1995 yılında, 189 ülke tarafından cinsiyet eşitliğinin sağlanması ve kadınların ve kız çocuklarının güçlendirilmesi için bir yol haritası olarak Pekin Deklarasyonu ve Eylem Platformu kabul edildi. Otuz yıl sonra, kız çocuklarının herkes için eğitim, iklim adaleti ve barış için seslerini yükselten savunucular olmalarını kutluyoruz.
Kararlılıklarının karşılığını, 2009 yılına kadar dünya genelinde ilköğretim ve ortaöğretimde, 2013 yılına kadar ise lise düzeyinde cinsiyet eşitliğinin sağlanmasıyla gördüler, ancak yapılacak daha çok şey var. Küresel olarak, 133 milyon kız çocuğu dâhil olmak üzere 272 milyon çocuk ve genç hâlâ okula gitmemektedir. Her 100 erkek çocuğa karşılık sadece 87 kız çocuğunun ortaöğretime kayıtlı olduğu Sahra altı Afrika gibi yerlerde bölgesel eşitsizlikler devam etmektedir.
Hatta bazı açılardan, geriye doğru gidiyoruz. Taliban'ın Afganistan'da iktidarı ele geçirmesinden dört yıl sonra, 2,2 milyon Afgan kız çocuğu hâlâ kasıtlı olarak okuldan mahrum bırakılmaktadır. UNESCO, topluluk temelli okuma yazma dersleri aracılığıyla onlara alternatif öğrenim olanakları sunmaktadır. Afgan medyası ile iş birliği yaparak, radyo ve televizyon aracılığı ile 17 milyon kişiye eğitim programları yayınladık.
Bunlar önemli destek kanalları olsa da, sınıfta gerçekleşen öğrenmeyi asla değiştiremezler. Uluslararası Kız Çocukları Günü'nde UNESCO, Afgan kız çocuklarının okula gitmesini yasaklayan bu gerici yasaların derhal kaldırılması çağrısını sürdürmektedir. Eğitim hakkı müzakere edilemez veya eğitim hakkından taviz verilemez.
UNESCO, kız çocuklarının eğitimine yatırım yapmaya kararlıdır; çünkü bu yalnızca temel bir hak değil, aynı zamanda sınıfın ötesinde sürdürülebilir kalkınma ve toplumsal cinsiyet eşitliğinin temel dayanaklarından biridir.
Bu misyonunun bir parçası olarak UNESCO, Çin Halk Cumhuriyeti Hükümeti'nin desteğiyle her yıl Kız Çocukları ve Kadınların Eğitimi Ödülü'nü vermektedir. Bu yıl 10. kez verilen ödül, kız çocuklarına önemli eğitim fırsatları yaratarak ve kız çocuklarının eğitiminin eşitlik ve kalıcı değişim için bir katalizör olarak gücünü gösteren Kenya merkezli Nashipai Maasai Toplum Projeleri ve Lübnan merkezli All Girls Code'a verildi. Uluslararası Kız Çocukları Günü'nde ve bundan sonraki her gün, UNESCO, uluslararası toplumu kız çocuklarının ilerleyişini kutlamak, onları savunmak ve desteklemek için bir araya gelmeye çağırıyor. Birlikte kız çocuklarının eğitim ve kamusal hayata katılım haklarını savunmak için tüm gücümüzle harekete geçmeye devam edelim.
Bu yazı için https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000395904?posInSet=11&queryId=N-3c03a7ba-6e1c-465e-b64f-8b5e8f5abcf9 adresinde yer alan metinden faydalanılmış, yazının Türkçe çevirisi yapılmıştır.