti
nin, konvansiyon toplantısını
‘CNN’de izleyenlerin sayısı 2 milyo
nu,yani ABC, NBC ve CBS gibi ulu
sal TV yaymiannın yanı sıra kablolu

‘:W”~1~hm’ güç izleyici kazarn
• yorlai~. CNN geçen yıldan beri “Insi
“de Politics” adlı günlük bir politika
programı yay’ınlıyor CNN seçimler

~si’~d~da’Democracy in America
adli bir dizi yayınladı.

“.Sdç~hılerüzeiinde’en geniş bil
~ği ve hab~iieri C-Span (Cable Sa
tefrite Püblic Affairs Network) adli
kanallar verdi: Bu kanafrar Kongre
çalışi’nalaiını da do~rudan v.e~k~in
tisizyaymladılar . . .‘.. .

:.‘. (i-Span 1’ Kanalı Demokrat
Paitinin’ Konvansiyonunu yansittı.
C~Span’ 2 de öiıceki seçimlerden
görüntüleri verdi.

Seçim kampanyalarına yer ve
ren öteki kanallar da şunlar oldu:
BET (Black Entertainment Televi
sion), CNBC (Consumer News and
Business Coverage), Nostalgia
Channel (yaşlılara yönelik bir ka
nal), The Learining Channel
(siirekli e~itim kanalı), Comedy
Central.

I 948’deki seçimlerde Ameri
ka’da 400 bin TV alıcısı vardı,

1952’de bu sayı 19 milyona yüksel
di, bugün ise 92 milyon

1952 seçimlerinde Stevenson
televizyon kampanyasını küçümse
yerek “Böyle bir kampanya Ame
rikalıları düş kırıklığına uğratır.
Biz Palmolive yerine Ivory Soap
kullanın demiyoruz ki” demişti.
Eisenhover televizyondan yarar-
landi, seçimi kazanmasında bunun
geniş bir etkisi oldu mu acaba? Bfie
meyiz.
. 1968’de Nixon da önceleri Tc
levizyona çıkmayı küçümsüyor ve
Kennedy için “Karşımdaki adayın
seçimi kazanmak için TV gibi bir
oyuncağa bel bağlaması inanılır
gibi değil” diyordu. Ama seçimler
TV’nin nasıl önemli bir rol oy
nadığını kısa zamanda hanıtladı.

Son seçim kampanyalarında
bağımsız adam Ross Parot. kendi
adaylığını ilk kez doğrudan TV ile
açıkladı.

Bill Clinton MTV adlı müzik
kanalında saksafon çaldı ve yine
MTV kanalında “Choose or Lose”
adlı programda bir buçuk saat 18-24
yaşındaki gençlerin sorularını yanı
tladı. Bush ise bu program konusun
da “Ben bu ekmeyi yemem” de
mekle yetindi.

Şimdi Amerika’da “inter-actif
(Sorulu-yanıtli) Talk-Show’: prog
ramları çok figi uyandırıyor. İzleyi
ciler adaylara telefonla sorular
yöneltiyorlar, herkes bu tartışmalara
katılıyor.

Vaşington’daki Center for Me-

dia and Public Affairs’e göre 1991
Ekiminden beri Bush’a televizyon
larda geniz ölçüde yer venlmemiş
olması kendine kamuoyunda puan
yitirtmiş. Adı geçen merkezin siya
sal yöneticisi Richard Noyes bu. ko
nuda şöyle diyor~

“TV şebekeleri politikacıları
genelde sevmezler. Şebekelerin ha
bercilik anlayışlanna göre olayların
hep olumsuz ve çelişkili yanlan vur
gulanir.

Adaylarla seçmenler arasına
giren gazeteciler seçim sürecini çok
olumsuz bir yöne itmiştir.” .

TV yöneticfieri çoğu zaman ha
berle eğlenceyi birbirine bağlamaya
çalışıyoılar. Bundan “Infertain
ment” (Info-divertissement) diye
adlandırılan yeni bir program türü
ortaya çıkıyor. Haberle eğlence ve

. gösteri birbirine karışıyor. Seçmen
ler adaylara her konuda sorular soru
yorlar. CNN yöneticileri bunun de
mokrasiye yardım ettiğini ve genel
de seçmenlerin adaylara sorduldan
soruların gazetecilerinkinden çok
4laha canlı ve gerçekçi olduğunu
söylüyorlar. Bu tür konuşmalar seç
menleri daha çok etkiliyor.

Clinton’un danışmanı
Gazeteler Bill Clinton’un yeni

bir danışmanından söz ediyorlar.
Sitcom (Situation comedy), yani,
gerçek olayları ekrana getirerek
program düzenleme uzmanı olarak
tanınan Linda Bloodworth-Tho
mason adındaki bir danışmanın
Clinton’un kampanyasında çok etkili
olduğu söyleniyor. Bu yeni
danışman şöyle diyor:

“Bill bütün forumlarda ko
nuşacak, ister haber formu olsun,
ister varyete. Kültürel bakımdan
biz snob değiliz. Amerika çok mu
azzam bir ülkedir, her yere gidip
konuşamazsınız, media’lara da
güvenemezsiniz. Her işi kendiniz
doğrudan göreceksiniz. TV bir
adayı ne yüceltir, ne de küçültür.
Her iş size bağlıdır. Ben sizi boş bir
deniz kabuğu ile aldatmak istemi
yorum. Kabuğun içinde harika
bir ürün olduğunu göreceksiniz.”

Madde 1: Türkçe Konuşan
Ulkeler arasında iletişim Işbirliği
amacı ile, kısa adı T.K.A. olan
Ajanslar Birliği kurulmuştur.

Madde 2: Ajanslar Birliği’nin
amacı, üyeleri arasında sürekli haber
alışverişini sağlamak, telekomüni
kasyon olanaklarını geliştirmek,
mesleki ilişkileri sıklaştırmak ve
üyelerin karşıhkh menfaatlerini ko
rumaktır.

Madde 3: Birlik ortak bir
bülten hazırlar ve birliğe üye ajans
lar kendi lehçeleri ile haber alışverişi
mekanismasını oluşturur.

Madde 4: Birlik, her ülkeden
bir başın ajansım üye olarak kabul
eder. Uye olmak isteyen ajans, önce
likle şu şartlara cevab vermelidir:

a) Birliğin Tüzüğünü kabul et
mek

b) İlgili ülkeyi mesleki anlam
da temsil eden bir ajans olmak

c) Ajans olarak yayın hedefleri
ve tüzüğünde ırk ve din temelli ideo
lojiler bulunmamak,

Üyelik başvurusu “Yürütme
Kurulu” tarafından kaydedilecek ve
başvurudan sonraki ilk genel kurul
toplantısının gündemine alına
caktır.

Üyelik başvurulan genel kurul
da mevcut üyeler tarafından (2/3) oy
çoğunluğu ile onaylanır.

•~İşbu tüzüğün kabulü ile “Kuru
cu Uye” sıfatını kazanan ajanslar
hakkında bu şart aranmaz.

Madde 5: Yürütme Kurulu 1
Başkan, 2 Bakan Yardımcısı ve 1
Genel Sekreterden oluşur. Birliğin
merkezi Genel Sekreterin ajansmın
bulunduğu yerdedir.

Yürütme Kurulu Başkanlığı
görevini, Genel Kurul toplantılarına
evsahipliği yapan ülkenin basın
ajansının Başkan ve Genel Müdürü
üstlenecek ve bu görevini gelecek
Genel Kurul toplantısına kadar

sürdürecektir.
Yürütme Kurulu’nun diğer 3

üyesi 4 yıllık süre için, Genel Ku
rul’da (2/3) oy çoğunluğu ile seçfiir.
Ajanslar Birliğinin merkezi, birliğin
genel sekreterinin bulunduğu yerde-
dir.

Madde 6: Yürütme Kurulu
günden hazırlıkları yapmak, gerekli
bilgileri hazırlamak ve bu konuda
katılımcı ajanslara bilgi vermek
amacıyla Genel Kurul top
lantısından en az 1 ay önce çalışma
lara başlar.

Yürütme Kurulu, gündemi en
az 10 gün önceden üye ajanslara fiet
mekle yükümlüdür.

Yürütme Kurulu gerektiğinde
ve acil durumlarda olağanüstü topla
nabilir.

Madde7: Genel Sekreterliğin
yükümlülükleri şunlardır,

a) İki Genel Kurul toplantısı
arasında yönetim devamlılığını
sağlamak

b) Birlik üyeleri arasında koor
dinasyonu sağlamak

c) Olağan ve olağanü~tü Genel
Kurul toplantılarında alınan karar
ların uygulanması için gerekli belge
leri tanzim etmek

d) Diğer meslek kuruluşları ile
ilişkiler

e) Görevini yerine getirebilmek
için her türlü insiyatifi kullanmak

Madde 8: Ajanslar Birli~i’nin
çalışmalarında ve yazışmalarında,
Resmi Dfi Türkçe (her üyenin kendi
lehçesi)’dir.

Madde 9: Üye ajanslar birlik
bünyesindeki Genel Kurul veya
Yurutme Kumlu toplantılarında en
üst düzeydeki yöneticileri tarafından
temsil edilir. Ajans yöneticfieri top
lantılara katılmamaları halinde, en
yakın yardımcılarından birini bu
amaçla görevlendirebfiirler.

Madde 10: Ajanslar Genel Ku
rul toplantılarında, aralarında en üst
düzey yöneticileri yada temsilcileri
olmak üzere en fazla 3 kişi ta
rafından temsil edilir. Genel Kurul
toplantılarında her ajansın 1 oy
hakkı vardır.

Madde 11: Yürütme Kurulu
üyesi ajansın, görev süresi dolmadan
istifa kararı alması halinde, rotasyon
ilkesi çerçevesinde yıllık Genek Ku
rul toplantısı sırasında yapılacak se
çimle yeni üye belirlenir.

İstifa eden üye Yürütme Kum
lu Başkanı ise, Başkan yardımcıları
arasında görevinde en eski olan oto
matik olarak bu görevi üstlenir.

Madde 12~ Genel Kurul her yıl,
üye ajanslarm başharf sıralamasına
göre, ülkeler arasında değişimli ola
rak toplanır. Gerekli hallerde top
lantı ülkesi, bir yıl önceki Genel Ku
rul toplantılarında bir ajansın teklifi
ve adaylığı ile gerçekleşir.

Genel Kurul yıllık olağan top
lantısı Yürütme Kurulu’nun rapor
larını incelemek ve onaylamak,
süresi dolan Yürütme Kurulu üyele
rinin seçimlerini yapmak amacı ile
toplanır.

Genel Kurul toplantılarında
üyelerin en az 2/3 oranında hazır bu
lunmaları gerekir.

Olağan Genel Kurul toplantı
sıda karalar salt çoğunlukla alınır.

Madde 13:’ Genel Kurul,
Başkanın veya en az (2/3)’ünün tek
lifi üzerine olağanüstü de toplanabi
lir.

Olağanüstü Genel Kurul top
lantısı üyelerin en az (2/3)’ünün
katılımıyla yapılır.

Olağanüstü Genel Kurul’da;
tüzük değişikliği önerilerinde ve
olağan genel kurulun alamna girme-
yen tüm konularda (3/4) oyçoğun
luğu ile karar alınabilir.

devamı 14. sayfada

merikan Seçimlerinde Siyasal İletişim Kampanyaları
“Interactif Talk-Show”lar

seçimlerde çok ilgi topladı.

Amerikan seçimlerinde televizyonun oynadığı rol üzerinde yıllardan
beri sayısız araştırnia yayınlanır. Geçen-Kasımda yapılan seçimler öncesi
kampanyalarda çeşitli açılardan değerlendirildi. Dergimizde bu
araştırmalardan seçmelere yer veriyoruz:

Son seçimlerde ABC, NBC ve CBS tecimsel zorunluluklarla, seçim kam
panyalarına ayırdıklan zamanları kısıtladılar. Televizyon kurumları normal
programlarını değiştirerek bunların yerine seçim konuşmaları koydukları za
man izleyicilerin azaldığı görülüyor. Orneğin CBS böyle böyle bir program

.değişikliğine yönelerek New York valisi Mario Cuomo’nun konuşmasını
yayınladığı zamaı~ reklam gelirleri bir milyon dolar eksildi.

TKA Ajanslar Birliğinin
Tüzüğü Kabul Edi di

26-27 Kasım 1992’de Ankara’da toplanan; Türkçe Konuşan Ülkeler Arasında İletişimde İ irli~i
Konferansı’nda aşağıda imzası bulunan ajanslarm kendi istekleri ile “Kurucu Uye” sıfatıyla Ajans
lar Birliği oluşturması kararlaştınimış ve Birliğin tüzüğü şöyle kabul edilmiştir:

4 13



İç Asya ve Kafkasya Ajan
larının bölgedeki ülkelerde muha
birlerin bulunmaması ve Türkiye fie
de doğrudan haberleşmek için bir
mekanizmanın yokluğu üzerinde
durulmuştur.

Ajans temsilcileri Kafkasya, İç
Asya Ülkeleri ile Türkiye’nin kendi
aralarmda doğrudan haberleşmele
rinin bu ülkelerin birbirlerini daha
iyi tanımalanna yardım edeceğini,
siyasal, kültürel ve ekonomik alan
larda da dayanışmanın gelişmesini
sağlayacaklarını belirtmişlerdir.

Bu nedenlerle bölgedeki ajans-
ların kendi aralarında bir birlik kur
maları önerilmiştir. Konferans
“Türkçe Konuşan Ülkeler Haber
Ajansları Birliği (TKA)” adı verilen
bu birli~in tüzüğünü de oy birliği fie
kabul etmiştir.

Birliğin amacı, kendi üyeleri
arasında sürekli haber alışverişi
sağlamak, telekominikasyon ola
naklarını geliştirmek, mesleksel
ilişkileri sıklaştırmak ve üyelerinin
karşılıklı çıkarlarını korumak ola
caktır.

Birliğin bir Yönetim Kurulu,
bir başkanı, iki başkan yardımcısı ve
bir genel sekreteri olacaktır.

Birlik merkezinin genel sekre
terin bağlı olduğu ajansın bulundu~u

Kıbrıs ve Türkiye arasında en kısa
zamanda özgür, bağımsız, çoğulcu
ve doğrudan bir haberleşme düzeni
kurulmahdır;

-Anadolu Ajansı Kafkasya ve
İç Asya ülkelerinde en kısa zamanda
bürolar açmalıdır;

TKA’nın operasyonel duruma
getirilmesi için gerekli parasal kay
nak özellikle Türkiye’den ve UNES
CO aracılığı ile çok yanlı yardım
fonlarından sağlanmalıdır; TKA ge
çici yuru tme kurulu en kısa sürede il
gililere birlik için en önemli konuyu
oluşturan bütçe tasarısını suna
caktır;

-Televizyon alanında işbirliği
geliştiilmeli ve ortak yayınlar yapı
lmalıdır;

-Gazeteciler ve gazeteci der
nekleri arasında işbirliğinin gelişti
rilmesi desteklenmelidir;

-Bölgedeki devletler ve kuru
luşlar sinemacılık alanında işbir
liğinin geliştirilmesine yardımcı ol
mahdırlar;

-İletişimde işbirliği Türkçe ko
nuşan ülkeler arasında da
yanışmanın ve kültürel işbirliğinin
temelini oluşturacaktır.

27 Kasım 1992

Son Amerikan seçimlerinde
TV tartışmalarının birinci turu 12
Ekim 1992de başkan Bush, Demok
rat Parti adayı Bill Clinton ve
bağımsız aday Ross Perot arasında
düzenlendi. . .

Gözlemciler o tartışmada Pe
rot’nun ağırlı~ını koydu~unu ve
tartışmaya onun yön verdiğini söyle
diler. 600 kişinin izlediği»tartıŞma
Missourı’de Saint-Louis Universi
tesi Konferans salonunda yapıldı.

QBunların dörtte birini CumhuriyetçiParti çağırmiştı, dörtte birini De
mokrat Parti, dörtte birini Ross Pe
rot, dörtte birini de tartışmayı
düzenleyen örgüt. Toplantı 70 mil
yon TV izleyicisi tarafından inen
di. .

Adaylar toplantıda 4 gazeteci
nin sorularını yanıtlayarak birbirle-.
riyle tartıştılar. Toplantıda üzerinde
durulan konular şunlar oldu:• -Bush, Ingiltere’de 1969-70

yıllarında Vietnam savaşına karşı
. gösterilere katıldığı için Clintonu

suçladi ve “Insanın yabancı bir
ülkede kendi ülkesine karşı yapı
lan gösterilere katılmasını onay
lamıyorum” dedi, kendisinin ise 19
yaşındayken Pasifikierde bir born-
bardıman uçağma kumanda ettiğini
söyledi.

-Ondan sonra da Clinton’un

Q gençliğinde bir öğrenci grubuylaMoskovaya gittiğini ve bu gezinin
KGB tarafından düzenlendiğini öne
sürdü.

-Bush’un bu savları hiç dehoş
karşılanmadı. Perot bfie bu konuda
Clinton’u savundu. Clinton da şöyle
dedi:

-“Benim vatanseverliğimden
şüphe ettiğiniz anlaşılıyor. Beyaz
Saray’ın bana karşı bir komplo
duzenlediğini görüyorum. Sizin
Ikinci Dünya Savaşmdaki hizmet
lerinize saygım var. Ben Vietnan
Savaşına karşıydım ama, ülkem
seviyorum.” .

-Clinton Bush’un babası Se
natör Drescott Bush’un da bir za
manlar McCarthy’ye karşı çıktı~ın
anımsattı.

-Tartışmanın ondan sonraki
bölümlerinde ekonomik sorunlar
üzerinde duruldu ve dış politika so
runları tartışıldı. Bush:

“Amerikan çocukları artık
nükleer savaş korkusuyla uyumu
yorlar, Doğu Avrupa ve Baltık
ülkeleri özgürlüğe kavuştu” diye
rek konuşmasını sürdürdü.

16 Ekimde yapılan ikinci TV
tartışması da karşılıklı suçlamalarla
geçti.

Üçüncü Tartışma ,

19 Ekim Michigan Üniversite
sinde yapılan son tartışmada yine
Bush, Clinton ve Perot karşılaştılar.
Clinton artık bir başkan havasıyla
konuşuyordu. Bush ise yorulmuştu.
kendi söylediği sözlere inanmayan
bir havası vardı.

Birinci tartışmayı 80 milyon
kişi izlemişti, ikinciyi 87 milyon.
üçüncüyü de 90 milyon. Bundan
önce en çok sayıda insan tarafından
izlenen tartışma 1980de Reagan-
Carter tartışması olmuş ve onu 81
milyon kişi izlemişti. 1988deki
Bush-Dukakis tartışmasım izleyen
lerin sayısı ise sadece 52 milyondu.

90 dakikalık bu son tartışma,
baştan sona kadar Clinton’un ege
menliği altında geçti. Clinton gerek
Bush’a, gerek Perot’a karşı hep
saygılı davranmaya çalıştı. Ekono
mik konularda çok hazırlıldı olduğu
ve bütün fişleri ezbere bildiği
görülüyordu.

Bush bu tartışmada da dönüp
dolaşıp konuyu Clinton’un Vietnam
savaşından kaçmasına getiriyordu.
Clinton bu konuda kendine çok
güveniyor ve onaylamadığı bir sa
vaşa katılmadığını söylüyordu.

Bush ise “Abraham Lincoln
de başlangıçta Iç Savaşa karşıydı
ama, sonra savaşa katıldı, kötü bir
başkan da olmadı” dedi.

Clinton Bush’un Körfez Sa
vaşına karşı çıkmadığını ve “Çöl
Fırtınası” operasyonunu da onay
ladı~ını belirtti.

İşsizliğin önlenmesi konusun
da adaylar arasında görüş birliğine

varılamadı. Perot Devletin bütçe
açığımn önlenmesi üzeriıb.le dur
duktan sonra şöyle dedi: “Ulkemiz
yabancı çıkarlara satılmıştır.
Onleni alamazsak on yıla kalmaz
uçak endüstrisi yok olur. Bakın
daha şimdiden Airbus Avrupa
devletlerinin egemenliği altına
girdi.”

Perot, Bush’un dış politikası
konusunda da şunları söyledi: “Pa
nania diktatoru Noriega’yı siz ya
rattınız. Irak’ı siz silah
landırdınız. Saddam Hüseyin’e,
dilediği zaman Kuveyt’i istila ede
bileceğini siz sö~ lediniz.”

Bush bunları yanıtlarken “Biz
Irak’ı uluslar ailesinin içine çek
mek istiyorduk~’ demekle yetindi.

Bu arada bir de Irakgate
olayından söz edildi. Bush Ameri
ka’dan buğday alması için Irak’a
borç verildiğini kabul etti, ama bu
parayla Irak’ın silah satın aldığı yo
lundaki iddiayı doğru bulmadı ve
lrakgate konusunda kesin hiçbir
kanıt olmadıgını söyledi.

Seçim kampanyalarında (ize
rind~ duru!an önemli olaylardan biri
de Irangate olayı oldu. Ocak
1986’da Beyaz Saray’da yapılan bır
toplantıda Lübnan’daki Amerikan
rehinelennin kurtarılması karşılığı
Iran’a yasa dışı yollarla silah veril
diği öne sürüldü. Bush, her zaman
olduğu gibi, yine bu savlara karşı
çıktı.

Tartışmalar çok sert oldu.
Adaylar arasındaki tartışmalar

genelde çok sert ve kırıcı oldu. Bush
Clinton’u gözden düşürmek için
D.P. adayını vatan hainliği ile suç
ladı, Clinton seçilecek olursa Bir
leşik Amerika’nın felakete sürükle
neceğini öne sürdü, dış politikadan
söz ederken de.

“Benim köpeğim Milli dış po
litikayı Bill Clinton ve yardımcısı
Albert Gore adındaki bu iki “zigo
to”dan (palyaço) daha iyi bilir” de
di.

Gore’a karşı yaptı~ı bir saldı
rıda da “Bu kişiye ben Bay Ozone
diyorum”, dedi. Çünkü ekoloji ko

devamı 14. sayfada

ATürkçe Konuşan Asya Ülkeleri
.

İletişim Konferansı Bildirgesi
UNESCO’nun girişimiyle, Dışişleri Bakanlığı Türk İşbirliği Kalkınma Ajansı (TİKA)’nın
öncülüğünde, Anadolu Ajansı’nın, TRT’nin, Basın-Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü’nün,
Prr’nin ve Telsiz Genel Müdürlüğü’nün katkılarıyla 26-27 Kasım 1992 tarihlerinde Ankara’da
Türkçe konuşan KaJkasya, Iç Asya ve Türkiye arasında İletişimde İşbirliği Konferansı
yapılmıştır. Bu konferansın toplanmasında UNESCO ve Birleşmiş Milletlerin 5-9 Ekim 1992 tarih
lerinde Alma Ata’da düzenledikleri Asya’da Bağımsız ve Çoğulcu iletişim Araçlarının Geliştirilme
si konulu seminerin sonunda yayınlanan bildirgedeki öneriler ve özellikle iletişimde özgürlük ve
çoğulculuk ilkeleri gözönünde tutulmuştur.

e ‘ a Seçim Kampanyalariflin
Bush “ enim köpeği dış politikayı

linton’d . ii daha iyi bilir” demişti.

Varaços :

yer olmasına karar verilmiştir.

Birlik ortak bülten hazırlaya
cak ve Birliğe üye ajanslar kendi leh
çeleri ile bi haber alışverişi meka
nizması oluşturacaldardır.

Birliğin tüzüğü Türkiye, Azer
baycan, Kazakistan, Kırgızistan,
Türkmenistan ve Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti Haber Ajanslarının
temsilcileri tarafından imza
lanmıştır.

PTT temsilciliği tarafından
Konferansa sunulan bir belgeden
bölgedeki ülkeler arasındaki teleko
minikasyon hizmetlerinin çok ge
liştirfidiği ve telefon, faks ve bilgisa
yar aracılığı ile haber alışverişinin
kolaylaştırıldığı anlaşılmıştır.

TRT temsilcisinin verdiği bil
gfiere göre Avrasya yayınları gelişti
rilmektedir ve yakında ortak
yayınlara da geçfiecektir.

Konferansta sinema konusun
da işbirliği geliştirecek ve ortak
ffilmlerin yapımım sağlayacak öneri
lerin de üzerinde durulmuştur.

Bölgedeki ulusal gazeteci ce
miyetleri arasında işbirliğinin ge
liştirilmesi de önerilmiştir.

Konferansta sonuç olarak şun
lar önerilmiştir:

-Kafkasya, İç Asya ülkeleri fie

12
5



Birçok ülkede gelişen Özgür,
bağımsız ve yerel radyolar son 10-
12 yıl içinde Ekvator’da da gelişti.
Bugün bu küçücük Latin Amerika
ülkesinde 15 özgür ve yerel radyo
var.

Bu radyoların ilkini 1980’de
papazlar kurmuş. Bu iş nasfi olmuş?
Ilk olarak genç bir papaz halkı ay
dinlatmak için böyle bir özgür radyo
girişiminde bulunmuş. Papazın
amacı “Campesinos” denilen
köylülere, kızfi denli dediğimiz yerli
halka, yani Indioslara kendi sesleri-
ni duyurabilme olanağını sağla
makmış. Radio Latacunga denfien
ilk yerel ve Özgür radyo Ekvator’da
böyle kurulmuş. Başkent Quitoda
Unesco’nun desteği ile açfian gaze
tecilik eğitim merkezinde yetiştiri
len gazeteciler de bu projenin ge
lişmesine yardımcı olmuşlar. On
ların desteğiyle bölgede 7 kayıt
stüdyosu kurulmuş. Köylüler bu
kayıt kabinlerine gelerek sorunlarını
anlatmaya başlamışlar, banda alman
sesler hemen ertesi gün Latacunga
radyosunda yayınlanınca köylüler
bu radyoya olağanüste bir ilgi
göstermişler.

Kısa zamanda “Halk Radyo-
ları” denilen bu radyoların benzerle
ri bütün Ekvator’da kurulmuş ve o
zamana kadar sessiz azınhk diye ad
landırılan Iııdios’lar seslerini duyar-
maya başlamışlar. Yüz yıllar boyu
çok ezilen, horlanan ve halkın üçte
birini oluşturan Indioslar radyo dev
riminden sonra kendi dilleri olan
Quenhuayı onurla konuşma ola
nağını kazanmışlar.

Radyo programları halkı eğite
cek ve aydınlatacak bir biçimde
düzenlenmiş: Sağlık sorunları, or
mancılık ve tarım alanında önerfier,
yurt bfigisi ve dil dersleri.. Radyolar
Ekvatorda bir devrim yaratmış.
Önceleri Hıristiyanlığı yaymak için
kurulmuş olan radyolar kısa zaman-

da halkın yönetimine geçmiş ve
Hıristiyanlık ikinci planda kalmış

kndioslar kendi aralarında
örgütlenerek önce dernekler kur
muşlar, sonra da bir federasyon.
Radyolar haciendera denfien büyük
toprak sahiplerinin baskılarına karşı
bir direniş aracı olmuşlar. Toprak sa
hiplerini destekleyen hükümetler de
zaman zaman halk radyolanna karşı
gelerek yayın izinlerini geri almaya
yönelmişler. Radyolar Indioslann
bilinçlenmesine yardımcı olmuş,
halk radyolar aracılığı ile örgütlen
miş ve Indioslar büyük bir güç ka-.
zanmışlar.

Geçen ay 1992 Nobel Barış
ödülünü kazanan 33 yaşındaki Bn.
Rigoberta Menchu da işte bu çevre
lerden geliyor. 0 da bu bölgelerde
yaşayan Indiosların Sorunlarına ça
re bulmak için savaşlar vermiş. Bn.
Menchu Indios radyoları ile uzun
süre sesini duyurmuş. Aynı bölge in
sanlarının sorunlarını yansıtan bir
kişi de 1967’de Nobel Edebiyat
ödülünü kazanan Asturias ol
muştu.

Ekvator’da yüksek yaylalarda
doğan yerel ve özgün radyolar bir
süre sonra tecimsel radyoların reka
beti ile karşılaşmışlar. Bugün Ekva
tor’da 342 özel ve tecimsel radyonun
olduğu anlaşılıyor. Bu özel radyolar
reklam gelirleriyle yaşıyorlar, para
kazanıyorlar, durumları çok daha
iyi. Bol müzik programları yayın
lıyorlar, gençler tecimsel radyoları
dinliyor. Kilise radyolarının dinleyi
cilenni bunlar topluyor. Kilise rad
yoları da onlara ayak uydurmaya
çalışıyorlar, reklam alarak durum
larını düzeltiyorlar. Radyolardan bi
rini yöneten papazlardan biri “Bizim
yaptığımız Kilise kapitalizmidir.
Eğilim değişmeden kapitalist de
olabiliriz. Paramız olduktan son
ra mesajımızı fietmek daha kolay
olur” demiş.

Gerçek özgür ve bağımsız rad
yolar ise türlü güçlükler içinde
çırpınıyorlar. Vakıflardan, dernek
lerden yardım gelmiyor. Reklam da
alamıyorlar, çünkü içki ve sigara iç
meye karşı yayın yapıyorlar, politi
kacıları da karşılarına alıyorlar.

Ekvator’da halkın çıkarlarını
savunmak kolay olmuyor. Nerede
kolay ki?

Mustafa Gürz

RFIdüı~yada dördüncü
durumda

Radio-France Internationale
(RFI) dünyadaki dinleyici sayısını
arttırmak için yeni aşamalara hazır
lanıyor. Yakın yıllara kadar BBC,
Voice of America ve Deutsche Wel
le gibi büyük radyo yayınlarını çok
genilerden izleyen RH bir süre önce
kullandığı yabancı dil sayısını 17’ye
çıkartarak etkinhi~ini arttırmıştı.
RH’nin bu yıl Türkçe yayın yapa
cağı da bildirfiiyor.

BBC ve Voice of Amenica’nın
dünyada sürekli 90’ar milyon dinle- ()
yicisi olmasına karşfiık RFI’i sadece
30 milyon insan dinliyor. RH yöne
ticfieri öte yandan önemli olaylar ol
duğu zaman kendi seslerini 100-150
milyon insana duyurabileceklerini
öne sürüyorlar.

Araştırmalara göre RH bugün
Voice of America, BBC ve Deutsche
Wefre’den sonra dünyada dördüncü
sırada yer alıyor, kendisini 5 nci sıra
da Japonlar izliyor.

RFI’in amacı şimdi her ülkeye
FM yayınlarıyla ulaşabilmek. Ama
bunun çok zaman alaca’ğı belirtili
yor.

() Bernard Guettanın üzerindedurduğu başlıca öneriler şunlar:
-Gazete lise eğitimi görmüş bir

okuyucu kitlesine seslenecektir;
-Gazete ne tam “popüler” tipte

bir gazete olacak, ne de yalnız seç
kinlere seslenecek bir düzeyde ola
caktır.

(Popüler gazete iç politika ve
zabıta haberlerine, ünlü kişilerin,
sahne ve TV yıldızlarının özel
yaşantılanna geniş yer ayıran, TV ve
sinema programlarının sürekli ve
ayrıntılı olarak duyuran gazetedir.
Seçkinlere seslenen kaliteli gazete
ise inceleme yazılarına, yorumlara,
anketlere, eğitici ve aydınlatıcı
röportaj lara yer veren gazetedir.)
Yarının gazetesi bu iki tür gazete
arasında orta yolu seçecektir.

0 Fransa’da Kablolu

Televizyonlar
Fransada kablolu televizyon

şebekelerine abone olanların sayısı 1
milyona yükseldi. Evlerinde kablo
şebekesine bağlantı olduğu halde
abone olmayanların sayısı da 3 bu-
çak mfiyon.

Hükümet kablo şebekelerini
geliştirmek için büyük yatırımlar
yapıyor. 1995’e kadar bu amaçla 25
milyar frank kuftanılacağı belirtili
yor.

-Yarının gazetesinde haberler ta
rihsel bir açıdan duyunılacak yani,
okuyucunun bfiemeyeceği varsayı
lan deyimler ve olaylar üzerinde
ayrıntılı bilgi verilecektir. (Orneğin
bir haberde Recep Peker’in adı geçi
yorsa, Peker’in kimliği ve kişiliği
üzerinde birkaç satırla bilgi aktanla
caktır.)

-Yarının gazetesinde her olayın
son birkaç günlük geçmişi üzerinde
de hatırlatıcı bfigi verilmesi gereke
cektir.

-Gazetenin maliyeti daha ger
çekçi açılardan hesaplanarak gazete
fiyatı bugünkünün yaklaşık % 50
altında olacaktır.

Kampanyalarda TV
siyasal reklam alacak

Fransa’da 21 ve 28 Mart’ta
Meclis seçimleri yapılacak. Fransız
Audiovisuel Yüksek Konseyi se
çim kampanyalarında televizyonun
sınırlı ölçülerde kullanılmasını
sağlayan kararlar aldı.

Buna göre televizyonların en
çok izlendiği saatlerde, 19-20
arasında partilerin TV’ye reklam
vermelerine izin verilmiyor. Ama
saat 19’dan önce ve 20’den sonra
partfier 1-3 dakikalık “clips”leni di
ledikleri reklam ajanslarına
ısmarlıyabfiecekler.

Hara-Kiri
Yeniden Çıkıyor
1960’lı yıllarda yayımına

başlanan ve Fransa’nın en azgın ve
saldırgan mizah gazetesi sayılan
Hara-Kiri 20 yıl önce kapanmış
ve gazetenin karikatiircü ve yazar
ları arasında yen alan Cavanna, Re
iser, Prof. Choron, Wolinski gibi
kişiler Charlie-Hebdo’yu
çıkarmışlardı.

Hara-Kirinin imtiyazı ge
çen ay Paris’te açık arttırma ile
satışa çıkartfidı ve bunu aşırı sağcı
bir gazeteci 80 bin franga, yani
yaklaşık 120 milyon TLsına satın
aldı.

Arttırmaya katılan Prof.
Choron ve arkadaşları gazeteyi
yeniden ele geçiremediler.

Hara-Kiriyi satın alan gaze
teci kendisinin aşırı sağcı değil,
anarşist eğfiimde olduğunu, gaze
tenin başlığmın altında da “Avru
pa’nın ateşli ve kanlı gazetesi”
yazısının yer alacağını söylüyor.

Gazete tirajı 100 bin olacak.

Bertelsmann grubu

570 milyon Mark kazanmış
Almanya’da dev iletişim fir

ması Bertelsmannın 1991-92 .

döneminde 16 milyar marklık ciro
570 milyon kür elde ettiği bildirili
yor. Firma eski yıllara karşılık
kürını % 5,6 oranında arttırmış, bi
nikmiş borçlarını ödemiş ve genel
de satışlarını da geliştirmiş.

Berteslmann grubunun
basın alanındaki dalı Grüner und
Jahr firmasının da özellikle çok
parlak durumda olduğu an
laşılıyor. Bu firmanın Fransa’da
yayınladığı aylık ekonom -

zin dergisi Capitalm tirajı son ay
larda 200 bine yükselmiş. Bu firma
geniş ölçüde kitap da yayınlıyor.

Grüner und jahr firması Al
manya’da günlük 12 gazete çıkart
ıyor. Bunların en önemlisi Ham
burg’da yayınlanan Hamburger
Morgenpost gazetesi.

Bertelsmann grubunun tele
vizyonu ve plakçılık alanlarında
da geniş çalışmaları var.

Ekvator’da Özgür

Halk ‘adyoları

20.0 [ Yılının zetesi

Nasıl Olacak?
2000 yılının gazetelerin nasıl olacağı yolunda araştırmalar
yapılıyor. Fransa’da Expansion dergisinin eski müdürü Ber
nard Guetta, bu konuda hazırladığı bir araştırmayı Eylül
başlarında Fransa’da, Carcans-Maubisson’da 700 kişinin
katıldığı bir iletişim konferansında sundu. Roma’da çıkan la
Republica, Madrid’de çıkan El Paris ve Londra’da çıkan The
Independent gazeteleri için hazırlanan bu araştırmada yanmn
gazetesinin nasıl olması gerektiği konusunda çok ilginç öneri
ler yer alıyor.

6
il



Sir David o zaman Caicutt Ko
mitesi diye adlandırılan bir komite
oluşturarak basının kendi kendini
denetlemesi için öneriler getirmişti.
Buna göre bir Şikayet Komisyonu
kurulacak ve basın kendi kendini
kontrol edecekti.

Ama, toplam tirajı 12 milyonu
aşan günlük gazeteler Calcutt Ko
mitesinin kararlarına uymadılar ve
basındaki “rezalet”lerin önü alına
madı.

Ulusal Kültür Varlığmı Koru
ma bakanı David Mefror basının bu
alanda denetiminden yanaydı, gaze
teler bu kez de bakanı hedef aldılar
bakanm evlilik dışı bir ilişkisi ortaya
çıkartıldı, bakanın kendi ilişkisinin
bası~ıa yansımaması için kontrol
önlemlerini desteklediği anlaşıldı ve
bakan istifa etmek zorunda kaldı.

Hükümet bunun üzerine Hazi
ran l992’de Sir David Calcutt’tan,
rezaletlerin önlenmesi için yeni bir
rapor istedi. Sir David de istenen ra
poru alelacele hazırlıyarak bunu 9
Ocak’ta hükümete sundu.

Raporda bir yargıç ve iki
yardımcıdan oluşan bir yargı or
gammn kurulması öneriliyordu. Ga
zetelerde “rezalet” konularında
yazılar ya da resimler çıktığı zaman
mahkeme hemen işe el koyarak so
rumlularm özür dfiemesini isteyecek
ve cezai önlemler alacaktı.

Yalnız popüler gazeteler değil,
Times, Financial Times, Guardi
an, Independent, Daily Telegraph
gibi bütün ciddi ve ağırbaşlı gazete-

ler de Sir David Calcutt’un yeni
önerilerine büyük tepki göstererek
bu önlemlerin basın özgürlüğünü
tehlikeye düşürecek bir çeşit sansür
olduğunu öne sürdüler. Hükümet
güç durumda kaldı. Tartışmalar de
vam ediyor.

AFP’de yeni bir
genel müdür

AFP ajansının Başkan-Genel
müdürlüğüne geçtiğimiz Şubat
ayının fik günlerinde Lionel Fleury
adında 47 yaşında bir telekomüni
kasyon uzmanı seçildi.

Ajansın başkan-genel müdür
lüğüne aday olanlar arasında eski te
levizyon gazetecisi Michele Cotta,
Fransız Ikinci ve Uçüncü kanalların
genel müdürü Herve Bourges gibi
adaylar da vardı, ama AFP’nin yöne
tim kurulu Lionel Fleury’yi seçti.

1859’da Havan Ajansı adıyla ku
rulan bugünkü AFP dünyada ilk ha
ber ajansı durumundadır.

Ajansın yıllık cirosu 1 milyar
Fransız frangı, yıllık bütçe açığı da
28 milyon franktır.

Personel 2000 kişiden oluşur,
bunun l100’ü gazeteci ve fo
toğrafçıdır. Ajansın 135 ülkede
bürosu ya da muhabiri vardır. Abone
sayısı 12.500’dür.

Ajans yedi uydu aracılığı ile 2
milyon sözcük dağıtır. Haberler 6
dfide yaymlanır: Fransızca, Ingiliz
ce, Ispanyolca, Almanca, Portekizce
ve Arapça.

Maxwell ‘in
Mirası
Kasım 1991 ‘de boğularak ölen

Ingiliz basın kralı Robert Max
well’in büyük bir sahtekdr olduğu
konusunda Londra basınında yazı
lar çıkıyor. Maxwell’in nasıl öldüğü
hala anlaşılmadığı için sigorta şir
ketleri ünlü basın kralının mi
rasçılarına 20 milyon dolarlık
yaşam sigortasını ödemiyorlar.

Basında çıkan yazılara göre
Maxwell kendi firmalarında
çalıştırdığı kişilerin sigorta primle
rini de ödemeyerek milyonlar vur
muş. Bu durumda olan 32 kişi Max
well’in bıraktığı mallara haciz koyu
yorlar. İşçilerin istediği tazminat 80
milyon Ingiliz lirasını buluyor.
“Maxwell zedeler” Parlemento
önünde gösteriler düzenleyerek
haklarını arıyorlar. Sosyal Güven
lik Bakanlığı bir süre önce bu du
rumdaki işçilere 100 milyon Ingiliz
lirası ayırmış, ama bu yetmiyor,
işçiler daha 330 milyon İngiliz lirası
istiyorlar. Maxwell’in malları da
406 milyon İngiliz lirası tutarındaki
borçlarını karşılamıyor.

Maxwell’den kalan uçaklar,
yatlar, apartmanlar, çeşitli koleksi
yonlar bir süre önce satılmış, eşi
Betty Maxwell de Fransa’daki şato
suna kapanmıştı. Maxwell’in çocuk
larının da yokluk içinde oldukları
anlaşılıyor. Maxwell’in oğlu Kevin
Londra’nın Chelsea mahallesindeki
evini satarak eşinin sahip olduğu
bir kır evine çekilmiş, işsizlik sigor
tasına da başvurarak haftada 194
İngiliz lirası işsizlik aylığı istemiş,
Gazeteler Kevin’i sigorta kapısında
beklerken yakalamışlar.

Kevin’in kardeşi Ian Maxwell
de geçen ay emekli primlerinin
ödenmemesi yüzünden 500 bin Ingi
liz lirasına mahkum oldu.

Daha bir buçuk yıl öncesine
kadar dünyanın en zengin adam
larından biri olan Robert Max
well’in sonunun böyle olacağı kimin
aklına gelirdi?

CNN ve Euronews’dan sonra
BBC de Televizyonda 24 saatlik bir
haber kanalı kurmaya hazırlanıyor.
BBC World Service Television
(WST) adı verilen bu kanal 1993 so
nunda yayına başlayacak.

1991 Martinda BBC’nin bir dalı
olarak kurulan WST devletten hiçbir
yardım almadan yayınlarını sürdüre
cek.

Geçen Kasımda deneme
yayınlarına başlayan WST şimdi
yalnız Asya’ya yönelik program üre
tiyor ve 24 saat yayın yapıyor.

BBC-WST Çinlilerin uzaya
fırlattığı Asiasat 1 adlı uyduyu kul~
lanıyor. BBC’nin bu.uydu aracılığı
ile beş kanal üzerinden yayın yaptığı
belirtiliyor. Müzik, haber ve varyete
programlarından oluşan ~u kanallar
Taiwan’da ve Hindistan’da büyük
ilgi görüyor ve devlet televizyonları
fie rekabet ediyorlar.

BBC-WST yalmz 25 kişilik bir
kadro ile çalışıyor ama, BBC’nin
bütün haber bürolanndan yararlanı:
yor. BBC’nin 50 bürosu ve 200 mu
habiri olduğu düşünülürse BBC -

WST’nin çok zengin bir kadrodaiı
yararlandığı anlaşılır.

BBC-WST geçen Nisan’da
Güney Afrika. TV kanalı M-Net fie
de anlaşarak Intelsat VI uydusunu

()kufranma olanağını elde etti. BBC
WST bu uydu aracılığı ile günde 11
saat tüm Afrika’ya yayın yapacak.

• Yeni İngiliz kanalı son zaman
larda bir Japon finnasıyla anlaştı ve
1993 Mayısından itibaren tüm Ja
ponya’ya yayın yapma olanağına ka
vuştu.

BBC-WST şimdi de Ameri
ka’ya yönelik yayınlara hazırlanıyor.
Sıra bundan sonra Avrupa’ya yöne
lik yayınlara gelecek.

CNN’in öteki rakipleri
BBC-WST’den başka kanallar

da 24 saatlik haber programlarıyla
CNN ve Euronews fie rekabete hazı
rlanıyorlar. Başlıcalan şunlar:

1) MBC (Middle-East Broad
casting Centre):

Suudi Arabistan sermayesiyle
Londra’da kurulan bu TV kanalı
Arabsat uydusuyla bir yıldan beri
öğleden gece yarısına kadar Arapça
haber programı ve dizi filmler ve
röportajlar yayınlıyor. Program ara
larında Kuran okunuyor. Yayınlar
Fas’tan Iran’a kadar Arapça konuşan
ülkelerde izleniyor.

2) NTV: Geçen yıl yayına
başlaması gereken bu kanal 24 Saat
haber yayını yapacak ve Avrupa’da
Almanca konuşan 90 milyonluk bir
kitleye seslenecek. Amerikan Time-
Warner grubunun NTV’yi destekle
diği belirtiliyor.

Time-Warner grubu NTV’nin
hisselerinin % 27’sini elinde bulun
duruyor. Oteki hisselerin durumu da
şöyle: Nixdorf grubu % 18, bir Ingi
liz ortaklığı %27, Rotchschild’e
bağlı bir Fransız ortaklığı % 9.

N-rv’nın 230 kişilik bir perso
neli ve 1993 yılında 110 milyon
marklık bir bütçesi olacak. Haber
programları inforainment yani, ha
ber-magazin karması olarak
yayınlanacak.

3) VOX: Bu kanalı Alman Ber
telsmann grubu kuruyor. VOXun
hisse durumu şöyle: UFA (Bertels
mann) %24,9; WMB (Alman ban
kalar konsorsyumu) % 25,1; Von
Holtzbrink basın grubu % 14,5 ve
Time-Warner.

4) ZDF: Alman Devlet kanalı
ZDF’nın CNN ile anlaşarak CNN
programlarını Almanca olarak
yayınlaması konusunda görüşmeler
yapılıyor.
. 5) Italyan Superchannel’i:
Italyan endüstri krafranndan Gian
carlo Paretti eski Italyan kanalı Su
perchannel’i Avrupa çapında bir ha
ber yayını durumuna sokabilmek
için girişimlerde bulunuyor.

6) MICO: Japonya’da MICO
adındaki büyük bir program üretimi
ve yatırım firması ünlü Japon TV ku
rumu NHK fie birlikte 24 saatlik bir

haber kanalının kurulması için
hazırlıklar yapıyor. MICO tüm
dünya ülkelerine seslenecek.

7) Wordnet: Amerfica Devleti
nin resmi haber kanalı, günde 4 saat
yaym yapıyor.

Euronews yayına başladı
Avrupa ortak TV kanalının

Ocak 1993’te yayına başlayacağını
Temmuz-Ağustos 1992 sayılı
sayımızda belirtmiştik. Bu haber ka
nalına şu kurumlar katılıyor: RTBF
(Belçika), Cy Bc (Kıbrıs), ERTU
(Mısır), RTVE (Ispanya), YLE (Fin
landiya), Antenne 2 ve FR 3 (Fran
sa), ERT (Yunanistan), RAİ (Italya),
TMC (Montecarlo), RTP (Porte
kiz).

Merkezi Lyon’da bulunan Eu
ronews’da 250 kişi çalışıyor. Bun
ların yarısı gazeteci.

Avrupa Yayın Birliği başkanı
Scharf “Bizim aramızda ne Max
well var, ne Murdock, ne de Ber
lusconi. Biz kamu hizmeti veren
kurumlardan oluşuyoruz” diyor.

Euronews öteki kanallarla re
kabet etmeden tamamlayıcı bir ha
ber kaynağı olarak 5 dilde yayın yap
mayı amaçlıyor. Bu yeni Avrupa ku-
nalı reklam gelirlerini arttırmak için
kaliteyi de asla düşürmeyecek. Ku
rumun kurucularından Belçika Rad
yo TV Genel Müduru Roger Step-
hane “Biz programların izlenme
oranlarını gösteren Audimat’ın
çıkartacağı tabloların etkisi
altında kahnadan ciddi bir savaş
vereceğiz” diyor.

Avrupa Yayın Birliği Program
Müdürü Henri Perez de şunları
söylüyor:

-“Euronews ne CNN’nin
karşıtı bir projedir, ne de bir Av
rupa CNN’i. Biz elli üyemizden ge
len haberlerin bir senteziııi oluştu
ruyoruz. 12 uydudan haber ahyo
ruz ve bunları 8 uydu ile yayınliyo
ruz.

Olur olmaz her şeyi yayınla

devamı 14. sayfada

İngiltere’de Basın

Rezal tleri ve Sansür
Geçtiğimiz Ocak ayında İngiltere’de basının denetlenmesi ko
nusunda gerilimli günler yaşandı. “Tabloid” biçimindeki
popüler gazetelerde kişilerin özel yaşamlan ile ilgili yazılann
çıkması Ingiltere’de bir süreden beri bazı çevreleri çok rahatsız
ediyordu. Sun, Daily Mirror, Daily Express, Daily Mail, To
day gibi gazeteler Kral ailesi ile ilgili haberlere ve özellikle
Prenses Diana’nm yaşamına geniş yer ayırdıkları için şimşek
leri üzerlerine çekiyorlardı.

BBC-WST 24 Saatlik Haber
Pr ig amlarına Hazırlanıyor

• Avrupa Ulusal TV’lerinin Kurduğu
Euronews Ocakta Yayına Başladı

10 7



1982’de Amerika’da uygulan
masma başlanan PPV (pay per vi
ew) “görüntü başına ödeme”
yöntemi ile TV izleyenlerin
sayısının 30 milyona yaklaştığı be
lirtiliyor.

Bilindiği gibi Amerika’da bir
yanda geneici (generalist) denen ka
nallar var. Bunlar gelirlerini rek
lamcfiıktan sağlıyorlar. Bir.yanda da
“tematik” denen kanafrar yer alıyor.
Bunlar ücretli kanallar, ya kablo ile
yayın yapıyorlar, ya Hertz dalgalan
ile,.ya da uydu ile. Bunları izlemek
için ya kablo şebekelerine abone ol
mak gerek, ya da “dekodör” denen
anahtarları dağıtan şebekelere. “Te
matik kanafrar” genelde belirli ko
nularda program yayınlıyorlar:
Spor, film, ekonom gibi.

“Görüntü başına ödeme”
yöntemi bunlardan çok değişik. Bu
şebekeleri işletenler altı ay önce
çıkmış filmlerden 5- l0’unun listesi~
ni her gün abonelere sunuyorlar.
Abone hangi filmi seçerse 3 dolar
ödeyerek bunu televizyonunda izie
yebiliyor. Dilerse 2000 filmlik bir
listeden de film seçip bunu kendi ek
ranına getirtebiliyor. .

Görüntü başına ödeme yönte
minin ilk, önceleri pek başarılı
olmıyacağı sanılıyordu. Ne var ki,
1980’de bu yöntemle çalışan üç
şebekeye abone olanların sayısının
10 milyona, yıllık cironun da 100
milyon dölara yükseldiği görüldü.

. 1990’da ciro 247. milyona,
1991’de 400 milyona ve 1992’de de
600 milyon dolara yükseldi. Abone
sayısının da 30 milyona yaklaştığı
belirtfiiyor.

Görüntü başına ödemede abo
neler sinemadan çok maçlara ilgi
gösteriyorlar. Orne~in Holyfield
Fore man boks karşılaşmasında
şebekeler 50 milyon dolar elde et
mişler. Bu düzeyde üç maçın geliri,

yıllık film gösterilerinden elde edi
len geliri aşıyor.

Amerika’da Paul Kagan Ens
titüsünün yaptığı araştırmalara göre
PPV yoluyla elde edilen ciro 1995’te
1 milyar dolara, 1998’de 2,11 milyar
dolara, 2000 yılında da 3,18 milyar
dolara yükselecelcmiş.

Televizyonlarda izleyici
araştırmaları çoğu zaman geniş
tartışmalara yol açıyor; Kanalların
her biri kendilerine göre izleyici
sayısını saptayıp ikln ediyorlar. Bun
ların ne ölçüde doğru olduğu her za
man pek anlaşılamıyor.

Izleyicfierinin sayısının hangi
bölgelerde, hangi düzeyde ve yaşlar
da insanlardan oluştuğunu bilmek
reklam verenler için çok önemli bir
konu. Hangi programların hangi sa
atlerde daha çok izleyici topladığını
bilmenin de reklamlar için büyük
yararları var, reklam tarifereleri o
ölçülere göre saptamyor.

Televizyon kanalları bugün iz
leyicilere kaliteli programlar sunma-
ya değil, reklam verenlere geniş izle
yici kitleleri sunmaya yöneliyorlar.
İzleyici sayısını arttırmak çoğu za
man program kalitesinin düşürülme
sine yol açıyor, programlara populist
ve çıkarcı eğilimler egemen oluyor.

Televizyon kurumları izleyici
sayısının ve izleyicilerin düzeyini
sevdikleri programları saptamak
için ilk başlarda çeşitli yollarla an
ketler, sondajlar yapıyorlardı. Sonra
bunların yerini Audiometrie yönte
miyle yapılan araştırmalar aldı.

Bugün dünyada en yaygın
araştırmalar peoplemeter denen
baskılı düğmelerle yapılıyor. Bu
yöntemi iki büyük araştırma or-

Sinema salonları bu gelişmeleri
hiç de iyi karşfiamıyorlar. Çünkü bu
yofra en yeni filmler 6 ay sonra ekra
na gelebiliyor.

PPV’yi savunanlar da sinemaya
yalnız gençlerin ve öğrencilerin git
tiğini, orta yaşlı insanların pek az si
nemaya gittiklerini söylüyorlar.

taldığı kendi egemenliği altında tu
tuyor: Audit of Great Britain
(AGB) ve Nielsen.

Araştormayı yapan kurumlar
çeşitli izleyici kesimlerini temsil
eden kişilerle anlaşarak onların tele
vizyonlarına baskılı düğmeli araç
ları yerleştiriyorlar. Ülkelerde bu bi
çimde seçilen izleyicilerin sayısı
500-4.500 arasmda de~işiyor. Ingil
tere’de 4.435, Almanya’da 2835,
Italya’da 2420, Fransa’da 2300,
Ispanya’da 2000, Hollanda’da 850,
Belçika’da 600, Danimarka’da 500.

Evlere yerleştirilen bu people-
meter (audim~tre)’lerde çeşitli
düğmeler yer alıyor. Ailenin her bir
ferdi TV’yi izlerken kendi düğmesi
ni kullamyor. Bu araçlar telefon hattı
ile merkezierdeki bilgisayarlara
bağlı oluyorlar. Böylece hangi saat
lerde, hangi programların kimler ta
rafından izlenmiş olduğu ortaya
çıkıyor. Araştırma kurumları bu so
nuçları günü gününe yayınlıyorlar.
Reklamcılar da bu sonuçlara göre
kanallara reklam veriyorlar.

Yapılan araştırmalara göre Av
rupa’nın belli başlı ülkelerinde in
sanların TV izlemeye ayırdıkları
süre şöyle: Ingiltere’de 261 dakika,
Italya’da 217 dakika, Ispanya’da
210, Fransa’da 209, Almanya’da
177, Danimarka’da 170. Bizde ise bu
konuda kesin bir şey bilinemiyor.

Çe

Çekoslovakya ikiye bölün
dükten sonra eskiden Komünist Par
tisi’nin yönetiminde olan Çekoslo
vakya Radyo Televizyon Kurumu
CST dağıtıldı ve demokratik temel
lere dayalı yeni örgütler oluşturul
du.

O Başlıca yenilfider şunlar:-Radyo-TV Yüksek Konseyi
niteliğinde yansız bır Konseyin ku
rulması. Bu Konseye “Çek Audio
visuel Teknik Yayın Konseyi”
(CDA) deniyor. Konseyin 9 üyesi
var. Bunları partilerin, sosyal ve din
sel akımların güçlerine göre Parle
mento seçiyor. Konseyin görevleri
iletişimle ilgili yasaların hazırlan
masına katılmak; kurumlara yayın

( ~ izni vermek; frekansları
I ~ bölüştünnek; yayınların yasalara ve

yayın izinlerindeki koşuftara uygun
luğunu denetlemek. Yayınlar an
laşma koşuftanna ve yasalara uygun
olmazsa Konseyin 80 bin dolara ka
dar para cezası verme ya da yayın iz
nini geri alma yetkileri var.
Görüldüğü gibi Konsey hükümete
bağlı değfi, yetkilerini yalmz Parle
mantodan alıyor. Konsey işlevlerini
60-80 kişilik bir personelle

Q yürütüyor.-CTV diye adlandırılan Çek
Televizyonu ile ST denen Slovak
Televizyon kanallarının yeniden
örgütlenmesi.

Çek Televizyonunun başına
getirilen Ivo Mathö yayıncılıktaki
yeni ilkeleri şöyle anlatıyor:

-“Kurumumuzun yapısını
biz Avrupa Topluluğunun karar
larma uyarak hazırhyoruz. Başka
ülkeleri taklit etmek niyetinde
değiliz ama, onları kendi
açımızdan inceliyor ve el>ette
bunlardan esinleniyoruz. Orne
ğiıı BBC’ye bakınca bizdeki per
sonel sayısının çok yüksek tutul
muş olduğunu gördük. Bizde 3400
kişi çalışıyor (Demek ki eskiden Si
yasal nedenlerle kadrolar şişfflil

miş), 1500 kişiyi kurumdan ayı
rmak zorunda kalacağız.”

Yabancı programlar
-“Batıdan program almak zo

rundayız. Ama nasıl? Bize “bar-
ter” denen bir yol öneriyorlar. Ya
ni bize ücretsiz program verecek
ler ama, karşılığında belirli süre
lerin onların verecekleri reklam
lara ayrılmasını isteyecekler. Ve
recekieri programlara “package
deal” deniyor. Yani, paket prog
ramlar. Bizim seçim hakkımız ol
mayacak, ne verirlerse yayınla
mamızı istiyorlar. Biz buna hayır
diyoruz. Amerikan emperyaliz
mine karşı duyarlıyız. Bunun
büyük zararları olabilir. Yarın
özel TV kanalları da kurulacak.
Yasada yabancı programlar için
hiçbir kota saptanmamış. Yarın
yabancı ürünlerin baskınına
uğrayabfiiriz. Yeni bir yasa gerek
li, özellikle Walt Disney’in Buena
Vista ürünlerine karşı. Yabancı
sermayenin hiçbir sınır tanınma-
dan ülkeye girmesine izin veril
miş. Bu çok sakıncah.”

“Biz kanu sektörü olarak ya
bancı programlara karşı çok titiz
davranacağız. “Soap” denen hafif
dizilere haftada ancak bir iki kez
izin vereceğiz. “Prime time” de
nen en çok izlenen saatlerde de iyi
film yayınlayacağız.”

Reklamcılık
-“Biz kamusal kanalda rek

lamlara ancak % 3 oranında yer
ayırıyoruz. Bu oran belki de % l’e
indirilecek. Ozel sektör ise % 10
oranında reklam alacak ve saatte
6 dakika reklam yayınlayabilecek.
Yani, reklamcılıkta biz güçsüz du
rumda kalacağız.”

TV harçlan
-“TV harcı ayda 2 dolar ola

rak saptanmış. Nüfusumuz 10 mfi

yon, TV sayısı 3 milyon. Harç ge
lirleri yeterli olmayacak. Gelirle
rimizin % 25-30’unu da PTT eli
mizden alıyor, yani parasal duru
mumuz hiç parlak değiL”

Ivo Mathe Çek Televizyonu
nun Devletten bağımsız olmıya
cağını kabul ediyor ama, devletin
yayınlara karışmıyacağını vurgulu
yor ve kurulan Radyo TV Teknik
Konseyinin., bunu önleyeceğine
inanıyor. “-Ozel sektörle kamu
sektörü arasında bir denge kuru
lacaktır” diyor.

Özel sektör rekabeti
Bu veriler yeni Çek Cumhuri

yetinin yaymcıhk açısından önemli
sorunlarla karşılaştığını gösteriyor.
Komünist rejim devnldikten sonra
kurulan Parlementoda özel sektörü
savunanlann büyük ağırlığı olmuş.
Parlemento üyelerinin % 40’ı bütün
TV kanafrarının özel sektöre geçme
sini istemişler, ama kamusal sektörü
savunanlar buna karşı direnmişler.

Eskiden Sovyetler Çek toprak
larında OK 3, Slovakya’da TA 3 de
nen flu kanalla kendi programlarını
yayınhyorlarmış. Bu kanallar Rus
lardan alınarak Deutsche Welle,
Drei Sat, ARTE, TV 5, Eurosport
ve BBC World Servise yayınlarına
ayrılmış. Böylece yabancı yayınlar
eski Çekoslovakya~da büyük olanak
lar elde etmişler. Çek yayıncıları
şimdi bu yabancı yayınlara ve ya
bancı sermayenin Çek kanallarını
ele geçirmesine karşı kendi kişilikle
mi ve bağımsızlıklarını savunmaya
çalışıyorlar, ama ellerinden pek bir
şey gelmiyor.

Eski Federal TV kanalı
Amerikalıların elinde
Çek Cumhuriyeti televizyon

lannda en önemli olay geçtiğimiz
Ocak ayının son günü eski Federal
TV Kanalım işletme imtiyazmın bir

devamı 14. sayfada

Görüntü Başına Odemeli TV

Sistemi Amerika’da Çok Gelişti

Televizyonu abancı
ektöre Karşı Direniyor

Ama her şeye karşın büyük bir Amerikan-Kanada ortak iği eski
Federal TV kanalının işletme imtiyazını 12 yıl için ele geçirdi.

TV’de izleyici araştırmaları 0

Maç mı, film mi?

8
9



1982’de Amerika’da uygulan
masma başlanan PPV (pay per vi
ew) “görüntü başına ödeme”
yöntemi ile TV izleyenlerin
sayısının 30 milyona yaklaştığı be
lirtiliyor.

Bilindiği gibi Amerika’da bir
yanda geneici (generalist) denen ka
nallar var. Bunlar gelirlerini rek
lamcfiıktan sağlıyorlar. Bir.yanda da
“tematik” denen kanafrar yer alıyor.
Bunlar ücretli kanallar, ya kablo ile
yayın yapıyorlar, ya Hertz dalgalan
ile,.ya da uydu ile. Bunları izlemek
için ya kablo şebekelerine abone ol
mak gerek, ya da “dekodör” denen
anahtarları dağıtan şebekelere. “Te
matik kanafrar” genelde belirli ko
nularda program yayınlıyorlar:
Spor, film, ekonom gibi.

“Görüntü başına ödeme”
yöntemi bunlardan çok değişik. Bu
şebekeleri işletenler altı ay önce
çıkmış filmlerden 5- l0’unun listesi~
ni her gün abonelere sunuyorlar.
Abone hangi filmi seçerse 3 dolar
ödeyerek bunu televizyonunda izie
yebiliyor. Dilerse 2000 filmlik bir
listeden de film seçip bunu kendi ek
ranına getirtebiliyor. .

Görüntü başına ödeme yönte
minin ilk, önceleri pek başarılı
olmıyacağı sanılıyordu. Ne var ki,
1980’de bu yöntemle çalışan üç
şebekeye abone olanların sayısının
10 milyona, yıllık cironun da 100
milyon dölara yükseldiği görüldü.

. 1990’da ciro 247. milyona,
1991’de 400 milyona ve 1992’de de
600 milyon dolara yükseldi. Abone
sayısının da 30 milyona yaklaştığı
belirtfiiyor.

Görüntü başına ödemede abo
neler sinemadan çok maçlara ilgi
gösteriyorlar. Orne~in Holyfield
Fore man boks karşılaşmasında
şebekeler 50 milyon dolar elde et
mişler. Bu düzeyde üç maçın geliri,

yıllık film gösterilerinden elde edi
len geliri aşıyor.

Amerika’da Paul Kagan Ens
titüsünün yaptığı araştırmalara göre
PPV yoluyla elde edilen ciro 1995’te
1 milyar dolara, 1998’de 2,11 milyar
dolara, 2000 yılında da 3,18 milyar
dolara yükselecelcmiş.

Televizyonlarda izleyici
araştırmaları çoğu zaman geniş
tartışmalara yol açıyor; Kanalların
her biri kendilerine göre izleyici
sayısını saptayıp ikln ediyorlar. Bun
ların ne ölçüde doğru olduğu her za
man pek anlaşılamıyor.

Izleyicfierinin sayısının hangi
bölgelerde, hangi düzeyde ve yaşlar
da insanlardan oluştuğunu bilmek
reklam verenler için çok önemli bir
konu. Hangi programların hangi sa
atlerde daha çok izleyici topladığını
bilmenin de reklamlar için büyük
yararları var, reklam tarifereleri o
ölçülere göre saptamyor.

Televizyon kanalları bugün iz
leyicilere kaliteli programlar sunma-
ya değil, reklam verenlere geniş izle
yici kitleleri sunmaya yöneliyorlar.
İzleyici sayısını arttırmak çoğu za
man program kalitesinin düşürülme
sine yol açıyor, programlara populist
ve çıkarcı eğilimler egemen oluyor.

Televizyon kurumları izleyici
sayısının ve izleyicilerin düzeyini
sevdikleri programları saptamak
için ilk başlarda çeşitli yollarla an
ketler, sondajlar yapıyorlardı. Sonra
bunların yerini Audiometrie yönte
miyle yapılan araştırmalar aldı.

Bugün dünyada en yaygın
araştırmalar peoplemeter denen
baskılı düğmelerle yapılıyor. Bu
yöntemi iki büyük araştırma or-

Sinema salonları bu gelişmeleri
hiç de iyi karşfiamıyorlar. Çünkü bu
yofra en yeni filmler 6 ay sonra ekra
na gelebiliyor.

PPV’yi savunanlar da sinemaya
yalnız gençlerin ve öğrencilerin git
tiğini, orta yaşlı insanların pek az si
nemaya gittiklerini söylüyorlar.

taldığı kendi egemenliği altında tu
tuyor: Audit of Great Britain
(AGB) ve Nielsen.

Araştormayı yapan kurumlar
çeşitli izleyici kesimlerini temsil
eden kişilerle anlaşarak onların tele
vizyonlarına baskılı düğmeli araç
ları yerleştiriyorlar. Ülkelerde bu bi
çimde seçilen izleyicilerin sayısı
500-4.500 arasmda de~işiyor. Ingil
tere’de 4.435, Almanya’da 2835,
Italya’da 2420, Fransa’da 2300,
Ispanya’da 2000, Hollanda’da 850,
Belçika’da 600, Danimarka’da 500.

Evlere yerleştirilen bu people-
meter (audim~tre)’lerde çeşitli
düğmeler yer alıyor. Ailenin her bir
ferdi TV’yi izlerken kendi düğmesi
ni kullamyor. Bu araçlar telefon hattı
ile merkezierdeki bilgisayarlara
bağlı oluyorlar. Böylece hangi saat
lerde, hangi programların kimler ta
rafından izlenmiş olduğu ortaya
çıkıyor. Araştırma kurumları bu so
nuçları günü gününe yayınlıyorlar.
Reklamcılar da bu sonuçlara göre
kanallara reklam veriyorlar.

Yapılan araştırmalara göre Av
rupa’nın belli başlı ülkelerinde in
sanların TV izlemeye ayırdıkları
süre şöyle: Ingiltere’de 261 dakika,
Italya’da 217 dakika, Ispanya’da
210, Fransa’da 209, Almanya’da
177, Danimarka’da 170. Bizde ise bu
konuda kesin bir şey bilinemiyor.

Çe

Çekoslovakya ikiye bölün
dükten sonra eskiden Komünist Par
tisi’nin yönetiminde olan Çekoslo
vakya Radyo Televizyon Kurumu
CST dağıtıldı ve demokratik temel
lere dayalı yeni örgütler oluşturul
du.

O Başlıca yenilfider şunlar:-Radyo-TV Yüksek Konseyi
niteliğinde yansız bır Konseyin ku
rulması. Bu Konseye “Çek Audio
visuel Teknik Yayın Konseyi”
(CDA) deniyor. Konseyin 9 üyesi
var. Bunları partilerin, sosyal ve din
sel akımların güçlerine göre Parle
mento seçiyor. Konseyin görevleri
iletişimle ilgili yasaların hazırlan
masına katılmak; kurumlara yayın

( ~ izni vermek; frekansları
I ~ bölüştünnek; yayınların yasalara ve

yayın izinlerindeki koşuftara uygun
luğunu denetlemek. Yayınlar an
laşma koşuftanna ve yasalara uygun
olmazsa Konseyin 80 bin dolara ka
dar para cezası verme ya da yayın iz
nini geri alma yetkileri var.
Görüldüğü gibi Konsey hükümete
bağlı değfi, yetkilerini yalmz Parle
mantodan alıyor. Konsey işlevlerini
60-80 kişilik bir personelle

Q yürütüyor.-CTV diye adlandırılan Çek
Televizyonu ile ST denen Slovak
Televizyon kanallarının yeniden
örgütlenmesi.

Çek Televizyonunun başına
getirilen Ivo Mathö yayıncılıktaki
yeni ilkeleri şöyle anlatıyor:

-“Kurumumuzun yapısını
biz Avrupa Topluluğunun karar
larma uyarak hazırhyoruz. Başka
ülkeleri taklit etmek niyetinde
değiliz ama, onları kendi
açımızdan inceliyor ve el>ette
bunlardan esinleniyoruz. Orne
ğiıı BBC’ye bakınca bizdeki per
sonel sayısının çok yüksek tutul
muş olduğunu gördük. Bizde 3400
kişi çalışıyor (Demek ki eskiden Si
yasal nedenlerle kadrolar şişfflil

miş), 1500 kişiyi kurumdan ayı
rmak zorunda kalacağız.”

Yabancı programlar
-“Batıdan program almak zo

rundayız. Ama nasıl? Bize “bar-
ter” denen bir yol öneriyorlar. Ya
ni bize ücretsiz program verecek
ler ama, karşılığında belirli süre
lerin onların verecekleri reklam
lara ayrılmasını isteyecekler. Ve
recekieri programlara “package
deal” deniyor. Yani, paket prog
ramlar. Bizim seçim hakkımız ol
mayacak, ne verirlerse yayınla
mamızı istiyorlar. Biz buna hayır
diyoruz. Amerikan emperyaliz
mine karşı duyarlıyız. Bunun
büyük zararları olabilir. Yarın
özel TV kanalları da kurulacak.
Yasada yabancı programlar için
hiçbir kota saptanmamış. Yarın
yabancı ürünlerin baskınına
uğrayabfiiriz. Yeni bir yasa gerek
li, özellikle Walt Disney’in Buena
Vista ürünlerine karşı. Yabancı
sermayenin hiçbir sınır tanınma-
dan ülkeye girmesine izin veril
miş. Bu çok sakıncah.”

“Biz kanu sektörü olarak ya
bancı programlara karşı çok titiz
davranacağız. “Soap” denen hafif
dizilere haftada ancak bir iki kez
izin vereceğiz. “Prime time” de
nen en çok izlenen saatlerde de iyi
film yayınlayacağız.”

Reklamcılık
-“Biz kamusal kanalda rek

lamlara ancak % 3 oranında yer
ayırıyoruz. Bu oran belki de % l’e
indirilecek. Ozel sektör ise % 10
oranında reklam alacak ve saatte
6 dakika reklam yayınlayabilecek.
Yani, reklamcılıkta biz güçsüz du
rumda kalacağız.”

TV harçlan
-“TV harcı ayda 2 dolar ola

rak saptanmış. Nüfusumuz 10 mfi

yon, TV sayısı 3 milyon. Harç ge
lirleri yeterli olmayacak. Gelirle
rimizin % 25-30’unu da PTT eli
mizden alıyor, yani parasal duru
mumuz hiç parlak değiL”

Ivo Mathe Çek Televizyonu
nun Devletten bağımsız olmıya
cağını kabul ediyor ama, devletin
yayınlara karışmıyacağını vurgulu
yor ve kurulan Radyo TV Teknik
Konseyinin., bunu önleyeceğine
inanıyor. “-Ozel sektörle kamu
sektörü arasında bir denge kuru
lacaktır” diyor.

Özel sektör rekabeti
Bu veriler yeni Çek Cumhuri

yetinin yaymcıhk açısından önemli
sorunlarla karşılaştığını gösteriyor.
Komünist rejim devnldikten sonra
kurulan Parlementoda özel sektörü
savunanlann büyük ağırlığı olmuş.
Parlemento üyelerinin % 40’ı bütün
TV kanafrarının özel sektöre geçme
sini istemişler, ama kamusal sektörü
savunanlar buna karşı direnmişler.

Eskiden Sovyetler Çek toprak
larında OK 3, Slovakya’da TA 3 de
nen flu kanalla kendi programlarını
yayınhyorlarmış. Bu kanallar Rus
lardan alınarak Deutsche Welle,
Drei Sat, ARTE, TV 5, Eurosport
ve BBC World Servise yayınlarına
ayrılmış. Böylece yabancı yayınlar
eski Çekoslovakya~da büyük olanak
lar elde etmişler. Çek yayıncıları
şimdi bu yabancı yayınlara ve ya
bancı sermayenin Çek kanallarını
ele geçirmesine karşı kendi kişilikle
mi ve bağımsızlıklarını savunmaya
çalışıyorlar, ama ellerinden pek bir
şey gelmiyor.

Eski Federal TV kanalı
Amerikalıların elinde
Çek Cumhuriyeti televizyon

lannda en önemli olay geçtiğimiz
Ocak ayının son günü eski Federal
TV Kanalım işletme imtiyazmın bir

devamı 14. sayfada

Görüntü Başına Odemeli TV

Sistemi Amerika’da Çok Gelişti

Televizyonu abancı
ektöre Karşı Direniyor

Ama her şeye karşın büyük bir Amerikan-Kanada ortak iği eski
Federal TV kanalının işletme imtiyazını 12 yıl için ele geçirdi.

TV’de izleyici araştırmaları 0

Maç mı, film mi?

8
9



Sir David o zaman Caicutt Ko
mitesi diye adlandırılan bir komite
oluşturarak basının kendi kendini
denetlemesi için öneriler getirmişti.
Buna göre bir Şikayet Komisyonu
kurulacak ve basın kendi kendini
kontrol edecekti.

Ama, toplam tirajı 12 milyonu
aşan günlük gazeteler Calcutt Ko
mitesinin kararlarına uymadılar ve
basındaki “rezalet”lerin önü alına
madı.

Ulusal Kültür Varlığmı Koru
ma bakanı David Mefror basının bu
alanda denetiminden yanaydı, gaze
teler bu kez de bakanı hedef aldılar
bakanm evlilik dışı bir ilişkisi ortaya
çıkartıldı, bakanın kendi ilişkisinin
bası~ıa yansımaması için kontrol
önlemlerini desteklediği anlaşıldı ve
bakan istifa etmek zorunda kaldı.

Hükümet bunun üzerine Hazi
ran l992’de Sir David Calcutt’tan,
rezaletlerin önlenmesi için yeni bir
rapor istedi. Sir David de istenen ra
poru alelacele hazırlıyarak bunu 9
Ocak’ta hükümete sundu.

Raporda bir yargıç ve iki
yardımcıdan oluşan bir yargı or
gammn kurulması öneriliyordu. Ga
zetelerde “rezalet” konularında
yazılar ya da resimler çıktığı zaman
mahkeme hemen işe el koyarak so
rumlularm özür dfiemesini isteyecek
ve cezai önlemler alacaktı.

Yalnız popüler gazeteler değil,
Times, Financial Times, Guardi
an, Independent, Daily Telegraph
gibi bütün ciddi ve ağırbaşlı gazete-

ler de Sir David Calcutt’un yeni
önerilerine büyük tepki göstererek
bu önlemlerin basın özgürlüğünü
tehlikeye düşürecek bir çeşit sansür
olduğunu öne sürdüler. Hükümet
güç durumda kaldı. Tartışmalar de
vam ediyor.

AFP’de yeni bir
genel müdür

AFP ajansının Başkan-Genel
müdürlüğüne geçtiğimiz Şubat
ayının fik günlerinde Lionel Fleury
adında 47 yaşında bir telekomüni
kasyon uzmanı seçildi.

Ajansın başkan-genel müdür
lüğüne aday olanlar arasında eski te
levizyon gazetecisi Michele Cotta,
Fransız Ikinci ve Uçüncü kanalların
genel müdürü Herve Bourges gibi
adaylar da vardı, ama AFP’nin yöne
tim kurulu Lionel Fleury’yi seçti.

1859’da Havan Ajansı adıyla ku
rulan bugünkü AFP dünyada ilk ha
ber ajansı durumundadır.

Ajansın yıllık cirosu 1 milyar
Fransız frangı, yıllık bütçe açığı da
28 milyon franktır.

Personel 2000 kişiden oluşur,
bunun l100’ü gazeteci ve fo
toğrafçıdır. Ajansın 135 ülkede
bürosu ya da muhabiri vardır. Abone
sayısı 12.500’dür.

Ajans yedi uydu aracılığı ile 2
milyon sözcük dağıtır. Haberler 6
dfide yaymlanır: Fransızca, Ingiliz
ce, Ispanyolca, Almanca, Portekizce
ve Arapça.

Maxwell ‘in
Mirası
Kasım 1991 ‘de boğularak ölen

Ingiliz basın kralı Robert Max
well’in büyük bir sahtekdr olduğu
konusunda Londra basınında yazı
lar çıkıyor. Maxwell’in nasıl öldüğü
hala anlaşılmadığı için sigorta şir
ketleri ünlü basın kralının mi
rasçılarına 20 milyon dolarlık
yaşam sigortasını ödemiyorlar.

Basında çıkan yazılara göre
Maxwell kendi firmalarında
çalıştırdığı kişilerin sigorta primle
rini de ödemeyerek milyonlar vur
muş. Bu durumda olan 32 kişi Max
well’in bıraktığı mallara haciz koyu
yorlar. İşçilerin istediği tazminat 80
milyon Ingiliz lirasını buluyor.
“Maxwell zedeler” Parlemento
önünde gösteriler düzenleyerek
haklarını arıyorlar. Sosyal Güven
lik Bakanlığı bir süre önce bu du
rumdaki işçilere 100 milyon Ingiliz
lirası ayırmış, ama bu yetmiyor,
işçiler daha 330 milyon İngiliz lirası
istiyorlar. Maxwell’in malları da
406 milyon İngiliz lirası tutarındaki
borçlarını karşılamıyor.

Maxwell’den kalan uçaklar,
yatlar, apartmanlar, çeşitli koleksi
yonlar bir süre önce satılmış, eşi
Betty Maxwell de Fransa’daki şato
suna kapanmıştı. Maxwell’in çocuk
larının da yokluk içinde oldukları
anlaşılıyor. Maxwell’in oğlu Kevin
Londra’nın Chelsea mahallesindeki
evini satarak eşinin sahip olduğu
bir kır evine çekilmiş, işsizlik sigor
tasına da başvurarak haftada 194
İngiliz lirası işsizlik aylığı istemiş,
Gazeteler Kevin’i sigorta kapısında
beklerken yakalamışlar.

Kevin’in kardeşi Ian Maxwell
de geçen ay emekli primlerinin
ödenmemesi yüzünden 500 bin Ingi
liz lirasına mahkum oldu.

Daha bir buçuk yıl öncesine
kadar dünyanın en zengin adam
larından biri olan Robert Max
well’in sonunun böyle olacağı kimin
aklına gelirdi?

CNN ve Euronews’dan sonra
BBC de Televizyonda 24 saatlik bir
haber kanalı kurmaya hazırlanıyor.
BBC World Service Television
(WST) adı verilen bu kanal 1993 so
nunda yayına başlayacak.

1991 Martinda BBC’nin bir dalı
olarak kurulan WST devletten hiçbir
yardım almadan yayınlarını sürdüre
cek.

Geçen Kasımda deneme
yayınlarına başlayan WST şimdi
yalnız Asya’ya yönelik program üre
tiyor ve 24 saat yayın yapıyor.

BBC-WST Çinlilerin uzaya
fırlattığı Asiasat 1 adlı uyduyu kul~
lanıyor. BBC’nin bu.uydu aracılığı
ile beş kanal üzerinden yayın yaptığı
belirtiliyor. Müzik, haber ve varyete
programlarından oluşan ~u kanallar
Taiwan’da ve Hindistan’da büyük
ilgi görüyor ve devlet televizyonları
fie rekabet ediyorlar.

BBC-WST yalmz 25 kişilik bir
kadro ile çalışıyor ama, BBC’nin
bütün haber bürolanndan yararlanı:
yor. BBC’nin 50 bürosu ve 200 mu
habiri olduğu düşünülürse BBC -

WST’nin çok zengin bir kadrodaiı
yararlandığı anlaşılır.

BBC-WST geçen Nisan’da
Güney Afrika. TV kanalı M-Net fie
de anlaşarak Intelsat VI uydusunu

()kufranma olanağını elde etti. BBC
WST bu uydu aracılığı ile günde 11
saat tüm Afrika’ya yayın yapacak.

• Yeni İngiliz kanalı son zaman
larda bir Japon finnasıyla anlaştı ve
1993 Mayısından itibaren tüm Ja
ponya’ya yayın yapma olanağına ka
vuştu.

BBC-WST şimdi de Ameri
ka’ya yönelik yayınlara hazırlanıyor.
Sıra bundan sonra Avrupa’ya yöne
lik yayınlara gelecek.

CNN’in öteki rakipleri
BBC-WST’den başka kanallar

da 24 saatlik haber programlarıyla
CNN ve Euronews fie rekabete hazı
rlanıyorlar. Başlıcalan şunlar:

1) MBC (Middle-East Broad
casting Centre):

Suudi Arabistan sermayesiyle
Londra’da kurulan bu TV kanalı
Arabsat uydusuyla bir yıldan beri
öğleden gece yarısına kadar Arapça
haber programı ve dizi filmler ve
röportajlar yayınlıyor. Program ara
larında Kuran okunuyor. Yayınlar
Fas’tan Iran’a kadar Arapça konuşan
ülkelerde izleniyor.

2) NTV: Geçen yıl yayına
başlaması gereken bu kanal 24 Saat
haber yayını yapacak ve Avrupa’da
Almanca konuşan 90 milyonluk bir
kitleye seslenecek. Amerikan Time-
Warner grubunun NTV’yi destekle
diği belirtiliyor.

Time-Warner grubu NTV’nin
hisselerinin % 27’sini elinde bulun
duruyor. Oteki hisselerin durumu da
şöyle: Nixdorf grubu % 18, bir Ingi
liz ortaklığı %27, Rotchschild’e
bağlı bir Fransız ortaklığı % 9.

N-rv’nın 230 kişilik bir perso
neli ve 1993 yılında 110 milyon
marklık bir bütçesi olacak. Haber
programları inforainment yani, ha
ber-magazin karması olarak
yayınlanacak.

3) VOX: Bu kanalı Alman Ber
telsmann grubu kuruyor. VOXun
hisse durumu şöyle: UFA (Bertels
mann) %24,9; WMB (Alman ban
kalar konsorsyumu) % 25,1; Von
Holtzbrink basın grubu % 14,5 ve
Time-Warner.

4) ZDF: Alman Devlet kanalı
ZDF’nın CNN ile anlaşarak CNN
programlarını Almanca olarak
yayınlaması konusunda görüşmeler
yapılıyor.
. 5) Italyan Superchannel’i:
Italyan endüstri krafranndan Gian
carlo Paretti eski Italyan kanalı Su
perchannel’i Avrupa çapında bir ha
ber yayını durumuna sokabilmek
için girişimlerde bulunuyor.

6) MICO: Japonya’da MICO
adındaki büyük bir program üretimi
ve yatırım firması ünlü Japon TV ku
rumu NHK fie birlikte 24 saatlik bir

haber kanalının kurulması için
hazırlıklar yapıyor. MICO tüm
dünya ülkelerine seslenecek.

7) Wordnet: Amerfica Devleti
nin resmi haber kanalı, günde 4 saat
yaym yapıyor.

Euronews yayına başladı
Avrupa ortak TV kanalının

Ocak 1993’te yayına başlayacağını
Temmuz-Ağustos 1992 sayılı
sayımızda belirtmiştik. Bu haber ka
nalına şu kurumlar katılıyor: RTBF
(Belçika), Cy Bc (Kıbrıs), ERTU
(Mısır), RTVE (Ispanya), YLE (Fin
landiya), Antenne 2 ve FR 3 (Fran
sa), ERT (Yunanistan), RAİ (Italya),
TMC (Montecarlo), RTP (Porte
kiz).

Merkezi Lyon’da bulunan Eu
ronews’da 250 kişi çalışıyor. Bun
ların yarısı gazeteci.

Avrupa Yayın Birliği başkanı
Scharf “Bizim aramızda ne Max
well var, ne Murdock, ne de Ber
lusconi. Biz kamu hizmeti veren
kurumlardan oluşuyoruz” diyor.

Euronews öteki kanallarla re
kabet etmeden tamamlayıcı bir ha
ber kaynağı olarak 5 dilde yayın yap
mayı amaçlıyor. Bu yeni Avrupa ku-
nalı reklam gelirlerini arttırmak için
kaliteyi de asla düşürmeyecek. Ku
rumun kurucularından Belçika Rad
yo TV Genel Müduru Roger Step-
hane “Biz programların izlenme
oranlarını gösteren Audimat’ın
çıkartacağı tabloların etkisi
altında kahnadan ciddi bir savaş
vereceğiz” diyor.

Avrupa Yayın Birliği Program
Müdürü Henri Perez de şunları
söylüyor:

-“Euronews ne CNN’nin
karşıtı bir projedir, ne de bir Av
rupa CNN’i. Biz elli üyemizden ge
len haberlerin bir senteziııi oluştu
ruyoruz. 12 uydudan haber ahyo
ruz ve bunları 8 uydu ile yayınliyo
ruz.

Olur olmaz her şeyi yayınla

devamı 14. sayfada

İngiltere’de Basın

Rezal tleri ve Sansür
Geçtiğimiz Ocak ayında İngiltere’de basının denetlenmesi ko
nusunda gerilimli günler yaşandı. “Tabloid” biçimindeki
popüler gazetelerde kişilerin özel yaşamlan ile ilgili yazılann
çıkması Ingiltere’de bir süreden beri bazı çevreleri çok rahatsız
ediyordu. Sun, Daily Mirror, Daily Express, Daily Mail, To
day gibi gazeteler Kral ailesi ile ilgili haberlere ve özellikle
Prenses Diana’nm yaşamına geniş yer ayırdıkları için şimşek
leri üzerlerine çekiyorlardı.

BBC-WST 24 Saatlik Haber
Pr ig amlarına Hazırlanıyor

• Avrupa Ulusal TV’lerinin Kurduğu
Euronews Ocakta Yayına Başladı

10 7



Birçok ülkede gelişen Özgür,
bağımsız ve yerel radyolar son 10-
12 yıl içinde Ekvator’da da gelişti.
Bugün bu küçücük Latin Amerika
ülkesinde 15 özgür ve yerel radyo
var.

Bu radyoların ilkini 1980’de
papazlar kurmuş. Bu iş nasfi olmuş?
Ilk olarak genç bir papaz halkı ay
dinlatmak için böyle bir özgür radyo
girişiminde bulunmuş. Papazın
amacı “Campesinos” denilen
köylülere, kızfi denli dediğimiz yerli
halka, yani Indioslara kendi sesleri-
ni duyurabilme olanağını sağla
makmış. Radio Latacunga denfien
ilk yerel ve Özgür radyo Ekvator’da
böyle kurulmuş. Başkent Quitoda
Unesco’nun desteği ile açfian gaze
tecilik eğitim merkezinde yetiştiri
len gazeteciler de bu projenin ge
lişmesine yardımcı olmuşlar. On
ların desteğiyle bölgede 7 kayıt
stüdyosu kurulmuş. Köylüler bu
kayıt kabinlerine gelerek sorunlarını
anlatmaya başlamışlar, banda alman
sesler hemen ertesi gün Latacunga
radyosunda yayınlanınca köylüler
bu radyoya olağanüste bir ilgi
göstermişler.

Kısa zamanda “Halk Radyo-
ları” denilen bu radyoların benzerle
ri bütün Ekvator’da kurulmuş ve o
zamana kadar sessiz azınhk diye ad
landırılan Iııdios’lar seslerini duyar-
maya başlamışlar. Yüz yıllar boyu
çok ezilen, horlanan ve halkın üçte
birini oluşturan Indioslar radyo dev
riminden sonra kendi dilleri olan
Quenhuayı onurla konuşma ola
nağını kazanmışlar.

Radyo programları halkı eğite
cek ve aydınlatacak bir biçimde
düzenlenmiş: Sağlık sorunları, or
mancılık ve tarım alanında önerfier,
yurt bfigisi ve dil dersleri.. Radyolar
Ekvatorda bir devrim yaratmış.
Önceleri Hıristiyanlığı yaymak için
kurulmuş olan radyolar kısa zaman-

da halkın yönetimine geçmiş ve
Hıristiyanlık ikinci planda kalmış

kndioslar kendi aralarında
örgütlenerek önce dernekler kur
muşlar, sonra da bir federasyon.
Radyolar haciendera denfien büyük
toprak sahiplerinin baskılarına karşı
bir direniş aracı olmuşlar. Toprak sa
hiplerini destekleyen hükümetler de
zaman zaman halk radyolanna karşı
gelerek yayın izinlerini geri almaya
yönelmişler. Radyolar Indioslann
bilinçlenmesine yardımcı olmuş,
halk radyolar aracılığı ile örgütlen
miş ve Indioslar büyük bir güç ka-.
zanmışlar.

Geçen ay 1992 Nobel Barış
ödülünü kazanan 33 yaşındaki Bn.
Rigoberta Menchu da işte bu çevre
lerden geliyor. 0 da bu bölgelerde
yaşayan Indiosların Sorunlarına ça
re bulmak için savaşlar vermiş. Bn.
Menchu Indios radyoları ile uzun
süre sesini duyurmuş. Aynı bölge in
sanlarının sorunlarını yansıtan bir
kişi de 1967’de Nobel Edebiyat
ödülünü kazanan Asturias ol
muştu.

Ekvator’da yüksek yaylalarda
doğan yerel ve özgün radyolar bir
süre sonra tecimsel radyoların reka
beti ile karşılaşmışlar. Bugün Ekva
tor’da 342 özel ve tecimsel radyonun
olduğu anlaşılıyor. Bu özel radyolar
reklam gelirleriyle yaşıyorlar, para
kazanıyorlar, durumları çok daha
iyi. Bol müzik programları yayın
lıyorlar, gençler tecimsel radyoları
dinliyor. Kilise radyolarının dinleyi
cilenni bunlar topluyor. Kilise rad
yoları da onlara ayak uydurmaya
çalışıyorlar, reklam alarak durum
larını düzeltiyorlar. Radyolardan bi
rini yöneten papazlardan biri “Bizim
yaptığımız Kilise kapitalizmidir.
Eğilim değişmeden kapitalist de
olabiliriz. Paramız olduktan son
ra mesajımızı fietmek daha kolay
olur” demiş.

Gerçek özgür ve bağımsız rad
yolar ise türlü güçlükler içinde
çırpınıyorlar. Vakıflardan, dernek
lerden yardım gelmiyor. Reklam da
alamıyorlar, çünkü içki ve sigara iç
meye karşı yayın yapıyorlar, politi
kacıları da karşılarına alıyorlar.

Ekvator’da halkın çıkarlarını
savunmak kolay olmuyor. Nerede
kolay ki?

Mustafa Gürz

RFIdüı~yada dördüncü
durumda

Radio-France Internationale
(RFI) dünyadaki dinleyici sayısını
arttırmak için yeni aşamalara hazır
lanıyor. Yakın yıllara kadar BBC,
Voice of America ve Deutsche Wel
le gibi büyük radyo yayınlarını çok
genilerden izleyen RH bir süre önce
kullandığı yabancı dil sayısını 17’ye
çıkartarak etkinhi~ini arttırmıştı.
RH’nin bu yıl Türkçe yayın yapa
cağı da bildirfiiyor.

BBC ve Voice of Amenica’nın
dünyada sürekli 90’ar milyon dinle- ()
yicisi olmasına karşfiık RFI’i sadece
30 milyon insan dinliyor. RH yöne
ticfieri öte yandan önemli olaylar ol
duğu zaman kendi seslerini 100-150
milyon insana duyurabileceklerini
öne sürüyorlar.

Araştırmalara göre RH bugün
Voice of America, BBC ve Deutsche
Wefre’den sonra dünyada dördüncü
sırada yer alıyor, kendisini 5 nci sıra
da Japonlar izliyor.

RFI’in amacı şimdi her ülkeye
FM yayınlarıyla ulaşabilmek. Ama
bunun çok zaman alaca’ğı belirtili
yor.

() Bernard Guettanın üzerindedurduğu başlıca öneriler şunlar:
-Gazete lise eğitimi görmüş bir

okuyucu kitlesine seslenecektir;
-Gazete ne tam “popüler” tipte

bir gazete olacak, ne de yalnız seç
kinlere seslenecek bir düzeyde ola
caktır.

(Popüler gazete iç politika ve
zabıta haberlerine, ünlü kişilerin,
sahne ve TV yıldızlarının özel
yaşantılanna geniş yer ayıran, TV ve
sinema programlarının sürekli ve
ayrıntılı olarak duyuran gazetedir.
Seçkinlere seslenen kaliteli gazete
ise inceleme yazılarına, yorumlara,
anketlere, eğitici ve aydınlatıcı
röportaj lara yer veren gazetedir.)
Yarının gazetesi bu iki tür gazete
arasında orta yolu seçecektir.

0 Fransa’da Kablolu

Televizyonlar
Fransada kablolu televizyon

şebekelerine abone olanların sayısı 1
milyona yükseldi. Evlerinde kablo
şebekesine bağlantı olduğu halde
abone olmayanların sayısı da 3 bu-
çak mfiyon.

Hükümet kablo şebekelerini
geliştirmek için büyük yatırımlar
yapıyor. 1995’e kadar bu amaçla 25
milyar frank kuftanılacağı belirtili
yor.

-Yarının gazetesinde haberler ta
rihsel bir açıdan duyunılacak yani,
okuyucunun bfiemeyeceği varsayı
lan deyimler ve olaylar üzerinde
ayrıntılı bilgi verilecektir. (Orneğin
bir haberde Recep Peker’in adı geçi
yorsa, Peker’in kimliği ve kişiliği
üzerinde birkaç satırla bilgi aktanla
caktır.)

-Yarının gazetesinde her olayın
son birkaç günlük geçmişi üzerinde
de hatırlatıcı bfigi verilmesi gereke
cektir.

-Gazetenin maliyeti daha ger
çekçi açılardan hesaplanarak gazete
fiyatı bugünkünün yaklaşık % 50
altında olacaktır.

Kampanyalarda TV
siyasal reklam alacak

Fransa’da 21 ve 28 Mart’ta
Meclis seçimleri yapılacak. Fransız
Audiovisuel Yüksek Konseyi se
çim kampanyalarında televizyonun
sınırlı ölçülerde kullanılmasını
sağlayan kararlar aldı.

Buna göre televizyonların en
çok izlendiği saatlerde, 19-20
arasında partilerin TV’ye reklam
vermelerine izin verilmiyor. Ama
saat 19’dan önce ve 20’den sonra
partfier 1-3 dakikalık “clips”leni di
ledikleri reklam ajanslarına
ısmarlıyabfiecekler.

Hara-Kiri
Yeniden Çıkıyor
1960’lı yıllarda yayımına

başlanan ve Fransa’nın en azgın ve
saldırgan mizah gazetesi sayılan
Hara-Kiri 20 yıl önce kapanmış
ve gazetenin karikatiircü ve yazar
ları arasında yen alan Cavanna, Re
iser, Prof. Choron, Wolinski gibi
kişiler Charlie-Hebdo’yu
çıkarmışlardı.

Hara-Kirinin imtiyazı ge
çen ay Paris’te açık arttırma ile
satışa çıkartfidı ve bunu aşırı sağcı
bir gazeteci 80 bin franga, yani
yaklaşık 120 milyon TLsına satın
aldı.

Arttırmaya katılan Prof.
Choron ve arkadaşları gazeteyi
yeniden ele geçiremediler.

Hara-Kiriyi satın alan gaze
teci kendisinin aşırı sağcı değil,
anarşist eğfiimde olduğunu, gaze
tenin başlığmın altında da “Avru
pa’nın ateşli ve kanlı gazetesi”
yazısının yer alacağını söylüyor.

Gazete tirajı 100 bin olacak.

Bertelsmann grubu

570 milyon Mark kazanmış
Almanya’da dev iletişim fir

ması Bertelsmannın 1991-92 .

döneminde 16 milyar marklık ciro
570 milyon kür elde ettiği bildirili
yor. Firma eski yıllara karşılık
kürını % 5,6 oranında arttırmış, bi
nikmiş borçlarını ödemiş ve genel
de satışlarını da geliştirmiş.

Berteslmann grubunun
basın alanındaki dalı Grüner und
Jahr firmasının da özellikle çok
parlak durumda olduğu an
laşılıyor. Bu firmanın Fransa’da
yayınladığı aylık ekonom -

zin dergisi Capitalm tirajı son ay
larda 200 bine yükselmiş. Bu firma
geniş ölçüde kitap da yayınlıyor.

Grüner und jahr firması Al
manya’da günlük 12 gazete çıkart
ıyor. Bunların en önemlisi Ham
burg’da yayınlanan Hamburger
Morgenpost gazetesi.

Bertelsmann grubunun tele
vizyonu ve plakçılık alanlarında
da geniş çalışmaları var.

Ekvator’da Özgür

Halk ‘adyoları

20.0 [ Yılının zetesi

Nasıl Olacak?
2000 yılının gazetelerin nasıl olacağı yolunda araştırmalar
yapılıyor. Fransa’da Expansion dergisinin eski müdürü Ber
nard Guetta, bu konuda hazırladığı bir araştırmayı Eylül
başlarında Fransa’da, Carcans-Maubisson’da 700 kişinin
katıldığı bir iletişim konferansında sundu. Roma’da çıkan la
Republica, Madrid’de çıkan El Paris ve Londra’da çıkan The
Independent gazeteleri için hazırlanan bu araştırmada yanmn
gazetesinin nasıl olması gerektiği konusunda çok ilginç öneri
ler yer alıyor.

6
il



İç Asya ve Kafkasya Ajan
larının bölgedeki ülkelerde muha
birlerin bulunmaması ve Türkiye fie
de doğrudan haberleşmek için bir
mekanizmanın yokluğu üzerinde
durulmuştur.

Ajans temsilcileri Kafkasya, İç
Asya Ülkeleri ile Türkiye’nin kendi
aralarmda doğrudan haberleşmele
rinin bu ülkelerin birbirlerini daha
iyi tanımalanna yardım edeceğini,
siyasal, kültürel ve ekonomik alan
larda da dayanışmanın gelişmesini
sağlayacaklarını belirtmişlerdir.

Bu nedenlerle bölgedeki ajans-
ların kendi aralarında bir birlik kur
maları önerilmiştir. Konferans
“Türkçe Konuşan Ülkeler Haber
Ajansları Birliği (TKA)” adı verilen
bu birli~in tüzüğünü de oy birliği fie
kabul etmiştir.

Birliğin amacı, kendi üyeleri
arasında sürekli haber alışverişi
sağlamak, telekominikasyon ola
naklarını geliştirmek, mesleksel
ilişkileri sıklaştırmak ve üyelerinin
karşılıklı çıkarlarını korumak ola
caktır.

Birliğin bir Yönetim Kurulu,
bir başkanı, iki başkan yardımcısı ve
bir genel sekreteri olacaktır.

Birlik merkezinin genel sekre
terin bağlı olduğu ajansın bulundu~u

Kıbrıs ve Türkiye arasında en kısa
zamanda özgür, bağımsız, çoğulcu
ve doğrudan bir haberleşme düzeni
kurulmahdır;

-Anadolu Ajansı Kafkasya ve
İç Asya ülkelerinde en kısa zamanda
bürolar açmalıdır;

TKA’nın operasyonel duruma
getirilmesi için gerekli parasal kay
nak özellikle Türkiye’den ve UNES
CO aracılığı ile çok yanlı yardım
fonlarından sağlanmalıdır; TKA ge
çici yuru tme kurulu en kısa sürede il
gililere birlik için en önemli konuyu
oluşturan bütçe tasarısını suna
caktır;

-Televizyon alanında işbirliği
geliştiilmeli ve ortak yayınlar yapı
lmalıdır;

-Gazeteciler ve gazeteci der
nekleri arasında işbirliğinin gelişti
rilmesi desteklenmelidir;

-Bölgedeki devletler ve kuru
luşlar sinemacılık alanında işbir
liğinin geliştirilmesine yardımcı ol
mahdırlar;

-İletişimde işbirliği Türkçe ko
nuşan ülkeler arasında da
yanışmanın ve kültürel işbirliğinin
temelini oluşturacaktır.

27 Kasım 1992

Son Amerikan seçimlerinde
TV tartışmalarının birinci turu 12
Ekim 1992de başkan Bush, Demok
rat Parti adayı Bill Clinton ve
bağımsız aday Ross Perot arasında
düzenlendi. . .

Gözlemciler o tartışmada Pe
rot’nun ağırlı~ını koydu~unu ve
tartışmaya onun yön verdiğini söyle
diler. 600 kişinin izlediği»tartıŞma
Missourı’de Saint-Louis Universi
tesi Konferans salonunda yapıldı.

QBunların dörtte birini CumhuriyetçiParti çağırmiştı, dörtte birini De
mokrat Parti, dörtte birini Ross Pe
rot, dörtte birini de tartışmayı
düzenleyen örgüt. Toplantı 70 mil
yon TV izleyicisi tarafından inen
di. .

Adaylar toplantıda 4 gazeteci
nin sorularını yanıtlayarak birbirle-.
riyle tartıştılar. Toplantıda üzerinde
durulan konular şunlar oldu:• -Bush, Ingiltere’de 1969-70

yıllarında Vietnam savaşına karşı
. gösterilere katıldığı için Clintonu

suçladi ve “Insanın yabancı bir
ülkede kendi ülkesine karşı yapı
lan gösterilere katılmasını onay
lamıyorum” dedi, kendisinin ise 19
yaşındayken Pasifikierde bir born-
bardıman uçağma kumanda ettiğini
söyledi.

-Ondan sonra da Clinton’un

Q gençliğinde bir öğrenci grubuylaMoskovaya gittiğini ve bu gezinin
KGB tarafından düzenlendiğini öne
sürdü.

-Bush’un bu savları hiç dehoş
karşılanmadı. Perot bfie bu konuda
Clinton’u savundu. Clinton da şöyle
dedi:

-“Benim vatanseverliğimden
şüphe ettiğiniz anlaşılıyor. Beyaz
Saray’ın bana karşı bir komplo
duzenlediğini görüyorum. Sizin
Ikinci Dünya Savaşmdaki hizmet
lerinize saygım var. Ben Vietnan
Savaşına karşıydım ama, ülkem
seviyorum.” .

-Clinton Bush’un babası Se
natör Drescott Bush’un da bir za
manlar McCarthy’ye karşı çıktı~ın
anımsattı.

-Tartışmanın ondan sonraki
bölümlerinde ekonomik sorunlar
üzerinde duruldu ve dış politika so
runları tartışıldı. Bush:

“Amerikan çocukları artık
nükleer savaş korkusuyla uyumu
yorlar, Doğu Avrupa ve Baltık
ülkeleri özgürlüğe kavuştu” diye
rek konuşmasını sürdürdü.

16 Ekimde yapılan ikinci TV
tartışması da karşılıklı suçlamalarla
geçti.

Üçüncü Tartışma ,

19 Ekim Michigan Üniversite
sinde yapılan son tartışmada yine
Bush, Clinton ve Perot karşılaştılar.
Clinton artık bir başkan havasıyla
konuşuyordu. Bush ise yorulmuştu.
kendi söylediği sözlere inanmayan
bir havası vardı.

Birinci tartışmayı 80 milyon
kişi izlemişti, ikinciyi 87 milyon.
üçüncüyü de 90 milyon. Bundan
önce en çok sayıda insan tarafından
izlenen tartışma 1980de Reagan-
Carter tartışması olmuş ve onu 81
milyon kişi izlemişti. 1988deki
Bush-Dukakis tartışmasım izleyen
lerin sayısı ise sadece 52 milyondu.

90 dakikalık bu son tartışma,
baştan sona kadar Clinton’un ege
menliği altında geçti. Clinton gerek
Bush’a, gerek Perot’a karşı hep
saygılı davranmaya çalıştı. Ekono
mik konularda çok hazırlıldı olduğu
ve bütün fişleri ezbere bildiği
görülüyordu.

Bush bu tartışmada da dönüp
dolaşıp konuyu Clinton’un Vietnam
savaşından kaçmasına getiriyordu.
Clinton bu konuda kendine çok
güveniyor ve onaylamadığı bir sa
vaşa katılmadığını söylüyordu.

Bush ise “Abraham Lincoln
de başlangıçta Iç Savaşa karşıydı
ama, sonra savaşa katıldı, kötü bir
başkan da olmadı” dedi.

Clinton Bush’un Körfez Sa
vaşına karşı çıkmadığını ve “Çöl
Fırtınası” operasyonunu da onay
ladı~ını belirtti.

İşsizliğin önlenmesi konusun
da adaylar arasında görüş birliğine

varılamadı. Perot Devletin bütçe
açığımn önlenmesi üzeriıb.le dur
duktan sonra şöyle dedi: “Ulkemiz
yabancı çıkarlara satılmıştır.
Onleni alamazsak on yıla kalmaz
uçak endüstrisi yok olur. Bakın
daha şimdiden Airbus Avrupa
devletlerinin egemenliği altına
girdi.”

Perot, Bush’un dış politikası
konusunda da şunları söyledi: “Pa
nania diktatoru Noriega’yı siz ya
rattınız. Irak’ı siz silah
landırdınız. Saddam Hüseyin’e,
dilediği zaman Kuveyt’i istila ede
bileceğini siz sö~ lediniz.”

Bush bunları yanıtlarken “Biz
Irak’ı uluslar ailesinin içine çek
mek istiyorduk~’ demekle yetindi.

Bu arada bir de Irakgate
olayından söz edildi. Bush Ameri
ka’dan buğday alması için Irak’a
borç verildiğini kabul etti, ama bu
parayla Irak’ın silah satın aldığı yo
lundaki iddiayı doğru bulmadı ve
lrakgate konusunda kesin hiçbir
kanıt olmadıgını söyledi.

Seçim kampanyalarında (ize
rind~ duru!an önemli olaylardan biri
de Irangate olayı oldu. Ocak
1986’da Beyaz Saray’da yapılan bır
toplantıda Lübnan’daki Amerikan
rehinelennin kurtarılması karşılığı
Iran’a yasa dışı yollarla silah veril
diği öne sürüldü. Bush, her zaman
olduğu gibi, yine bu savlara karşı
çıktı.

Tartışmalar çok sert oldu.
Adaylar arasındaki tartışmalar

genelde çok sert ve kırıcı oldu. Bush
Clinton’u gözden düşürmek için
D.P. adayını vatan hainliği ile suç
ladı, Clinton seçilecek olursa Bir
leşik Amerika’nın felakete sürükle
neceğini öne sürdü, dış politikadan
söz ederken de.

“Benim köpeğim Milli dış po
litikayı Bill Clinton ve yardımcısı
Albert Gore adındaki bu iki “zigo
to”dan (palyaço) daha iyi bilir” de
di.

Gore’a karşı yaptı~ı bir saldı
rıda da “Bu kişiye ben Bay Ozone
diyorum”, dedi. Çünkü ekoloji ko

devamı 14. sayfada

ATürkçe Konuşan Asya Ülkeleri
.

İletişim Konferansı Bildirgesi
UNESCO’nun girişimiyle, Dışişleri Bakanlığı Türk İşbirliği Kalkınma Ajansı (TİKA)’nın
öncülüğünde, Anadolu Ajansı’nın, TRT’nin, Basın-Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü’nün,
Prr’nin ve Telsiz Genel Müdürlüğü’nün katkılarıyla 26-27 Kasım 1992 tarihlerinde Ankara’da
Türkçe konuşan KaJkasya, Iç Asya ve Türkiye arasında İletişimde İşbirliği Konferansı
yapılmıştır. Bu konferansın toplanmasında UNESCO ve Birleşmiş Milletlerin 5-9 Ekim 1992 tarih
lerinde Alma Ata’da düzenledikleri Asya’da Bağımsız ve Çoğulcu iletişim Araçlarının Geliştirilme
si konulu seminerin sonunda yayınlanan bildirgedeki öneriler ve özellikle iletişimde özgürlük ve
çoğulculuk ilkeleri gözönünde tutulmuştur.

e ‘ a Seçim Kampanyalariflin
Bush “ enim köpeği dış politikayı

linton’d . ii daha iyi bilir” demişti.

Varaços :

yer olmasına karar verilmiştir.

Birlik ortak bülten hazırlaya
cak ve Birliğe üye ajanslar kendi leh
çeleri ile bi haber alışverişi meka
nizması oluşturacaldardır.

Birliğin tüzüğü Türkiye, Azer
baycan, Kazakistan, Kırgızistan,
Türkmenistan ve Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti Haber Ajanslarının
temsilcileri tarafından imza
lanmıştır.

PTT temsilciliği tarafından
Konferansa sunulan bir belgeden
bölgedeki ülkeler arasındaki teleko
minikasyon hizmetlerinin çok ge
liştirfidiği ve telefon, faks ve bilgisa
yar aracılığı ile haber alışverişinin
kolaylaştırıldığı anlaşılmıştır.

TRT temsilcisinin verdiği bil
gfiere göre Avrasya yayınları gelişti
rilmektedir ve yakında ortak
yayınlara da geçfiecektir.

Konferansta sinema konusun
da işbirliği geliştirecek ve ortak
ffilmlerin yapımım sağlayacak öneri
lerin de üzerinde durulmuştur.

Bölgedeki ulusal gazeteci ce
miyetleri arasında işbirliğinin ge
liştirilmesi de önerilmiştir.

Konferansta sonuç olarak şun
lar önerilmiştir:

-Kafkasya, İç Asya ülkeleri fie

12
5



‘ 1968 seçimlerinde bir Televiz
yon şebekesindekı izleyici sayısının
9 milyon olmasına karşılık son se
çimlerde bu sayının 5 milyona
düştüğü belirtiliyor. Buna karşılık

‘Roscanne gibi bir dizi 14 milyon
~l<~şi tarafından izleniyor. ..

: : Amerikadaki iki büyük parti
nin, konvansiyon toplantısını
‘CNN’de izleyenlerin sayısı 2 milyo
nu,yani ABC, NBC ve CBS gibi ulu
sal TV yaymiannın yanı sıra kablolu

‘:W”~1~hm’ güç izleyici kazarn
• yorlai~. CNN geçen yıldan beri “Insi
“de Politics” adlı günlük bir politika
programı yay’ınlıyor CNN seçimler

~si’~d~da’Democracy in America
adli bir dizi yayınladı.

“.Sdç~hılerüzeiinde’en geniş bil
~ği ve hab~iieri C-Span (Cable Sa
tefrite Püblic Affairs Network) adli
kanallar verdi: Bu kanafrar Kongre
çalışi’nalaiını da do~rudan v.e~k~in
tisizyaymladılar . . .‘.. .

:.‘. (i-Span 1’ Kanalı Demokrat
Paitinin’ Konvansiyonunu yansittı.
C~Span’ 2 de öiıceki seçimlerden
görüntüleri verdi.

Seçim kampanyalarına yer ve
ren öteki kanallar da şunlar oldu:
BET (Black Entertainment Televi
sion), CNBC (Consumer News and
Business Coverage), Nostalgia
Channel (yaşlılara yönelik bir ka
nal), The Learining Channel
(siirekli e~itim kanalı), Comedy
Central.

I 948’deki seçimlerde Ameri
ka’da 400 bin TV alıcısı vardı,

1952’de bu sayı 19 milyona yüksel
di, bugün ise 92 milyon

1952 seçimlerinde Stevenson
televizyon kampanyasını küçümse
yerek “Böyle bir kampanya Ame
rikalıları düş kırıklığına uğratır.
Biz Palmolive yerine Ivory Soap
kullanın demiyoruz ki” demişti.
Eisenhover televizyondan yarar-
landi, seçimi kazanmasında bunun
geniş bir etkisi oldu mu acaba? Bfie
meyiz.
. 1968’de Nixon da önceleri Tc
levizyona çıkmayı küçümsüyor ve
Kennedy için “Karşımdaki adayın
seçimi kazanmak için TV gibi bir
oyuncağa bel bağlaması inanılır
gibi değil” diyordu. Ama seçimler
TV’nin nasıl önemli bir rol oy
nadığını kısa zamanda hanıtladı.

Son seçim kampanyalarında
bağımsız adam Ross Parot. kendi
adaylığını ilk kez doğrudan TV ile
açıkladı.

Bill Clinton MTV adlı müzik
kanalında saksafon çaldı ve yine
MTV kanalında “Choose or Lose”
adlı programda bir buçuk saat 18-24
yaşındaki gençlerin sorularını yanı
tladı. Bush ise bu program konusun
da “Ben bu ekmeyi yemem” de
mekle yetindi.

Şimdi Amerika’da “inter-actif
(Sorulu-yanıtli) Talk-Show’: prog
ramları çok figi uyandırıyor. İzleyi
ciler adaylara telefonla sorular
yöneltiyorlar, herkes bu tartışmalara
katılıyor.

Vaşington’daki Center for Me-

dia and Public Affairs’e göre 1991
Ekiminden beri Bush’a televizyon
larda geniz ölçüde yer venlmemiş
olması kendine kamuoyunda puan
yitirtmiş. Adı geçen merkezin siya
sal yöneticisi Richard Noyes bu. ko
nuda şöyle diyor~

“TV şebekeleri politikacıları
genelde sevmezler. Şebekelerin ha
bercilik anlayışlanna göre olayların
hep olumsuz ve çelişkili yanlan vur
gulanir.

Adaylarla seçmenler arasına
giren gazeteciler seçim sürecini çok
olumsuz bir yöne itmiştir.” .

TV yöneticfieri çoğu zaman ha
berle eğlenceyi birbirine bağlamaya
çalışıyoılar. Bundan “Infertain
ment” (Info-divertissement) diye
adlandırılan yeni bir program türü
ortaya çıkıyor. Haberle eğlence ve

. gösteri birbirine karışıyor. Seçmen
ler adaylara her konuda sorular soru
yorlar. CNN yöneticileri bunun de
mokrasiye yardım ettiğini ve genel
de seçmenlerin adaylara sorduldan
soruların gazetecilerinkinden çok
4laha canlı ve gerçekçi olduğunu
söylüyorlar. Bu tür konuşmalar seç
menleri daha çok etkiliyor.

Clinton’un danışmanı
Gazeteler Bill Clinton’un yeni

bir danışmanından söz ediyorlar.
Sitcom (Situation comedy), yani,
gerçek olayları ekrana getirerek
program düzenleme uzmanı olarak
tanınan Linda Bloodworth-Tho
mason adındaki bir danışmanın
Clinton’un kampanyasında çok etkili
olduğu söyleniyor. Bu yeni
danışman şöyle diyor:

“Bill bütün forumlarda ko
nuşacak, ister haber formu olsun,
ister varyete. Kültürel bakımdan
biz snob değiliz. Amerika çok mu
azzam bir ülkedir, her yere gidip
konuşamazsınız, media’lara da
güvenemezsiniz. Her işi kendiniz
doğrudan göreceksiniz. TV bir
adayı ne yüceltir, ne de küçültür.
Her iş size bağlıdır. Ben sizi boş bir
deniz kabuğu ile aldatmak istemi
yorum. Kabuğun içinde harika
bir ürün olduğunu göreceksiniz.”

Madde 1: Türkçe Konuşan
Ulkeler arasında iletişim Işbirliği
amacı ile, kısa adı T.K.A. olan
Ajanslar Birliği kurulmuştur.

Madde 2: Ajanslar Birliği’nin
amacı, üyeleri arasında sürekli haber
alışverişini sağlamak, telekomüni
kasyon olanaklarını geliştirmek,
mesleki ilişkileri sıklaştırmak ve
üyelerin karşıhkh menfaatlerini ko
rumaktır.

Madde 3: Birlik ortak bir
bülten hazırlar ve birliğe üye ajans
lar kendi lehçeleri ile haber alışverişi
mekanismasını oluşturur.

Madde 4: Birlik, her ülkeden
bir başın ajansım üye olarak kabul
eder. Uye olmak isteyen ajans, önce
likle şu şartlara cevab vermelidir:

a) Birliğin Tüzüğünü kabul et
mek

b) İlgili ülkeyi mesleki anlam
da temsil eden bir ajans olmak

c) Ajans olarak yayın hedefleri
ve tüzüğünde ırk ve din temelli ideo
lojiler bulunmamak,

Üyelik başvurusu “Yürütme
Kurulu” tarafından kaydedilecek ve
başvurudan sonraki ilk genel kurul
toplantısının gündemine alına
caktır.

Üyelik başvurulan genel kurul
da mevcut üyeler tarafından (2/3) oy
çoğunluğu ile onaylanır.

•~İşbu tüzüğün kabulü ile “Kuru
cu Uye” sıfatını kazanan ajanslar
hakkında bu şart aranmaz.

Madde 5: Yürütme Kurulu 1
Başkan, 2 Bakan Yardımcısı ve 1
Genel Sekreterden oluşur. Birliğin
merkezi Genel Sekreterin ajansmın
bulunduğu yerdedir.

Yürütme Kurulu Başkanlığı
görevini, Genel Kurul toplantılarına
evsahipliği yapan ülkenin basın
ajansının Başkan ve Genel Müdürü
üstlenecek ve bu görevini gelecek
Genel Kurul toplantısına kadar

sürdürecektir.
Yürütme Kurulu’nun diğer 3

üyesi 4 yıllık süre için, Genel Ku
rul’da (2/3) oy çoğunluğu ile seçfiir.
Ajanslar Birliğinin merkezi, birliğin
genel sekreterinin bulunduğu yerde-
dir.

Madde 6: Yürütme Kurulu
günden hazırlıkları yapmak, gerekli
bilgileri hazırlamak ve bu konuda
katılımcı ajanslara bilgi vermek
amacıyla Genel Kurul top
lantısından en az 1 ay önce çalışma
lara başlar.

Yürütme Kurulu, gündemi en
az 10 gün önceden üye ajanslara fiet
mekle yükümlüdür.

Yürütme Kurulu gerektiğinde
ve acil durumlarda olağanüstü topla
nabilir.

Madde7: Genel Sekreterliğin
yükümlülükleri şunlardır,

a) İki Genel Kurul toplantısı
arasında yönetim devamlılığını
sağlamak

b) Birlik üyeleri arasında koor
dinasyonu sağlamak

c) Olağan ve olağanü~tü Genel
Kurul toplantılarında alınan karar
ların uygulanması için gerekli belge
leri tanzim etmek

d) Diğer meslek kuruluşları ile
ilişkiler

e) Görevini yerine getirebilmek
için her türlü insiyatifi kullanmak

Madde 8: Ajanslar Birli~i’nin
çalışmalarında ve yazışmalarında,
Resmi Dfi Türkçe (her üyenin kendi
lehçesi)’dir.

Madde 9: Üye ajanslar birlik
bünyesindeki Genel Kurul veya
Yurutme Kumlu toplantılarında en
üst düzeydeki yöneticileri tarafından
temsil edilir. Ajans yöneticfieri top
lantılara katılmamaları halinde, en
yakın yardımcılarından birini bu
amaçla görevlendirebfiirler.

Madde 10: Ajanslar Genel Ku
rul toplantılarında, aralarında en üst
düzey yöneticileri yada temsilcileri
olmak üzere en fazla 3 kişi ta
rafından temsil edilir. Genel Kurul
toplantılarında her ajansın 1 oy
hakkı vardır.

Madde 11: Yürütme Kurulu
üyesi ajansın, görev süresi dolmadan
istifa kararı alması halinde, rotasyon
ilkesi çerçevesinde yıllık Genek Ku
rul toplantısı sırasında yapılacak se
çimle yeni üye belirlenir.

İstifa eden üye Yürütme Kum
lu Başkanı ise, Başkan yardımcıları
arasında görevinde en eski olan oto
matik olarak bu görevi üstlenir.

Madde 12~ Genel Kurul her yıl,
üye ajanslarm başharf sıralamasına
göre, ülkeler arasında değişimli ola
rak toplanır. Gerekli hallerde top
lantı ülkesi, bir yıl önceki Genel Ku
rul toplantılarında bir ajansın teklifi
ve adaylığı ile gerçekleşir.

Genel Kurul yıllık olağan top
lantısı Yürütme Kurulu’nun rapor
larını incelemek ve onaylamak,
süresi dolan Yürütme Kurulu üyele
rinin seçimlerini yapmak amacı ile
toplanır.

Genel Kurul toplantılarında
üyelerin en az 2/3 oranında hazır bu
lunmaları gerekir.

Olağan Genel Kurul toplantı
sıda karalar salt çoğunlukla alınır.

Madde 13:’ Genel Kurul,
Başkanın veya en az (2/3)’ünün tek
lifi üzerine olağanüstü de toplanabi
lir.

Olağanüstü Genel Kurul top
lantısı üyelerin en az (2/3)’ünün
katılımıyla yapılır.

Olağanüstü Genel Kurul’da;
tüzük değişikliği önerilerinde ve
olağan genel kurulun alamna girme-
yen tüm konularda (3/4) oyçoğun
luğu ile karar alınabilir.

devamı 14. sayfada

merikan Seçimlerinde Siyasal İletişim Kampanyaları
“Interactif Talk-Show”lar

seçimlerde çok ilgi topladı.

Amerikan seçimlerinde televizyonun oynadığı rol üzerinde yıllardan
beri sayısız araştırnia yayınlanır. Geçen-Kasımda yapılan seçimler öncesi
kampanyalarda çeşitli açılardan değerlendirildi. Dergimizde bu
araştırmalardan seçmelere yer veriyoruz:

Son seçimlerde ABC, NBC ve CBS tecimsel zorunluluklarla, seçim kam
panyalarına ayırdıklan zamanları kısıtladılar. Televizyon kurumları normal
programlarını değiştirerek bunların yerine seçim konuşmaları koydukları za
man izleyicilerin azaldığı görülüyor. Orneğin CBS böyle böyle bir program

.değişikliğine yönelerek New York valisi Mario Cuomo’nun konuşmasını
yayınladığı zamaı~ reklam gelirleri bir milyon dolar eksildi.

TKA Ajanslar Birliğinin
Tüzüğü Kabul Edi di

26-27 Kasım 1992’de Ankara’da toplanan; Türkçe Konuşan Ülkeler Arasında İletişimde İ irli~i
Konferansı’nda aşağıda imzası bulunan ajanslarm kendi istekleri ile “Kurucu Uye” sıfatıyla Ajans
lar Birliği oluşturması kararlaştınimış ve Birliğin tüzüğü şöyle kabul edilmiştir:

4 13



Baştarafı 1. sayfada
işi başarısızhğa uğradığını bi

liyorsunuz. Şimdi gündemde de
mokrasi var. Bu deneyimi başara
mazsak köktendincfiik (yobazlık)
sorunlarıyla karşılaşacağız. Bu
birçok acılar getirebilir. Hoşgörü
olmayacak. Afrika kültürü çeşitli
liğe dayanır, köktencfier bu çeşit
liliğe karşı gelecekler.”

Amerikan TV dizileri
Alpha Konare radyo ve TV ko

nularında da şunları söylüyor:
-“Afrika müziğinin başarısı

Afrika kültürünün ölmediğini
gösteriyor. Radyolar bu müziğin
gelişmesini sağladı. Şimdi bizde
Dernek radyoları var, onlar da
kültürümüzün gelişmesine yar
dımcı oluyorlar. Ama şimdi

Düşünceye kapalı
TV kanalları
Baştarafı 1. sayfada
mak onların değil ki.. Yalnız

duygulara sesleniyorlar, kafalara
değiL

Belki bir gazetenin dışında
bütün basının ve özel TV’lerin
amacı reklamcılık ve bol gelir
sağlamak. TRT de haffif program
larla en çok sayıda izleyi”iy~ı,Ji~
ne çekip daha bol reklam alabil
mek için aynı yolu izliyor. Karam
sar bir tablo çıkıyor ortaya.

Çare kamusal yayıncılıkta. Bi
ze devletin borazanı olmayan, rek
lam gelirlerine bel bağlamayan,
yerel yönetimlerin, vakıfların ve
demokratik kitle örgütlerinin katıl
ımı ile kurulacak bağımsız, özgür
ve kamusal yayın kurumları ge
rek.

TV e gelişiyor. TV’ler Ameri
kan dizileri yayınlıyorlar, bun
ların en iyi diziler olduğu kanıs
ında değilim. Bu muazzam aracın
başı boş bırakfiamaz. TV’lerimiz
de çok az eğitici program var. Biz
edilgen olarak, hiç eleştiri getir
meden yabancıların hazırladığı
programları tüketiyoruz. Onlem
almazsak köklerimizi yitire
cegız.

Müze mi, morg mu?
-“Bir de müzecilik sorunu var.

Bize müzecilik de sömürgecilikten
miras kaldı. Onları taklit ettik. Sa
nat yapıtlarımızı kiınsenin görme
diği müzelere kaldırdık. Bu bir
boşluk yarattı. Gençler heykelle
rin, maskelerin ne amaçlarla kul
lanıldığını bilmiyorlar. Okullarda
bunlar öğretilmiyor. Okullarla
müzeler arasmda bağ kurulmazsa
müzeler morg’a döner..”

BBC-WST
Baştarafı 7. sayfada
mak niyetinde değiliz. Haber

lerden seçmeler yapacağız ve yo
rum getireceğiz.

Biz büyük haber gazetelerinin
yaptığını yapmaya yöneliyoruz.
Düşünün, Antenne 2’nin yarım sa
atlik bir haber programı Le Mon
de gazetesinin birinci sayfasının
ancak yarısını doldurur.”

Euronews beş yu üye devletler
den gelecek ödeneklerle yaşayacak.
Bu süre sonunda Euronews’un den
geli bir bütçe oluşturması bekleni
yor.

Çek Televizyonu
Baştarafı 9. sayfada
Amerikan-Kanada ortaklığına,_.’

verilmesi oldu.
Çekoslovakya ikiye bölünme

den önce Federal Kanal ülke çapı
nda yayın yapan en güçlü kanaldı.
Son aylarda bu kanalın özel serma
yeye dayalı ortakliklara kiralanması
gündeme getirildi. Birçok firma bu
kanala aday oldu ama, Çek Audiovi
suel Yayın Konseyi bu adaylar
arasından bir Amerikan-Kanada-
Çek ortakhğını seçerek kanalın işlet
me imtiyazım 12 yfi için bu ortakliğa
verdi. Bu ortaklığın % 70i CEDC
denen bir Amerikan-Kanada fir
masının elinde bulunuyor. Onun da
başında Reagan’ın eski siyasal
danışmanı Mark Palmer var.
Başbakan Vaciav Klaus bu kararı
çok büyük tepki ile karşıladı. Klaus
“TV politize ediliyor, bu çok sakı
ncalıdır’ diye karara karşı geliyor
ama hükümetin elinde artık hiç bir
yetki yok.

Cüneyt Cunda

TKA Ajanslar Birliği
Baştarafı 13. sayfada
Madde 14: Bu tüzük Türkçe (ku

rucu üye lehçeleriyle) yayın
lanmıştır. Hepsi eşit hukuki derece
de geçerlidir.

Tüzüğün yorumlanmasında bir
anlaşmazlık sözkonusu olur ise, Ge
nel Kurul, üyeler arasında seçilen 3
kişiden oluşan bir komite kurar. Bu
komite 2 ay içerisinde kararını bildi
rir ve bu karar tartışmasız kabul edi
lir.

Madde 15: 15 maddelik bu tüzük
kabul edildiği tarihde yürürlüğe gi
rer.

Fransa’da 17 Ocak 1989 ya
sasıyla kurulan Audiovisuel
Yüksek Konseyi radyo ve TV alanı
nda tarafsızlığı sağlamaya yönelik
bir kurumdur. Konseyin 9 üyesi
vardır. Toplantı gündemini başkan
hazirlar ve Konseyi gerekli gördüğü
zaman toplantıya çağırır.

Üyelerin görev süresi üç yıldır.
Yaşları 65’in altındadır.

Üyelerin üçünü Devlet başkanı
seçer, üçünü Senato başkanı, üçünü
de Meclis başkanı.

Konseyin önemli yetkileri
Devlete bağlı TV kurumlarının ge
nel müdürlerini atamaktadır. Anten
ne 2 ve FR3 diye adlandırılan Devlet
TV kanalları bir süre önce tek bir ge
nel müdürlüğe bağlandığı için Kon
sey bu iki kurumun ortak başkan-ge
nel müdürünü üç yfi için atar. Radio-
France ve Radio-France Internati
onal denen devlet radyolarının
başkanlarının atanmasını da onay-
lar.

Konseyin en önemli bir görevi
de radyo ve televizyonlara frenkans

Q dağıtmaktır. Radyolara ayrılan ifiekanslar 5 yıl, TV’lere ayrılan fre
kanslar da 10 yıl için geçerlidir.

Konsey Kablolu TV şebekele
rine 20 yıllık işletme imtiyazı verir.
Uydu yayınları da Konsey’in iznine
bağlıdır. Uydu imtiyazı 10 yıl için
geçerlidir. Konsey her çeşit ifiekans
ve imtiyaz dağıtımında adayları din
ler, dosyaları inceler ve bir seçim ya
par. Kamu sektöyünden gelen aday
lara öncelik tanınır.

Görevleri

Konseyin bir denetim görevi
vardır. Konsey yasaların koruyucu-

sudur.. İletişim özgürlüğü yasalara
saygıyı gerektirir, yoksa sınırsız bir
özgürlük yoktur. Özgürlüğün sınırı
yasalar ve başkalarının haklarıdır.
Konsey düşüncelerde çoğulluğu
sağlamaya özen gösterir. Seçim
kampanyaları sırasında özel TV’ler,
kablolu TV şebekelerinin, yerel rad
yoların yasaları çiğneyerek adaylar
arasında eşitsizlik yaratmalarını
önler. .

. Konsey özel TV’lerin yerli flim
üretimini desteklemeleflfli sağlama
ya çalışır. TV’lerin yılda 200 yerli
ffim göstermeleri zonınluğu vardır.

Konsey çocukların ve gençle
rin korunmasıni sağlayacak önlem
ler alır. .. .

Konsey Fransızcanın koruyu
cusudur. .

Konsey reklamcılığı da denet
ler, reklamların aldatıcı olmalarına
karşı önlem alır. .

Bu denetim işlerini yapabilmek
için Konsey her yıl ulusal TV’lerin
yayınladıkları yaklaşık 50 bin saat
lik programları izler. Bunun yarn
sıra bölgesel, yerel TV’lerin ve kab
lolu TV şebekelerinin yayınladıkları
735 bin saatlik programları da son-.
daj yoluyla denetler.

Bütün bu denetim işleri elbette
yalnız Konsey üyeleriyle yapılamaz.
Konseyin geniş bir teknik kadrosu
vardır. Programları onlar izler.

Konseyin kadrosu şu bölümler-
den oluşur: .. . . .

- imtiyaz verme ve ekonomik
incelemeler servisi: 13 kişi;

- Araştırmalar servisi: 4
kişi;

- Radyolar servisi: 29 kişi;
- Radyolar denetim servisi:

159 kişi;
- Hukuk işleri: 10 kişi;
- Dokümantasyon: 9 kişi;
- Dış ilişkiler: 6 kişi.
Böylece Konseyin 300’ü aşkın

bir personel kadrosu ile çalıştığı
görülür.

Üyeler

Konseyin şimdiki başkanı Jac
ques Boutet 6 yıl için seçilmiştir.
Damştay üyesidir. “Ecole Nationale
d’Administratiofl” (ENA)
çıkışlidır. 198 1-82 yıllarında TV Bi
rinci Kanalım yönetmiştir.

Üyelerden biri Francis Bal
ledir. Uzun yıllar Fransız Basın Ens
titüsünün müdiirlüğünü yapmış olan
Francis Bafre’in birçok Türk öğren
cisi olmuştur. Balle Senato
başkanmca Konsey üyeliğine seçil
miştir.

Konseyin öteki üyeleri
arasında Roland Faure, Roger
Burnel, Monique Dagnaud, Daisy
de Galard gibi ünlü gazetecfier ve
fietişim uzmanları yer alır.

TV kanalları ve radyolar yasa
lara ve verilen imtiyaz gereğince
kendilerine tanınan sorumluluklara
uymadıklan zaman Konsey önce
uyarılarda bulunur, sonra yayını bir
ay için durdurur, imtiyaz süresini
kısaltır, imtiyazı tümüyle geri alır,
ayrıca para cezası da verir. 1992’de
TFI’e 30 milyon Fransız frangı,
1989’da Beşinci Kanala da 5 milyon
Fransız frangı çeza verilmiştir.

Konseyin kararları ve çalışma
ları çeşitli eleştirilere konu olur.
Başkanın üyeler üzerinde büyük et
kisi olduğu öne sürülmektedir. Kon
seyin tarafsızlığı genelde saygınhk
uyandırmiştir.

H.T.

devamlar devamlar devamlar devamlar devamlar devamlar

Çağdaş iletişimin
yararları ve zararları

Fransa’da “Audiovisuel

Yüksek Konseyi” nedir?

Kampanyaların Bilançosu
Baştarafı 5. sayfada
nusunda o kadar ileri gidiyor ki,
baykuşları koruyacagım dire
bütün Amerikalıları işsizlige
sürükleyecek!

Clinton da Bush’tan söz ederken
“Bu adamın hiçbir ciddi yanı yok,
seçilmek için her şeyi söyleyebilir”
dedi.

Cumhuriyetçilerin bu kampan
yadaki hedefi Clinton’un kişiliği
üzerinde şüpheler uyandırabilmek
ve güvenilır bir kişi olmadığı
düşüncesini yaratmaktı.

Demokrat Parti bu kampanyada
1 mfiyon dolar harcadı. Cumhuriyet
çi Parti’nin kampanyasını yöneten
Frederic Malek “Demokratların
paraları tükendi> Bill Clinton dev
letin parasını i~yı bir biçimde kul
lanacak çapta ınsan değildir” de

Bağımsız.aday Ross Perot kam
panyasının masraflarını tek başına
yükledi, kazanamıyacağını bile bfie
2 milyon dolar harcadı.

2 Kasım 1992 gecesi seçim so
nuçları şöyle çıktı:

Clinton % 43, Bush % 38, Perot
%19.

- Programları izleme servisi:
53 kişi;

- Frekanslar~serviSi: 22 kişi;

14 3



Günümüzde toplum, güçlenen
media karşısında hangi konum
dadir? Alınan mesaj nasıl algılan
makta, ne tür bir reaksiyon meydana
gelmektedir?

Günlük yaşamın sıkıntfian, nı-
tin süreç içinde media bizlere “pem
be” bir dünya çizmektedir. “Sabun
köpüğü” diziler, bir yandan analize
dayanmayan yüzeysel bilgfierle in
sanlara yüzeysel bfigiçlik sağlayan
yarışma programları bizlen insan ol
mak erdeğinin getirdiği akılsal
boyuttan uzaldaştırmaktadır. Media
sadece heyecan yaratınası nedeniyle
birçok konulara yer vermektedir. Bu
durum kuşkusuz, felaketten menfaat
elde etmekten başka bir şey değil
dir.

Media kanımızca uzun vadeli
düşünmemekte, çıkar güdüsü me
sajın aktarımında ön plana geçmek
tedir. Oysa hümaniter sorunlar, çev
re olgusu üzerinde ciddi ve çıkan
fkinci plana atıcı çalışmalar yapfisa
media sosyal etik açısmdan görevini
yerine getirir. Kitleleri son derece et
kileyen media sadece rantabilite ve
kür kaygısıyla hareket etmez, top
lumsal etik onun birinci hedefi ol
malıdır. Ruhiara kapkaççıhğın, talan
ekonomisinin yerleştiği bir dönem
de, etik’i savunmanın hamhayal
(ütopya) olduğunu düşünmüyor da
değiliz.

Demek ki, günümüzde yapılan
yayın önce bir pembe dünya göster
mekte, ciddi konularda da çıkar
güdüsü ön plana gelmektedir.

Hedef kitle klasik ve çağdaş
kültür yapısıyla donanmış olsa, re-
aksiyon rasyonel olabilir. Oysa he
def kitle özellikle televizyonun
karşısında büyülenmekte, yeni
Olimpos dağının yeni Tannlarının
etkisinde kalmaktadır. Hedef kitle-
nin alternatiffi yoktur. Bir dönemler
de TRT’nin tek kanalında gösterilen
klasik dizilerden artık eser kal
mamıştır. Hiçbir özel media kuru
luşu köklü, klasik kültüre yer verme
mektedir. Oysa tüm aydınların o

dönemlerde klasik dizileri izlemek
için heyecanla beklediklerini bil
mekteyiz. Yani, bu alanda bir hayli
izleyici potansiyeli vardır. Son ay
larda özel radyo istasyonları açıl
mıştır, ama hiç birinde klasik Türk
veya klasik Batı müziğine yer verfi
memektedir. Oysa bu tür müziklerin
de ülkemizde geniş bir hedef kitlesi
vardır.

TRT’nin yaptığı kültür
yayınları kuru olmaktan çıkarılarak
cazip hale getirilebfiir. Kültür “Ibişli
kuldalık” olan bazı deyim, rakam ve
isimleri ezbere bilmek değil,.analiz
ve sentez kabiliyetini ortaya koy
maktır.

Sosyal etik insansal değerlerle
doğa bilimleri ve tekniği sentezleşti
rebfime olgusudur. Bizde media sa
dece tekniği ön plana çıkarmakta,
onun gücünden yararlanarak sadece
ve sadece çıkar sağlamayı
düşünmektedir. Gazetelerin Ansik
lopedi savaşı hedef kitleyi kültür
adına manipüle etmenin son
örneğidir. Kuşkusuz gazetelerin
kültür promosyonları yapması sos
yal etik açısından yerinde bir tutum
dur, ama bunu savaşa dönüştürmek,
birbirini karalamak kültüre katkı
değil, k~r ve rantabiliteyi arttır~
maktır.

Çernobil olayı savsaklanan bir
facianın yıllar sonra çıkışının
öyküsüdür. Sosyal etik’e zamanın
yöneticfieri uymamışlar, kendi ikti
dar güçlerine gölge gelmemesi için
doğruyu söylememişlerdir. Media
da başka alanlarda aynı tutum için
dedir. Acılarını yıllar sonra çocuk
lannuz çekecektir. Orta vadede bir
birlerine çamur atan, Ansiklopedi
savaşım sürdüren taraflardan sosyal
etik’e daha az dikkat edeni yok olup
gidecektir.

Dünyayı büyük ideolojilerin,
dinsel doktrinlerin düzeltemediğine
tarih tanıktır. Tam olarak kuşkusuz
bir “dünya cenneti” yaratmak ola
naksızdır. Ancak media çağında el
deki büyük güçle doğru, sağlıklı,
hümanist mesajlar aktarılır, sosyal

etik’e uyulursa çocuklarımız daha
erinçli bir dünyaya kavuşur.

Sosyal etik’e uymayan tek
yönlü media’da propaganda yapan
totaliter faşist, nasyonal sosyalist ve
komünist devletler yok olup git
mişlerdir. Acılarını çocukları çek
miştir.

Hedef kitle reaksiyonunda pa
sif olabilir, ancak günü geldiğinde
uyutulduğunun farkına varmnca çok
büyük bir bunalıma girerek şiddet
gösterebilir. . C)

“Bırakınız yapsınlar, bırakınız
geçsinler” formülü altematiflerin
çok olduğu ülkelerde sakıncalı ol
mayabilir. Kaldı ki oralarda bizde
kinden çok daha fazla hümanist ve
kültüre dayalı mesajlar verilmekte
ve insansal yönelimler kitle örgütle
riyle gündeme gelmektedir.

Aklımızı devşirn~enin zamanı
gelmiştir. Kökeni Hint, Antik Yu
nan, Islüm’ın Altın Çağı, Rönesans,
Aydınlanma Çağı, Doğal haklar ve
özgürlükler anlayışıyla biraraya ge
len insanlık “altın zincirine” ters
düşmememiz gerekir. 0 zincir ras
yonalist temele dayalıdır; o zincir
sevgiyi, kardeşliği, insanın insan ta
rafından sömürülmemesini esas alır.
0 zincir yaşam için çıkarın önemi
nin bfiincindedir, ama bunu istisma
ra dayalı olarak gerçekleştirmenin
yanhşhğını kavramıştır. 0 zincir ah
laka uygun davranmanın gerçek,
sağlıklı, eşit, özgür çıkar dengesi or
tamı yaratacağını bilir.

Media’nın ölçüt alacağı değer
ler sistemi ve aktaracağı mesajda bu
“altın zincir”e, yani klasik kültüre,
çağdaş kültür sentezine, insan hak
lanna ve hümanist ilkelere dayalı ol
malıdır. Hedef kitle böyle bir yak
laşımla karşılaşırsa tepkisi çok daha
anlayışlı ve sevecen olur; böylelikle
güçlü media da insanlığa hizmet
eder. Bu tür bir tıizmet çıkar da geti
rir. Bu tür çıkan getirdiği kazanç da
ha kutsal, daha ahlaldı ve daha in
sancıldır, ama uzun vadede gerçek
leşir.

sorunlar ya Sit-Corn denen gerçek
olayların ekrana getirilmesiyle, ya
da Reality-Show programlarıyla ele
alınıyor. Talk-Show program
lannda da hep toplumsal sorunlar
işleniyor. Bütün bu gelişmeler tele
vizyonun yeni aşamalara yönel
diğini ve izleyicfierinde çok başka
şeyler aradığını gösteriyor.

Belgrat’ta 1500 ga
zeteci işten atıldı

Uluslararası Gazeteciler Fe
derasyonu Sırbistan Radyo ve Tele
vizyonunda çalışan 1500 gazetecile
rinin işine son verildiğini bildiriyor.
Federasyonun aylık bülteni Direct
Line bu gazetecilerin hiç bir neden
olmadan işten çıkartıldıklannı be
lirttikten sonra uluslararası meslek
çevrelerini bu olayı protesto etmeye
çağırıyor.

Ozgür Avrupa
Radyoları

Özgür Avrupa Radyoları Fe
derasyonu’nun Dördüncü Kongre
Si 29 Nisan-3 Mayıs tarihlerinde
Brüksel’de toplanacak. Kongrenin
gündeminde şu konular yer alıyor:

-Tecimsel olmayan me
dia’larm 199 e urum arı:

Bu konunun tartışılmasına Av
rupa Konseyi, Avrupa Topluluğu
Komisyonu, Avrupa Parlementosu
temsilcileri de katılacak. Avrupa’da
media’larla ilgili yasalar, frekans
dağıtımı, demokratik media’ların
durumu bu madde çerçevesi içinde
tartışılacak;

-Ortalığı ateşe veren basm ya
da barış basını: Yugoslavya’da ga
zetecilerin ve media’lann durumu ve
sorumlulukları görüşülecek;

-Avrupa’da iletişim özgür
lüğü ve vatandaşlarm haber alma
hakkı.

Sosyal Etik ve Media
Prof. Dr. Niyazi Öktem

Amerika’da yalnız siyasal konuları
yayınlayan bir kanal var: C-SPAN

Amerika’da sayısı üç yüzü aşan
kamusal TV kanalı var. Bunların en
önemlilerinden biri de C-SPAN
(Cable Satellite Public Affairs Net
work)

1979’da kurulan C-SPAN’ın
amacı kamusal toplantıları kablo ile
halka duyurmak. C-SPAN ilk
başlarda Temsilciler Meclisindeki
tartışmaları duyurmak için kurul
muş, günde üç saat yayın yapmakla
yetiniyormuş. 0 dönemde bu kanala

C) abone olan meskenlerin sayısı da sa
dece 3 buçuk milyonmuş. Ama bu
aboneler Amerika’nm aydınlanndan
ve seçkin insanlarından oluştuğu
için C-SPAN kısa zamanda büyük
bir önem kazanmış.

Bir süre sonra da kanal sayısı
ikiye yükseltilmiş: C-SPAN I ve C-
SPAN II. Kanallar ayrı ayrı top
lantıları yayınlamakta uzman
laşmışlar. Dci kanala birde C-SPAN
adı veriliyor.

C-SPAN reklam almıyor.
Bütçesi 15 milyon doların üstünde.
Giderler abone gelirleriyle karşılam
yor. Aylık abonman 15 dolar.

C - SPAN ‘in yayınlandığı
başlıca programlar şunlar: Temsilci

Q ler Meclisi ve Senato tartışmaları,Seçim kampanyaları, özellikle
bütün ayrıntılarıyla ikibüyük parti
nin konvansiyonları, Kanada’da
İngiltere’de, İsrail’de, Japonya’da,
Fransa’da Meclis tartışmaları, Avru
pa Parlamentosu çalışmaları, büyük
federasyonlann ve örgütlerin kong
releri..

Bunların yanı sıra C-SPAN iz
leyicfierden gelen güncel sorulara da
yanıt veriyor. 1989’da yanıtlandı
nian telefon sayısı 13 binmiş, bu
sayı o yıldan bu yana durmadan
yükselmiş.

C-SPAN’ın kadrosunda bugün

. 155 kişi görev alıyor.
C-SPAN’m izleyicilerinin ana

tomisi de şöyle: İzleyicilerin %14’ü
18-24 yaşlarında gençlerden
oluşuyor; % 54’ü 25-44 yaşlarındaki
olgun insanlardan; geri kalanı da da
ha büyük yaşlardaki izleyicilerden.

Amerika’da C-SPAN izleyen
meskenlerin sayısı 50 milyonun
üstünde. Meskenlerin % 58mm C
SPANa abone olduğu anlaşılıyor.
Bu da hiç küçümsenecek bir oran
değil.

Amerika’da Show programları,
diziler, TV filmleri yayınlayan
yüzlerce TV kanalı varken insan
ların C-SPAN gibi politika ve kültür
yayını yapan bir kanala yönelmeleri
çok ilginç. İzleyiciler büyük bir
oburluk ve aç gözlülükle magazin
programlarına saldırdıktan sonra da
ha kaliteli programlar aramaya
başlıyorlar. Yalnız seks, şiddet, ma
cera olayları zamanla insanları do
yurmamaya başlıyor. İzleyiciler ha
bere, yoruma, kültüre ve sanata
yöneliyorlar. .

Amerika’da C-SPAN gibi
başka kanallar da var. Örneğin Co
urt-TV yalnız duruşmaları, adli
olayları yayınlıyor. İnsanlar bunları
hem ilgi ile izliyorlar, hem de bun
lardan birtakım toplumsal sonuçlar
çıkartıyorlar.

Bunların yanı sıra bazı kanallar
da yalnız çevre, kadın ve eğitim so
runlarını, dinsel konuları ele alıyor
lar ve kendi dallarında uzman
laşıyörlar.

Yerel televizzyonlar kentlerin
sorunlarına ağırlık veriyor, belediye
hizmetlerini tartışma konusu yapı
yorlar.

Bazı ülkelerde de bunlara ben
zer gelişmeler görülüyor. Toplumsal

2 15



“Yaşasin Radyo” adlı örgüt
geçen ay Paris’te Avrupa düzeyinde
bir radyolar toplantısı düzenledi.
Buna özel radyolarla derneksel rad
yolar katıldı.

Bu toplantıya sunulan bir
araştırma bugün Avrupa’nın 20 ülke
sinde radyoların genelde 20-35
yaşlarinda insanlara seslendiğini
gösteriyor. Rapora göre insanlar bir
hafta içinde en çok uykuya yer ayır
ıyorlar. Bunu, işe ve TV izlemeye
ayrılan zaman izliyor. Onların ar
kasından da radyo geliyor.

Radyo dinleyen insanların aynı
zamanda iyi gazete okuyucusu ol
dukları da belirtiliyor.

Radyo en çok Kuzey ve Orta
Avrupa ülkelerinde, Almanya ve
Fransa’da izleniyor. Buna karşılık
İtalya’da halkın dörtte biri hiç radyo
dinlemiyor.

Avrupa radyoculuğunda iki
çeşit gelişme var: Biri yerel ve
bölgesel radyoculuğun gelişmesi.
Bunun örnekleri Almanya’da, Belçi
ka’da ve İngiltere’de görülüyor.

İkinci çeşit gelişme radyo şebe
kelerinin gelişmesi. Bunun örnekle
rine Fransa’da, İtalya’da, Ispanya’da
ve Portekiz’de rastlanıyor.

Buna karşılık Fransa’da der
neksel radyoların çok geliştiği vur
gulamyor.

Toplantıda belirtildiğifle göre
tecimsel radyoların duı w’ıu pek par
lak değil. Üçte biri güçlük içinde bu
lunuyor.

Avrupa’daki devlet radyoları
Avrupa Yayın Birliği’ne üyeler.
Birlik özel radyolan üyeliğe kabul
etmediği için onlar da kendi ara
larında örgütlenerek geçen yıl Av
rupa Radyolar Birliği’ni kurdular.
Bu birlik Avrupa Parlamentosu
üzerinde etkin olmaya çalışıyor.

Monte-Carlo Radyosu
Satışa Çıkarılıyor
Monte-Carlo Radyosunun du

rumu son yıllarda oldukça
kötüleşmişti. Radyonun izlenme
oranı 1990’da % 5,2’ye, 1991’de %
4,7’ye, 1992’de de % 3,8’e düştü.
Radyonun bütçe açığının da 1992’de
38,7 milyon frank olduğu belirtili
yor.

Moitte-Carlo Radyosunun
hisselerinin % 83’ü Fransız Devleti
nin bir yan kuruluşu olan SOFİRAD
ortakliğımn elinde bulunuyor. Geri
ye kalan % 13’ü de Monako prens
liğinin elinde.

Monte-Carlo Radyosunu satın
almaya aday olanlar arasında şu fir
malar bulunuyor: Fas Kralı Ikinci
Hasan’ın damadı Fuad Filali’nin
mülkiyetinde olan ONA ortaklığı,
Berlusconi, NRS grubu, yayıncı
Alain Ayache vb..

Monte-Carlo Radyosunun
çöküşünün nedenlerinin başında FM
radyolarının rekabeti geliyor.

Ama, iktidarda olan Demok
ratik Forum Partisi bir süre sonra
TV ve Radyo yayınlarının hukume
ti yıprattığını öne sürerek bu ku
rumların yöneticilerini görevle
rinden uzaklaştırmaya yöneldi.
Muhalefet partilerinin temsilcisi
durumunda olan Cumhurbaşkanı
Arpad Gones ise hükümetin bu ka
rarını veto etti.

Hükümet başkanı Josef An-
tall bunun üzerine hükümetin
bütün kamu görevlilerinin işlerine
son verilebilmesifli sağlayacak ye
ni bir yasaya başvurarak iki yöne-
ticiyi de işten uzaklaştırdı. Böyle
ce havanın büsbütün gerginleştiği
bildiriliyor. _j

F BAŞYAZI ]
Düşünceye Kapalı
TV Kanalları

Hıfzı Topuz

Türkiye ‘de bugün izleyebil
diğimiz yerli TV kanallarırnfl sayı
sı 10 ‘u aşıyor. Çanak antenlerle iz
lenen yabancı TV kanallarını bu
sayıya katmıyorum.

Neler sağlıyor bize bu kanal
lar? Her şeyden önce varyete prog
ramlarında, yerli ve yabancı film

() lerde, yarışmalarda ve dizilerdeçoğulculuk ve geniş seçim olanak
ları.

Ya habercilik ne oluyor?
TRT’nin partiler açısından dengeli
haber programlarının yanı sıra
bazı özel kanallarda şimdi zaman
zaman çarpıcı haberler duyabiliyo
ruz. Ama bunlar yeterli mi?

Türkiye’de çok önemli olaylar
oluyor, türlü soruşturmalar, sa
bahtan akşama kadar süren panel
ler, sempozyumkir, konferanslar..
Bunlara siyasal yaşamda rol oyna
yan liderler, düşünürler, üniversite
öğretim üyeleri katılıyor. Yeni
düşünceler ortaya atılıyor, yeni
çözümler öneriliyor. Katılımcılar
liderleri köşelere sıkıştırıp ter
döktürüyorlar, türlü kararlar alın
ıyor..

Bu tartışmalar olurken salo

O na bakıyorsunuz, tek bir gazeteciyok. Televizyoncular ise açış ko
nuşmalarını çekip salondan çok
tan ayrılmışlar.

Brtesi sabah gazetelere bakı
yorsunuz, Türkiye ‘ye yön verecek
önerilerden tek satır yok. Bir ya da
iki gazetede bir resim ve dört
satırlık bir resim altı yazısı, belki
bir gazetede de tek sütun üzerine
allı satırlık bir haber!

Peki, hangi haberler ön plana
çıkartılmış diye bakıyorsunuz, ma
gazin haberleri, partilerin iç çe
kişmeleri ve terör olayları.

TV kanalları olayların kuru
gürültüleri ile yetiniyorlar, yorum
getireıniyorlar. Düşünce oluştur

devamı 14. sayfada

Geçen yıl Unesco’da Uluslara
rası Müzeler Konseyi (ICOMYun
başkanlığına seçilen Malili eğitim
uzmanı ve kültür araştırmacıSı Alp
ha Oumar (Omer) Konare geçen
aylarda yapılan demokratik seçim
lerle Mali devlet başkanlığına geti
rildi. Unescoda ün yapmış bir
kişinin devlet başkanlığına seçilme
si Paris’te sempati ile karşılandı.
Bugün 47 yaşında olan Konare
Varşova’da arkeoloji eğitimi
gördükten sonra 32 yaşında Gençific.
Kültür ve Spor Bakanlığına getiril
miş, ama o zamanki Devlet başkanı
Mousa .Traor~ ile anlaşamayarak
görevden ayrılmıştı. .

. Alpha Konare 1983’te Jama
na Kültür Kooperatiffini kurdu. Ja
mana adında da Bambaraca bir dergi
yayınladı. Jamana okuma yazma
bilmeyen köylülere sesleniyordu.
Kooperatif bunun yanı sıra Sorofe
(Bülbül) adında kasetler yayınlama
ya başladı. Amaç okur yazar olma
yanlara kasetlerle birşeyler, anlata
bfimekti.

Alpha Konar~.bun1arla da ye
tinmedi, .1989 Martmda Les Echos
(Yankılar) . adında. bir gazete
yayınladı. Gazetenin tirajı kısa za
manda 30 bine yükseldi. Köylüler ve
gençler kendisini destekliyorlardi.
Konare bunların yanı sıra birkaç ki
tap yazdı. Hükümet Konaröye kötü
gözle baluyordu. Konare yılmadı si
yasal eylemlere girişti. Traor~ dev
rildikten sonra da Mali’de Demok
rasi için Birlik (Adema) partisinin
desteğiyle seçimlerde Devlet
başkanlığına aday gösterildi ve ka

zandı. .

2 Şubat 1993 tarihli Le Monde
gazetesinde Konare ile yapılmış
uzun bir konuşma yayınlandı. Ko
nare bu konuşmasında eğitim,
kültür ve iletişim konularında şun
ları söylüyor:

-“Afrika’da bir eğitim bu
nalımı vardır. Mali bağımsızlığa
kavuşalı 30 yıl oldu ama, ülkede
okur yazar sayIsı gittikçe azalıyor.
Çocuklar okula daha az gidiyor
lar. Bu bir tragedyadir. Ulke de
mokratik bir sürece kavuştu ama,
biz yeni kuşakların demokrasi
sürecine katılmalarını nasıl isteye
cegız. . .

Sömürge..cilik döneminde
eğitimin amacı sömürge yönetimi
ne gerekli kadroları yetiştirmekti.
30 yıldır pek bir şey değişmedi.
Okullar işsiz insanlar üreten birer

. fabrika oldu. Okullardan çıkanlar
ülkenin gerçeklerini kavrayamı
yorlar. Çünkü okullar ne yerel
kültürleri gözönünde bulunduru
yor, ne de çevre sornülarını. Okul
lar çocuklara yabanĞı bir dile ses
leniyorlar. Eğitim sistemini
düzeltmek için işe buğünku siste
mi yıkmakla başlamak gerekffl.

Yarının oku!larmda’~i!keüin
geleneklerinin.. tartışfimasina,
sağlık, çevre, yur~t~şhk bfiğişi, tü-
nh ve coğrafya koüülarıhaağı~!ık
verilmelidir. . .

Demokrasi ve köktendin~ili].*
Afrika’nın bağımSıZ~ytlla~.

rında her ülkede.tek partj,rejinıi
kuruldu. Bu rejimlerin her yerde

devamı. 14. sayfada.

Avrupa’da “Özel”
Radyolar Bir iği

.
. • ( OCAK 1

İI[U1 I1k~t-ı-~ın’ı Dı.n ~ ~ I
UNESCO TÜRKİYE MİLLİ KO jSyONU.İLETİŞİM KOMİTESİ YAYINI

‘4acaristan ‘da TV
ve Radyo Kavgası

Macaristan ‘da hükümetle
muhalefet arasında Televizyonun
ve Radyonun yönetimini ele geçir
mek ya da yitirmemek amacıyla
bir süreden beri çekişmeler olu
yor.

Komünistler iktidardan ayrıl
dıktan sonra iş başına geçen tutu
cular Televizyonda ve Radyoda ta
rafsız bir yönetimin kurulması
amacıyla muhalefetin de kabul
edeceği iki sosyoloji uzmanını bu
kurumların başına getirmişlerdi.
Böylece Elemer Hankiss TV Ge-<’
nel Müdürlüğüne, Czaba Gombar
da Radyo Genel Müdürlüğüne
atanmıştı.

Çağdaş İletişimin Ulusal

Kültürlere Yararları ve Zararl rı

Mali’de ilk kez demokratik seçimlerle devlet başkanlı~ına ge
tirilen Unesco-ICOM başkanı Alpha Komar~ TV’nin Uçüncü
Dünya ülk~1erinde başı boş kaldığı zaman kültürel açıdan za
rarh olabileceğini vurguluyor.

Ii

,.

İLETİŞİM DÜNYASI
Sahibi

Unesco Türkiye Milli Komisyonu
Adına

Prof Dr. Suat Sinanoğlu
Sorumlu Yayın Müdürü

Hıfzı Topuz

Yazışma Adresi:
Unesco Türkiye Milli Komisyonu

İletişim Komitesi
Göreme Sokak No:7

Kavaklıdere - ANKARA
Fiyatı: 1000 TL.

Yapımı: Anadolu Matbaası
İSTANBUL

UNESCO TURKIYE MİLLİ KOMİSYONU
Başkan Prof. Dr. Suat SİNANOĞLU,

Başkan vekili Prof. Dr. Oluş ARIK, Prof. Dr.
Emel DOĞRAMACI, Recep BILGINER,
Ali Engin OBA, Prof. Dr, Ziya BURSA
LİOĞLU. Prof. Dr. İnci ENGİNON, Prof.
Dr. Mahmut ADEM, Prof. Dr. fiber OR

TAYLI, Prof. Dr. Emre KONGAR, Uygur
TAZEBAY, Prof. Dr. Ümit SERDA

ROĞLU. Prof. Dr. Arsin AYDİNURAZ,
Prof. Dr. Necati ERŞEN, İJİkÜ BILGEN.

16
1


