UNESCO Türkiye Millî Komisyonu
UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

39. Genel Konferans Kararları

BİLGİ VE İLETİŞİM KOMİSYONU (CI)

RAPORU

(i)

 

İÇİNDEKİLER

Giriş

İletişimin Kalkınması Uluslararası Programı (IPDC) ve Herkes için Bilgi Uluslararası Programı (IFAP) raporları

Tartışma 1            Madde 3.2 – Taslak Programın ve 2018-2021 Bütçesinin Benimsenmesi (39 C/5); Bölüm II. A: Ana Program V – Bilgi ve İletişim

- 39 C/5 belgesinin 1. Cildinde teklif edilen Tavsiye Kararları

- Reddedilen veya çekilen taslak tavsiye kararları

- Ana Program V için Bütçe Hükümleri

Tartışma 2             Madde 4.20 – Birleşmiş Milletler Gazeteci Güvenliği ve Suçların Cezasızlığı Olayı Eylem Planı’nın uygulanmasında UNESCO’nun lider rolünün güçlendirilmesi

Tartışma 3             Madde 4.4 – UNESCO’nun gözetiminde; Kore Cumhuriyeti’nde Belge Mirası Uluslararası Merkezi’nin Kategori 2 Merkezi olarak kurulması

Tartışma 4             Madde 4.21 – UNESCO’nun gözetiminde (Kategori 2) Quito, Ekvator’da Latin Amerika İleri İletişim Çalışmaları Uluslararası Merkezi’nin (CIESPAL) kurulması

Tartışma 5            Madde 4.7 – 2015 sonrası Bilgi Toplumları Dünya Zirvesi Raporu

Tartışma 6            Madde 4.18 – Quebec’in Eylem Çağrısı: İnternet ve Gençliğin Radikalleşmesi

Tartışma 7             Madde 6.3 – Açık Eğitim Kaynakları (OER) alanında uluslararası işbirliği için bir standart belirleme aracının istenirliği

Tartışma 8            Madde 4.5 – Gençlik Forumu’nun sonuçları

 

GİRİŞ

1.            Yürütme Kurulu, 201. Oturumunda Bilgi ve İletişim Komisyonu Başkanlığı koltuğu için Avustralya’dan Martin Hadlow’un adaylığını Genel Konferans’a önermiştir (201 EX/Decision 20.IV). 

2.            6 Kasım 2017’deki ilk toplantıda Komisyon, Adaylıklar Komitesi’nin Başkan, Başkan Yardımcısı ve Raportör koltukları için önerdiği adaylıkları onaylamıştır. Alkışlarla seçilenlerin listesi şu şekildedir::

Başkan:                                Martin Hadlow (Avustralya)

Başkan Yardımcıları:        Élaine Ayotte (Kanada) 

Atanas Mladenov (Bulgaristan) 

Chafica Haddad (Grenada) 

Khalil Karam (Lübnan)

Raportör:                              Patience Mhandu (Zimbabve)

3.            Devamında Komisyon, Genel Konferans tarafından önerilen maddeler ile birlikte 39 C/COM.CI/1 belgesinde yer alan çalışma takvimini benimsemiştir.

4.            Komisyon gündemdeki maddelerin görüşülmesi için 6-7 Kasım 2017 tarihlerinde dört toplantı tahsis etmiştir.

İletişimin Kalkınması Uluslararası Programı (IPDC) (39 C/REP/24) ve Herkes için Bilgi Uluslararası Programı (IFAP) (39 C/REP/25) Raporları

5.            İlgili başkanlar tarafından sunulan İletişimin Kalkınması Uluslararası Programı (IPDC) (39 C/REP/24) ve Herkes için Bilgi Uluslararası Programı (IFAP) (39 C/REP/25) raporlarını inceleyen Komisyon, Genel Konferansa bu raporları not almasını tavsiye etmektedir.

TARTIŞMA 1

Madde 3.2 –  Taslak Programın ve 2018-2021 Bütçesinin Benimsenmesi (39 C/5)

6.            Birinci ve ikinci toplantılarında Komisyon Taslak Programın ve 2018-2021 Bütçesinin Benimsenmesi (39 C/5) konusunu görüşmüştür.

7.            25 Taraf Devletin temsilcileri ve bir STK temsilcisi söz almıştır.

39 C/5 belgesinde (1. Cilt) önerilen taslak tavsiye kararları

8.            Komisyon, aşağıda tashih edildiği üzere Ana Program V Bilgi ve İletişim’ dair 39 C/5 belgesinin 1. Cildindeki 06000 sayılı paragrafta önerilen tavsiye kararının benimsenmesi için Genel Konferans’a tavsiyede bulunmuştur:

                (i)           39 C/6 belgesinde yer alan 7.8, 7.9, ve 7.10 paragrafları ile 39 C/6 belgesinin ekinde yer alan D Bölümü’nün 4. Paragrafı;

(ii)          39 C/COM.JM/DR.1. belgesinde yer alan Ana Program V için gözden geçirilmiş benimseme miktarı

 

Tavsiye kararı şöyledir:

06000

Ana Program V – Bilgi ve İletişim Taslak tavsiye kararı  

 

Genel Konferans,

1. Genel Direktöre aşağıdaki konularda yetki verir:

(a)          2018-2021 dönemi boyunca, yerliler de dâhil olmak üzere bütün toplumlardaki engelliler ve ötekileştirilmiş insanlar, gençlik ve toplumun en korunmasız kısımları ile Afrika, toplumsal cinsiyet eşitliği, az gelişmiş ülkeler (LDC) ve gelişmekte olan küçük ada ülkelerine(SIDS) özel olarak odaklanan iki ana eylem planına hitap eden ve Stratejik Hedefler etrafında oluşan Ana Program V eylem planını uygulamak;

(b)          Ana Program V eylem planının uygulanmasında programın tamamlayıcı modelleri olarak Güney-Güney ve Kuzey-Güney-Güney işbirliğinden yararlanmak ve Programın geliştirilmesi ve uygulanması noktasında sivil toplum, özel sektör, Birleşmiş Milletler sisteminin bütün kurumları ve diğer uluslararası ve bölgesel kurumlarla işbirliği geliştirmeye devam etmek ve buradan amaçla:

Stratejik hedef 9: İfade özgürlüğünü, medya kalkınmasını ve bilgi ile bilgeliğe erişimi teşvik etmek  

  1. Vazgeçilemez insan hakları olan ifade özgürlüğünün ve bilgiye erişimin desteklenmesi ve teşvik edilmesi için farkındalık yaratılması ve bir uluslararası kampanyasının oluşturulması. Bunlar; Dünya Basın Özgürlüğü Günü (3 Mayıs) ve yıllık ödülü UNESCO Guillerme Cano Dünya Basın Özgürlüğü Ödülü, UNESCO/Emir Jaber Al Ahmad Al Jaber Al Sabah Engelli Bireylerin Dijital Güç Kazanımı Ödülü ve Uluslararası Engelli Bireyler Günü (3 Aralık) ile Uluslararası Gazetecilere Karşı İşlenen Suçların Cezasız Kalmasını Sona Erdirme Günü (2 Kasım) ve Uluslararası Evrensel Bilgiye Erişim Günü (28 Eylül) gibi öncü UNESCO etkinlikleri ile gerçekleştirilecektir. Bilginin serbest akışı ayrıca ilgili politikalar ile yasal çerçeveleri tasarlamak ve uygulamak için hükûmetlerle, medyayla, sivil toplumla ve diğer paydaşlarla yakın çalışmak yoluyla teşvik edilecektir. Bu gayretler oto-kontrol yapan medya güvenilirliği sistemlerini güçlendirmek ve yürürlüğe konulması ve medyadaki mesleki ve ahlaki standartların hazırlanması ve benimsenmesi için yardım edilmesi yollarıyla tamamlanacaktır;
  1. BM Gazetecilerin Güvenliği ve Suçların Cezasız Kalmasına dair Eylem Planının uygulanması, BM İnsan Hakları Konseyi’nin Evrensel Dönemsel Değerlendirme sürecine katkı verilmesi, ölümlerin ve cezasız kalan suçların gözlemlenmesi ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedef 16.10’da belirtilen bilgi ve temel haklara kamusal erişimi ilerletmek ve sağlıklı demokrasilerin inşasında gazetecilerin kendi rollerini oynamaları üzerine hükûmetlerin ve medyanın hassaslaştırılması gibi gelişmelerle gazetecilerin korunması için uluslararası gayretlere öncülük edilmesi;
  1. Özellikle geçiş ülkelerinde ve çatışma sonrası durumlarda özgür ve bağımsız medyayı cesaretlendiren bir çevrenin geliştirilmesinin desteklenmesi. Bu da; gazeteci eğitiminin teşviki, bağımsız kurumların oluşturulmalarının ve büyümelerinin desteklenmesi ile hükûmetlerin ilgili medya çevrelerini geliştirmeleri için cesaretlendirilmeli ile sağlanacaktır;
  1. Dünya Radyo Günü’nün (13 Şubat) uluslararası gözlemini yürütmek ve felaketler ile acil durumlar karşısında etkin bir medya tepkisi verebilmek ve toplum medyasını desteklemek konularında Üye Devletlere yardımcı olarak medya çeşitliliğini ve çoğulculuğu teşvik etmek;
  1. Hem cinsiyete özel programlama ile cinsel anaakımlaştırma hem de UNESCO Medya’da Cinsiyete Duyarlı Göstergeler’ine (GSIM) başvuran medya kurumları ile işbirliği yaparak cinsel ayrımlara ve şiddete değinmek. UNESCO Medya ve Cinsiyet Küresel Ortaklığı (GAMAG) and yıllık Haberlerde Kadınlar (Women Make the News) girişimini destekleyip, UNITWIN Cinsiyet, Medya ve Bilgi İletişim Teknolojileri ağını destekleyecektir;
  1. Üye Devletlere müfredatta Medya ve Bilgi Okuryazarlığı (MIL) benimsemeleri ve entegre etmeleri, politika ilkeleri ve uygulama çerçevelerini uygulamada ve Medya ve Bilgi Okuryazarlığı için Küresel Ortaklık’ı (GAPMIL) yürütmeleri için destek sağlayarak insanları, özellikle de gençleri eleştirel düşünme ve kültürlerarası yeterlik geliştirmeleri için güçlendirmek;
  1. Uluslararası İletişimin Kalkınması Programı (IPDC) aracılığı ile ücretsiz, çoğulcu ve bağımsız medyanın katkısını güçlendirebilmek için medya kalkınmasını teşvik etmek ve belirli standartlar getirmek. Üye Devletler’e, uluslararası medya işbirliklerinden gelişen iyi uygulamaları ve deneyimleri paylaşarak yerel medyanın geliştirilmesi için destek sağlanacaktır;
  1. Medya Kalkınma Göstergeleri (MDIs), Gazeteci Güvenliği Göstergeleri (JSIs) ve ile (UNESCO’nun internetin evrenselliği kavramı temelinde) İnternet Kalkınma Göstergeleri’nin yeni seti) gibi IPDC göstergelerini kullanarak; Medya Kalkınması, Gazetecilerin Güvenliği ve İnternetin Evrenselliği gibi alanlardaki çalışmaları inceleyerek Üye Devletlerdeki medya politika düzenlemelerini desteklemek;
  1. Alandaki kurumsal mükemmeliyeti sağlamak hususunda bir model olan UNESCO müfredatı modelini temel alarak gazetecilerin, gazeteci eğiticilerin ve kurumlarının kapasitelerini geliştirmek ve öte yandan kadın gazetecilerin eğitimi teşvik etmek. Gazetecilerin bilim, kalkınma ve demokratik yönetişim konularını raporlama hususundaki becerilerini geliştirerek sürdürebilir kalkınmayı desteklemek;
  1. Bilgiye evrensel erişim, Bilgi ve İletişim Teknolojileri (ICTs) ve açık çözümler konusunda politika çerçevelerinin geliştirilmesini destekleyerek Az Gelişmiş Ülkelerdeki (LDCs) insanlar, kadınlar ve kız çocukları, gençler ve engelliler gibi diğerlerine göre görece dezavantajlı insanları geride bırakabilecek olan dijitalleşme ile bilginin arasındaki köprüyü kurabilmeleri açısından Üye Devletleri güçlendirmek;
  1. Dünya Belleği Programı doğrultusunda, dijital formları da kapsayarak Belge Mirası’na erişim gibi ilgili bütün durumlarda tanımlama, dağıtım ve korumayı ilerletmek;
  1. Özellikle öğretmenleri, araştırmacıları, bilgi-iletişim profesyonellerini ve bilim insanlarını hedefleyerek Bilgi ve İletişim Teknolojileri’nin (ICTs), Açık Eğitim Kaynakları’nın (OER), bilimsel bilgiye Açık Erişim’in (OA), Açık Veri’nin, geniş bant ICT’lerin, mobil cihazların ve açık çözümlerin kullanımı ile Üye Devletler’in bilgiye evrensel erişimini ve bilgi kaynaklarını kullanımını desteklemek;
  1. Küresel WSIS Fora’yı birlikte organize ederek, Birleşmiş Milletler Bilgi Toplumu Grubu’na (UNGIS) Başkanlık ederek, İnternet Yönetişim Forumu’na (IGF) katkı vererek ve UNESCO’nun çalışma alanlarındaki İnternet yönetişimine dair politika ve stratejilerin düzenlenmesine destek olan diğer etkinliklerin gerçekleştirilmesiyle kapsayıcı bilgi toplumlarını inşa etmek;

(xiv)       Uluslararası deneyim paylaşımı ve politika koyucular ile korunmasız grupların kapasitelerini geliştirerek Herkes için Bilgi Programı’nın (IFAP) öncelik alanlarındaki uygulamalar ile sosyal yardımları güçlendirmek. Program, özellikle gelişmekte olan ülkeler ile Gelişmekte Olan Küçük Ada Devletleri gibi Üye Devletleri hedefleyerek politika kaynakları ve reaksiyon çerçeveleri geliştirecektir;

(c)          Bu amaçlar doğrultusunda bütün fon kaynaklarından 2018-2019 dönemi için bütünleşik bütçe olarak $55,580,800 ayırmak.

2.            Genel Direktörden talep edilenler:

(a)  Ana Program V ile uyum içerisinde Afrika ve toplumsal cinsiyet eşitliği küresel önceliklerinin bütün hedeflerinin tamamen gerçekleştirileceği şekilde, tavsiye kararının verdiği yetki doğrultusunda çeşitli aktiviteler düzenlemek;

(b) Genel Konferansta benimsenen programın uygulanması ve aşağıda belirtilen beklenen sonuçların elde edilmesi için yürütme organlarına dönemsel raporlandırma yapmak:

Ana Eylem Planı 1: İfade özgürlüğünü çevrimiçi ve çevrimdışı alanda teşvik etmek, gazetecilerin güvenliğinin her boyutunu desteklemek, medyada çeşitliliği ve katılımı ilerletmek ve bağımsız medyayı savunmak

(1)          Üye Devletler çevrimiçi ve çevrimdışı alanda basın özgürlüğü ve bilgiye erişim de dahil olmak üzere ifade özgürlüğüne dair kanunlar ve politikalar uygulamaktadır ve Birleşmiş Milletler Gazetecilere Karşı İşlenen Suçlar ve Suçların Cezasızlığı Eylem Planı’nı uygulayarak gazeteci güvenliğini sağlamaktadır;

(2)          Üye Devletler medyanın çeşitlilik, toplumsal cinsiyet eşitliği ve gençliğin güçlendirilmesine olan geniş katkılarından yararlanmış ve toplumlar medya ve bilgi okuryazarlığı programları ile felaket ve acil durumlara karşı etkin medya tepkisi hususlarında güçlendirilmiştir;

(3)          Medya kalkınması güçlendirilmiş, Üye Devletler gözlemleme ve raporlama sistemlerini geliştirmiş ve bu sonuçlar IPDC tarafından desteklenen dışsal pekiştirilmiştir;

Ana Eylem Planı 2: Bilgiye evrensel erişimi ve bilginin korunmasını sağlayarak Bilgi ve İletişim Teknolojileri (ICTs) sayesinde bilgi toplumları inşa etmek

(4) Üye Devletlerin kapasiteleri Bilgi Toplumları Dünya Zirvesi (WSIS) çıktıları, Herkes için Bilgi Programı (IFAP) ve ilgili normatif çerçevenin uygulanması ile güçlendirilmiştir;

(5) Üye Devletler açık ve kapsayıcı çözümler ile sürdürülebilir kalkınma için Bilgi ve İletişim Teknolojilerin (ICTs) yenilikçi kullanımı doğrultusunda bilgiye evrensel erişimi teşvik etmek için tedbirler almıştır;

(6) Belge Mirasının tanınması, korunması, erişimi ve dağıtımı Dünya Belleği Programı ile küresel ve ulusal seviyelerde güçlendirilmiştir.

(c)           tamamı temiz değerlendirme kriterlerine dayanan ve İçsel Gözetim Servisi (IOS) değerlendirme ve denetlemelerinde uygulanabilir olan; olası devamlılık, yeniden düzenleme, çıkış stratejileri ve sona erdirme önerilerini içeren ana eylem planı ile beklenen sonuçlarının bir özetini Genel Konferans tarafından benimsenen programın uygulanması için stratejik sonuç raporuna (SRR) eklemek ve bu raporu Yürütme Kurulu’nun 209. Oturumunda sunmak;

 (d)         UNESCO’nun genel stratejik kaynak hareketliliğinin bir analizini de içerecek şekilde bir kaynak hareketliliği raporu hazırlamak ve bu raporu Yürütme Kurulu’nun 209. Oturumunda sunmak.

Geri alınan veya sürdürülmeyen taslak tavsiye kararları

9.            Komisyon aşağıda listenen taslak tavsiye kararının öneren tarafça geri çekildiğini Genel Konferansa bildirmiştir: 

– 39 C/DR.1 (Cezayir)

Ana Program V için Bütçe Hükümleri

10. Komisyon, Ana Program V 39 C/5’in 1(c) paragrafında $55,580,800 bütçenin onaylanması için Genel Konferansa tavsiyede bulunmuştur ve buradan anlaşılmaktadır ki, bu miktar Genel Konferansın bütçe çatısı ile komisyonların ortak toplantısında alınan kararın doğrultusunda düzenlemeye tabidir.

TARTIŞMA 2

Madde 4.20          Birleşmiş Milletler Gazeteci Güvenliği ve Suçların Cezasızlığı Olayı Eylem Planı’nın uygulanmasında UNESCO’nun lider rolünün güçlendirilmesi

11.          Komisyon Üçüncü ve dördüncü toplantılarında Madde 4.20 – Birleşmiş Milletler Gazeteci Güvenliği ve Suçların Cezasızlığı Eylem Planı’nın uygulanmasında UNESCO’nun lider rolünün güçlendirilmesi’ni görüşmüştür.

12.          38 Üye Devlet söz almıştır.

13.          Komisyon, Genel Konferans kayıtlarına girmesi için, Komisyon tarafından sözlü olarak bildirilen 39 C/61 belgesinin 17. Paragrafında önerilen tavsiye kararının benimsemesi için Genel Konferansa tavsiyede bulunmuştur. Tavsiye kararı metni şöyledir: 

Genel Konferans,

202 EX/Decision 5.I.K’yı hatırlayarak

Birleşmiş Milletler Gazeteci Güvenliği ve Suçların Cezasızlığı Eylem Planı’nın Uygulanmasının Güçlendirilmesi için Çok Paydaşlı İstişare Çıktı Belgesi’ni göz önünde bulundurarak,

39 C/61 belgesini inceleyerek

Silahlı çatışma da dâhil olmak üzere bütün durumlarda gazeteci güvenliği koşullarının geliştirilmesi ihtiyacını tanıyarak gazeteciler, medya çalışanları ve sosyal medya üreticileri gibi ve belirli bir gazetecilik itibarı yaratan kişilere karşı düzenlenen bütün saldırıları güçlü şekilde kınayarak,

Teknik yardım ve kapasite geliştirme de dâhil olmak üzere Birleşmiş Milletler Eylem Planı’nın etkin şekilde uygulanması için bütün ilgili paydaşların arasındaki ileri koordinasyonun önemini teyit ederek,

Birleşmiş Milletler Genel Kurulunun 71. Oturumunda, SDG 16.10 alt hedefinde bilgiye umumi erişim ve temel özgürlüklerin korunması başlığıyla gazetecilerin güvenliğine dair adanmış bir göstergeyi Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi küresel gösterge çerçevesinin benimsenmesini nezaketle karşılayarak,

UNESCO tarafından kınanan gazeteci cinayetlerinin yargısal durumuna dair yıllık bilgi talebinde bulunan Genel Direktöre Üye Devletlerin giderek artan cevap verme oranını memnuniyetle not ederek

Genel Direktörün Gazetecilerin Güvenliği ve Suçların Cezasızlığı 2016 Raporu doğrultusunda gazeteci cinayetlerinin çoğunluğunun silahlı çatışma esnasında gerçekleştiğini endişe ile not ederek, 

Öldürülen gazetecilerin çoğunluğunun erkek olmasına rağmen, öldürülen kadın gazeteci sayısındaki artışı ayrıca not ederek,

Hem çevrimiçi hem çevrimdışı cinsel taciz ve şiddeti de içerecek şekilde gazetecilere karşı saldırıları ve özellikle kadın gazetecilere yöneltilen tehditlerin artışını büyük bir endişe ile not ederek

Kurumun bu alandaki çalışmalarını desteklemek için gayrı resmi olarak kurulan UNESCO Gazeteci Güvenliği Arkadaşlık Grubu’nu ve Cenevre ve New York’ta Birleşmiş Milletlerin UNESCO Gazeteci Güvenliği Arkadaşlık Grubu ile ileri koordinasyonunun teşvik edilmesini nezaketle karşılayarak,

  1. UNESCO’nun Birleşmiş Milletler Eylem Planı’nın uygulanmasını güçlendirmek için liderliğini nasıl kullanacağına dair 39 C/61 belgesinde belirtilen eylemleri ilgi ile not alıp Sekretarya’dan tartışmayı Genel Konferansın 39. Oturumunda dikkate almasını talep etmektedir;
  2. Üye Devletleri, Sürdürülebilir Kalkınma 2030 Gündemi’nin uygulanması doğrultusunda gazeteci güvenliğine dair 16.10.1 sayılı göstergenin gönüllü olarak ulusal gözlemi için cesaretlendirmektedir ve bu süreçte Genel Direktörün Üye Devletleri desteklemesini talep etmektedir;
  3. Birleşmiş Milletler Gazeteci Güvenliği ve Suçların Cezasızlığı Eylem Planı’nın gazetecilere karşı yapılan saldırıları önlemek, onları korumak ve saldırıları hukuken takip edip cezasızlıkla mücadele etmek için ulusal güvenlik mekanizmalarının kurulması ve kapasite geliştirilmesi şeklinde ülke seviyesinde gönüllü olarak uygulanmasını güçlendirmek için Üye Devletleri cesaretlendirmektedir;
  4. UNESCO’nun Birleşmiş Milletlerin Eylem Planının uygulanmasında öncü olacak çalışmalarına gerekli fonu sağlamak adına ifade özgürlüğü ve gazeteci güvenliği Özel Tanımı ve Uluslararası İletişimin Kalkınması Programı (IPDC) ile Üye Devletleri gönüllü katkı sağlamaya davet etmektedir; 
  5. Genel Direktörü, silahlı çatışma da dâhil olmak üzere gazeteci güvenliğine karşı büyüyen tehditleri ve özellikle çevrimiçi ve çevrimdışı alanlarda kadın gazetecilere karşı tehditleri hitaben aktiviteler düzenlemeye davet etmektedir.

TARTIŞMA 3

Madde 4.4            UNESCO’nun gözetiminde Kore Cumhuriyeti’nde Belge Mirası Uluslararası Merkezi’nin Kategori 2 Merkezi olarak kurulması

14.          Komisyon ikinci toplantısında Madde 4.4 – UNESCO’nu gözetiminde Kore Cumhuriyeti’nde Belge Mirası Uluslararası Merkezi’nin Kategori 2 Merkezi olarak kurulması’nı görüşmüştür.

15. Komisyon, Genel Konferans kayıtlarına girmesi için, Komisyon tarafından sözlü olarak bildirilen 39 C/18 Bölüm VII belgesinin 3. Paragrafında önerilen tavsiye kararının benimsemesi için Genel Konferansa tavsiyede bulunmuştur. Tavsiye kararı metni şöyledir: 

Genel Konferans,

Genel Konferans tarafından 37 C/Resolution 93 ve 2020 EX/Decision 18. XV’de onaylandığı haliyle UNESCO gözetimindeki Kategori 2 kurumları ve merkezleri için gözden geçirilmiş bütünleşik kapsamlı stratejiyi hatırlatarak,

39 C/18 Bölüm VII belgesini hatırlatarak,

1.            Kore Cumhuriyeti Hükûmetinin, Genel Konferansın 37 C/Resolution 93 belgesiyle kabul ettiği üzere, UNESCO gözetiminde (Kategori 2) kurumları ve merkezlerinin kurulması ve işlerliği ilke ve esaslarına göre 37 C/18 Bölüm I ile uyumlu olacak şekilde Cheongju şehrinde UNESCO gözetiminde Kategori 2 Merkezi olarak Uluslararası Belge Mirası Merkezi (ICDH) kurma önerisini memnuniyetle karşılayarak;

2.             37 C/18 Bölüm 1’de belirtildiği üzere UNESCO gözetimindeki Kategori 2 Merkezleri anlaşma modeli ile UNESCO ile Kore Cumhuriyeti arasında 202 EX/18 Bölüm XV’in ekinde belirtildiği üzere yapılan taslak anlaşma arasındaki farklılıkları not ederek;

3.            Yürütme Kurulu’nun 202. Oturumunda (202 EX/Decision 18.XV)’da tavsiye edildiği üzere UNESCO’nun gözetiminde Kore Cumhuriyeti’nin Cheongju şehrinde Belge Mirası Uluslararası Merkezi’nin Kategori 2 Merkezi olarak kurulmasını onaylayarak;

4.            Kore Cumhuriyeti’nin Cheongju şehrinde Belge Mirası Uluslararası Merkezi’nin UNESCO’nun gözetiminde Kategori 2 Merkezi olarak kurulmasına dair ilgili anlaşmayı imzalamak üzere yetki vermektedir.

TARTIŞMA 4

Madde 4.21          UNESCO’nun gözetiminde (Kategori 2) Quito, Ekvator’da Latin Amerika İleri İletişim Çalışmaları Uluslararası Merkezi’nin (CIESPAL) kurulması

16. Komisyon üçüncü toplantısında Madde 4.21 – UNESCO’nun gözetiminde (Kategori 2) Quito, Ekvator’da Latin Amerika İleri İletişim Çalışmaları Uluslararası Merkezi’nin (CIESPAL) kurulması’nı görüşmüştür.

17. 2 Üye Devlet söz almıştır.

18. Komisyon, Genel Konferans kayıtlarına girmesi için, Komisyon tarafından sözlü olarak bildirilen 39 C/62 belgesinin 4. Paragrafında önerilen tavsiye kararının benimsemesi için Genel Konferansa tavsiyede bulunmuştur. Tavsiye kararı metni şöyledir:

                Genel Konferans,

37 C/18 Bölüm 1 belgesinin ekindeki UNESCO gözetiminde Kategori 2 kurumları ve merkezlerine dair gözden geçirilmiş bütünleşik kapsamlı stratejinin A.1.5 paragrafını ve “belirli durumlarda Genel Konferans Yürütme Kurulu’na Kategori 2 kurumu veya merkezi kurmak için yetki verir” içeriği ile Genel Konferans tarafından 37 C/Resolution 93’da benimsenen maddeyi hatırlatarak;

UNESCO gözetimindeki Kategori 2 kurumları ve merkezleri için gözden geçirilmiş bütünleşik kapsamlı stratejiyi tekrar hatırlatarak,

Latin Amerika’da Bilgi ve İletişim alanında çalışacak olan önerilen merkezde 39. Genel Konferans sonrasında UNESCO uzmanları tarafından fizibilite araştırması yapılmasına dair planları not ederek,

1.            Ekvator’un UNESCO’nun gözetiminde (Kategori 2) Quito, Ekvator’da Latin Amerika İleri İletişim Çalışmaları Uluslararası Merkezi’nin (CIESPAL) kurulmasını memnuniyetle karşılayıp;

2.            Yürütme Kurulu’na, 204. Oturumunda fizibilite çalışmasının sonuçlarını inceleyerek Ekvator’da Latin Amerika İleri İletişim Çalışmaları Uluslararası Merkezi’nin (CIESPAL) kurulmasına karar vermek için, Genel Direktörün UNESCO ile Ekvator Hükûmeti arasında merkezin kurulması için imzaları atmasıyla, yetki vermektedir.

TARTIŞMA 5

Madde 4.7           2015 Sonrası Bilgi Toplumu Dünya Zirvesi (WSIS) Raporu

19.          Komisyon ikinci toplantısında Madde 4.7 - 2015 Sonrası Bilgi Toplumu Dünya Zirvesi (WSIS) Raporu’nu görüşmüştür.

20.          17 Üye Devlet söz almıştır.

21.          Komisyon, Genel Konferans kayıtlarına girmesi için, Komisyon tarafından sözlü olarak bildirilen 39 C/41 belgesinin 16. Paragrafında önerilen tavsiye kararının benimsemesi için Genel Konferansa tavsiyede bulunmuştur. Tavsiye kararı metni şöyledir:

Genel Konferans,

38 C/Resolution 56’yı hatırlayarak,

WSIS çıktılarının uygulanmasına dair genel inceleme hususunda 16 Aralık 2015 tarihinde Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda benimsenen A/RES/70/125 sayılı tavsiye kararını hatırlayarak,

39 C/41 belgesini inceleyerek

1.            2015 Sonrası Bilgi Toplumu Dünya Zirvesi (WSIS) Raporu’na dair Genel Direktörün raporunu not alarak;

2.            Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini elde ederken bilgi ve iletişim teknolojilerinin potansiyelinden yararlanmaya sadık kalarak;

3.            Üye Devletleri ve diğer bütün ilgili paydaşları UNESCO’nun WSIS çalışmalarına katılarak ve katkı vererek gönüllü şekilde güçlendirmeye ve IPDC Hükûmetlerarası Konseyi tarafından önerilen internet göstergelerini uygulamaya davet ederek;

4.             Üye Devletleri herkes için kapsayıcı bilgi toplumları inşa etmek ve Sürdürülebilir Kalkınma 2030 Gündemi’ne katkı vermek için bilgi politikalarına erişimi sağlamaya davet ederek;

5.             Sektörlerarası ve disiplinlerarası uzmanlık ve bilgi toplumlarını inşa etmedeki ileri çalışmalar dâhil olmak üzere UNESCO’nun karşılaştırmalı avantajlarından yararlanarak WSIS’in çıktılarının uygulanmasında Birleşmiş Milletler sistemi içerisinde UNESCO’nun öncü rolünün devamını Genel Direktörden talep ederek

6.            2025 yılındaki WSIS +20 Gözlemi için Kurumun yol haritasını çıkarmak üzere bir tavsiye kararı çıkarmak için Genel Direktörden 40. Oturumda WSIS’in uygulanmasına dair bir tartışma raporu teslim etmesini talep etmektedir.

 

TARTIŞMA 6

Madde 4.18         Quebec’in Eylem Çağrısı: İnternet ve Gençliğin Radikalleşmesi

22.          Komisyon ikinci toplantısında Madde 4.18 - Quebec’in Eylem Çağrısı: İnternet ve Gençliğin Radikalleşmesi’ni görüşmüştür.

23.          6 Üye Devlet ve 1 gözlemci söz almıştır.

24.          Komisyon, Genel Konferans kayıtlarına girmesi için, Komisyon tarafından sözlü olarak bildirilen 39 C/59 belgesinin 5. Paragrafında önerilen tavsiye kararının benimsemesi için Genel Konferansa tavsiyede bulunmuştur. Tavsiye kararı metni şöyledir: 

Genel Konferans,

39 C/ 59’u hatırlayarak,

202 EX/Decision 14 ve Herkes için Bilgi Programının (IFAP) Uygulanmasına dair Raporu hatırlayarak,

Birleşmiş Milletler Genel Kurulu Tavsiye Kararı 2250 ve Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi Tavsiye Kararı 2354’ü hatırlayarak,

IFAP’ın radikalleşme ve teröre yol açan şiddetli aşırıcılığın önlenmesine katkı sağlayan aktivitelerinin altını çizerek,

1.             30 Ekim – 1 Kasım 2016 tarihlerinde “İnternet ve Gençliğin Radikalleşmesi: Önleme, Harekete Geçme ve Birlikte Yaşama” konferansının düzenlenmesindeki büyük katkıları için Quebec Yönetimi ile Kanada Hükûmetine şükranlarını sunarak;

2.            Aşağıdaki Quebec Eylem Planı Çağrısı’nı desteklemektedir:

QUEBEC EYLEM ÇAĞRISI

Quebec’in Eylem Çağrısı, “İnternet ve Gençliğin Radikalleşmesi: Önleme, Harekete Geçme ve Birlikte Yaşama” Quebec-UNESCO konferansının sonunda ortaya çıkmıştır. Konferansın bu dönüm noktası belgesi radikalleşmeye karşı harekete geçen 70’den fazla ülkeden 500 katılımcının düşünceleriyle oluşmuştur.

Quebec’in Eylem Çağrısını önemli boyutta destekleyerek, ortak bir hedef etrafında bir araya geliyoruz ve eylem çağrısı yapıyoruz!

Barış, güvenlik, insan haklarının korunması ve desteklenmesi, hukukun üstünlüğü ve sürdürülebilir kalkınma için ulusal ve uluslararası alanda verilen mücadeleyi tehdit eden hoşgörüsüzlük ve şiddetli aşırıcılığın endişesini taşıyarak;

Radikalleşmenin şiddet yolunda gittikçe evrimleşen, çok yönlü küresel bir olay olduğunun ve tek bir din, görüş veya insandan kaynaklanmadığının farkında olarak;

Şiddete öncülük eden radikalleşmenin önlenmesinin sayısız uluslararası insan hakları vasıtalarından ortaya çıkan ilke ve değerlerine karşı ortak bir sorumluluk olduğunun altını çizerek;

Birleşmiş Milletler Genel Sekreterinin Şiddetli Aşırıcılığı Önleme Eylem Planının uygulanması çağrısına cevap vererek;

Şiddete yol açan radikalleşmenin temel sebeplerinin analiz edilmesi ve önlenmesi için çok boyutlu bir yaklaşımda bulunulmasının önemini tekrar onaylayarak;

Nefret ve hoşgörüsüzlükten kaynaklanan şiddeti suçlar işlemek için aşırıcı propagandaya malzeme edilerek şiddetli aşırı fikirlerin yayılmasında yeni iletişim kaynaklarının kullanımından endişe duyarak;

İnsan hakları, diyalog, karşılıklı anlaşma ve hoşgörüye destek olacak şekilde İnternette vatandaş eğitimi ve eleştirel düşünme gibi alanlarda çalışmalar yaparak yeni teknolojilerin radikalleşmeyi engellemede de bir araç olduğuna vurgu yaparak;

2030 Gündeminin bir parçası olarak Birleşmiş Milletler yetkisi altında benimsenen Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri’nin tamamen elde edilmesi için tam kapasite ile çalışılması gerektiğini tekrar onaylayarak,

1.            Gençliğin radikalleşmesinin önlenmesi ve şiddetli aşırıcılığın bütün formlarına karşı mücadele verilmesi için uluslararası toplumu işbirliği yapmaya ve çabaları arttırmaya davet edip;

2.            Şiddete yol açan radikalleşmenin önlenmesi için gerekli tedbirleri alıp bu doğrultuda politikalar ve eylem planları yapmak için bütün hükûmetleri destekleyip;

3.            Eleştirel düşünme, hoşgörü ve insan haklarına saygının gelişmesi için bilgi ve iletişim teknolojilerinin kapsayıcı eğitimle verilmesi doğrultusunda aşırıcı grupların kurulmasına sebep olan olayların incelenmesi ve bunlara cevap olabilecek karşı olayların geliştirilmesini tavsiye edip;

4.            İnternet kullanımında ve bilgi iletişim teknolojilerinde radikalleşme, şiddetli aşırıcılık, şiddet, nefret söylemini önleyip kapsayıcılığı, eşitliği ve kültürlerarası diyalogu teşvik edecek araç ve platformlar olarak kullanmak üzere bütün paydaşları destekleyip;

5.            Mesajı daha geniş kitlelere yaymak ve barış, hoşgörü ve karşılıklı anlaşma için yeni dijital projeler yapma doğrultusunda hükûmetleri gençleri teşvik etmeye davet etmektedir;

Bütün paydaşlar, radikalleşmenin ve şiddetli aşırıcılığın etkin şekilde önlenmesi için daha kapsayıcı ve uygulanabilir bir çevre sağlamak adına Quebec Eylem Çağrısında kendilerine ilham vermeye davet edilmektedir.

TARTIŞMA 7

Madde 6.3            Açık Eğitim Kaynakları (OER) alanında uluslararası işbirliği için bir standart belirleme aracının istenirliği

25.          Komisyon ikinci toplantısında Madde 6.3 – Açık Eğitim Kaynakları (OER) alanında uluslararası işbirliği için bir standart belirleme aracının istenirliği’ni görüşmüştür.

26.          6 Üye Devlet ve 1 STK temsilcisi söz almıştır.

27.          Komisyon, Genel Konferans kayıtlarına girmesi için, Komisyon tarafından sözlü olarak bildirilen 39 C/47 belgesinin 14. Paragrafında önerilen tavsiye kararının benimsemesi için Genel Konferansa tavsiyede bulunmuştur. Tavsiye kararı metni şöyledir

Genel Konferans,

Açık Eğitim Kaynaklarında Uluslararası İşbirliği Çalışmalarında yer alan bulguları ve Yürütme Kurulu’nun 201. Oturumundaki çıktılarını gözlemleyerek,

18-20 Eylül 2017 tarihinde Ljubljana, Slovenya’da gerçekleşen 2. Dünya Açık Eğitim Kaynakları (OER) Kongresinin çıktılarına dair Raporu göz önünde bulundurarak (39 C/INF.21), 

OER alanında uluslararası işbirliğine olan ihtiyacı tekrarlayarak

Sürdürülebilir Kalkınma Hedef 4 “Eğitim” maddesinin desteklenmesi için Açık Eğitim Kaynaklarının kullanımında uluslararası işbirliğinin geliştirilmesi için ulusal ve uluslararasu yasama, politika ve stratejilerin önemli bir araç olduğunu belirtmek üzere bir Tavsiye Kararının faydalı olacağının farkında olarak,

1.             OER hususunda uluslararası işbirliğinin bir tavsiye kararı ile pekiştirilebileceğini kararlaştırıp;

2.             Üye Devletlere verilen tavsiye kararları ile UNESCO Sözleşmesinin 4. Paragrafında Madde IV’de tanımlanan uluslararası sözleşmelerle ilgili olan Uygulama Kuralları ile uyum içerisinde Açık Eğitim Kaynaklarına dair bir tavsiye kararının taslak metninin 40. Oturumda sunulması için Genel Direktörü davet etmektedir.

TARTIŞMA 8

Madde 4.5           Gençlik Forumu Çıktıları

28.          Komisyon dördüncü toplantısında Madde 4.5 – Gençlik Forumu Çıktıları’nı görüşmüştür.

29.          6 Üye Devlet söz almıştır.

30.          Komisyon Genel Konferansa, Gençlik Forumu Çıktıları başlığıyla 39 C/19 ve 39 C/INF.20 belgelerini not etmesi için tavsiyede bulunmuştur.

31.          Komisyon, 39 C/19 belgesinin 2. Paragrafında önerilen tavsiye kararının not edilmesi için Genel Konferansa tavsiyede bulunmuştur. Tavsiye kararı şöyledir: 

Komisyon, 39 C/19 belgesinin 2. Paragrafında önerilen tavsiye kararının not edilmesi için Genel Konferansa tavsiyede bulunmuştur

Genel Konferans,

39 C/ 19’u hatırlayarak,

Genel Konferansın 37. Oturumunda benimsenen UNESCO Gençlik Eylemsel Stratejisini (2014-2017) ve UNESCO’nun gençlik alanındaki çalışmalarını hatırlatarak

39 C/INF.20 ve 201 EX/4.INF.2 belgelerinden bilgi sahibi olarak,

Genel Direktöre özellikle genç kadın ve erkeklerin katılımları hususu ön planda olmak üzere UNESCO’nun gençlik alanındaki çalışmalarını geliştirmek için verdiği çabalardan dolayı teşekkür ederek,

1.             Genel Direktörü UNESCO 10. Gençlik Forumu ve diğer Gençlik Forumlarının çıktılarının temelinde genç kadın ve erkeklerin UNESCO’ya katılımlarının kalitesinin geliştirilmesi için ilgili tedbirleri almaya davet edip;

2.             Üye Devletleri kendi ülkeleri bu gibi gayretleri destekleyip gençlik ve gençlik organizasyonları ile işbirliğine davet etmektedir.